Politihelikoptrene i Norge bør snart skiftes
Politiets helikoptertjenestes to Airbus EC-135 T2+ er blant de eldste av denne typen som er i drift i verden i dag. Foto: Politiet.
De to helikoptrene til
Politiets helikoptertjeneste på Gardermoen blir eldre og eldre. Noen beslutning om å fornye maskinene med mer
moderne materiell er ikke tatt av Regjering og Storting.
Av JAN-PETTER HELGESEN
GARDERMOEN
- De to helikoptrene av typen
EC-135 T2+ som produseres av Airbus Helicopters i Frankrike, er blant de eldste
i verden av denne typen som fortsatt flyr i aktiv tjeneste. De ble bygget allerede
i 2001 og 2002, opplyser politioverbetjent Lasse Iversen som er fagleder for
systemoperatørene ved Politiets helikoptertjeneste.
I rapporten «Politiets
helikopterkapasitet i Oslo og det sentrale Østlandet» som ble levert
Politidirektoratet før jul i 2013, anbefales det at politiet utvider
helikoptervirksomheten til tre maskiner med noe større kapasitet enn i dag.
Rapporten er fortsatt til behandling hos myndighetene.
Politioverbetjent Iversen
sier dagens drift av de to eldre maskinene er meget usikker og sårbar. Etter
som tiden går blir behovet for vedlikehold og ettersyn stadig større og dyrere.
Mangel på reservedeler kan også oppstå.
De to helikoptrene har en
flytid på henholdsvis 10.000 og 13.000 timer i luften. Politioverbetjenten
opplyser at det eldste eies av Justis- og beredskapsdepartementet og har vært i
drift siden tjenesten ble fast etablert i 2003.
Den andre maskinen kommer fra
politiet i Manchester. Selv om avtalen
nylig ble forlenget kan de britiske eierne kreve det tilbake med et halvt års
varsel.
- Blir dette aktuelt vil det
ramme vår tjeneste svært hardt. Med bare et helikopter i drift blir den
nåværende virksomheten redusert til snaut 60 prosent av i dag, fortsetter
Iversen.
Høyeste prioritet
Han understreker at
anskaffelse av nytt, flygende materiell har høyeste prioritet i
helikoptertjenesten i dag. Dersom rådene fra rapporten om helikopterkapasitet
blir fulgt og som bygger på Gjørv-kommisjonens anbefalinger etter 22. juli
2011, bør det anskaffes tre helikoptre med kapasitet til å frakte flere tjenestepersoner
utenom tre besetningsmedlemmer.
- Med tre maskiner til
disposisjon vil tjenesten bli robust. Den vil ha nær hundre prosent
tilgjengelighet og få redusert vedlikeholdkostnadene betydelig per maskin. Fleksibilitet
og driftsikkerheten vil også øke når det nesten alltid vil være en maskin klar
for utrykning på 15 minutters varsel, påpeker Lasse Iversen.
Mange oppdrag
Helikoptertjenesten utfører
en rekke forskjellige politimessige oppdrag. De
flyr både overvåking, patrulje, søk- og redning, trafikkontroll og
forfølgelse.
Oppdragene er mange. 2015 var
for eksempel et travelt år. Da ble det loggført 1560 anmodninger om støtte og
utført omkring 1300 oppdrag.
Totalt fløy politiet i fjor
1850 flytimer på de to maskinene. Det vil si 2,5 flytimer per dag.
Antallet sier sitt om
behovet. Iversen legger ikke skjul på at tjenesten kunne hatt enda flere
oppdrag med større kapasitet.
Han understreker behovet for
å utvide materiellet. Da kunne det også blitt aktuelt med flere baser selv om
tjenesten på Østlandet skal sikres først.
Politiets helikoptertjeneste
holder for tiden til i den tidligere kontrolltårnbygningen på vestsiden av Oslo
Lufthavn.
Virksomheten er administrativt
underlagt Oslo politidistrikt. Fra 2004 ble tjenesten en nasjonal
bistandressurs med 24 timers beredskap sju dager i uken året rundt. Den er også
kostnadsfri for brukerne.
Beredskapen er senket til et
kvarters reaksjonstid dag og natt. Besetningene på vakt sover på basen.
Begrenset kapasitet
Utenom de tre
besetningsmedlemmene har EC-135 bare plass ril en fjerde person i kabinen. I
disse tilfellene er rekkevidden til helikoptret betydelig redusert.
Luftforsvarets 339. skvadron
på Rygge ved Moss har i dag to av sine Bell 412SP-helikoptre i beredskap for
politiet. Disse maskinene er i stand til å frakte to lag på åtte mann i hver
ved behov.
Politioverbetjent Lasse
Iversen sier politihelikopterets rekkevidde på to timer setter begrensninger
for operasjoner utover østlandsområdet. Det er også rundt Oslo og sørover, på
begge sider av Oslofjorden, de fleste aksjoner blir utført.
- I områder hvor det bor mye
folk har vi også de fleste oppdragene. Det er
i disse strøkene folk med uhederlige hensikter stort sett opererer,
påpeker Iversen.
Med base på Gardermoen tar
det 10-15 minutter å fly ned til hovedstaden. Helikoptertjenesten skal derfor
flytte til det nye, nasjonale beredsskapssenteret når dette kommer i drift. Det
vil bedre operasjonstiden i luften i de fleste tilfeller.
To steder er aktuelle for
plassering. Begge ligger i der sørlige Oslo nær grensen til Follo kommune.
Dette er på Grønmo eller ved Taraldrud, noen få kilometer unna.
Politioverbetjent Lasse Iversen er fagleder for systemoperatørene på politihelikoptrene. Foto: Jan-Petter Helgesen
Kvalifiserte folk
I helikoptertjenesten til
politiet arbeidet for tiden 25 personer. Disse er fordelt på sju besetninger
med tre personer i hver. I tillegg kommer administrativ leder og avsnittsjef
Freddy Rotseth, flygesjef er Gunnar Arnekleiv, mens Lasse Iversen er fagleder
for systemoperatørene og tredjeperson i ledergruppen.
Åtte personer er ansatt som
piloter. Halvparten har bakgrunn fra politiet. De øvrige kommer fra forsvaret
eller sivile selskaper.
Besetningsmedlemmene ellers er
systemoperatører. Disse har gjennomført en omfattende rekrutteringsprosess ved
Luftforsvarets seleksjonssenter på Rygge. To av operatørene er kvinner.
Systemoperatørene styrer de
avanserte instrumentene i kabinen som kartverk og kamera. Det er også
systemoperatørene som holder kontakten med styrkene på bakken.
Flere av systemoperatørene
som Lasse Iversen sitter tidvis i setet ved siden av flygeren og er
oppdragsledere.
Gammelt utstyr
På grunn av de norske
maskinenes høye alder er mye av utstyret og hjelpemidlene om bord i ferd med å
gå ut på dato. Termisk kamera eller det varmesøkende kamera til søk etter
personer i ulendt terreng er i ferd med å bli utdatert.
Det er likevel fortsatt til
stor nytte ved politi- og søksoppdrag. Politihelikoptrene kan stå stilt i
luften over en del av Oslo og via kameraene se detaljer på motsatt side av byen.
Ønsket adresse kan mates inn i datamaskinen og kamera søker automatisk mot den utpekte adressen med tid og avstand til
objektet. Bildene kan også overføres direkte til politiet på bakken og
operasjonssentralen.
FAKTA
Airbus EC-135
Type: To-motors flerbrukshelikopter
Besetning: En pilot og tre
personer i tilleggLengde :12,16 meter
Rotordiameter: 10,30 meter
Toppfart: 287 km/t
Rekkevidde: 635 kilometer
Mulige kandidater: (Fotos fra nettet)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.