Dette utløser naturligvis en anbudskonkurranse hvor også AW101 må være med. Kanskje også V-22 Osprey. (Red)
Det amerikanske fly- og helikopterkonsernet Boeing tilbyr
norske myndigheter å kjøpe seks til åtte, eventuelt fire til seks stykker av
det store helikopteret Boeing CH-47G Chinook, til bruk for norske spesialstyrker.
Av JAN-PETTER HELGESEN
Philadelphia, Pennsylvania.
- I Boeing er vi innstilt på å tilby helikoptrene til det
norske forsvaret til god pris. Tilbudet om kjøp er sendt det norske
forsvarsdepartementet etter forespørsel fra myndighetene i Norge, opplyser
visepresident Steve Parker for CH-47-programmet ved Boeing-fabrikkene i
Philadelphia.
Visepresidenten kan ikke røpe hvilken pris Boeing tilbyr
helikoptrene til nordmennene. Beløpet skal avtales mellom kjøper og selger. Normal
enhetspris for Chinook med reservedeler og trening ligger på omkring 55
millioner dollars eller i overkant av 450 millioner kroner per enhet, i følge
det amerikanske forsvarsdepartementet Pentagon.
Parker sier videre at Boeing tilbyr to versjoner av Chinook
til Norge. Den ene er standard-modellen
av den nye modellen CH-47G med normal rekkevidde, mens den andre og
kanskje mest anvendelige versjonen for de norske spesialstyrkene vil være
F-modellen med ekstra lang rekkevidde.
-Den sistnevnte versjonen kan fly opptil fem timer uten
mellomlanding. Det betyr at den er i stand til å frakte en tropp med opptil 50 spesialsoldater
fra en base i Sør-Norge til Kirkenes ved den russiske grensen i nordøst i et
strekk, fortsetter lederen for CH-47-programmet ved Boeing-fabrikkene.
100 år i tjeneste
Steve Parker vedgår at Boeing CH-47 Chinook i utgangspunktet
er et gammelt helikopter av utseende. Den første Chinook ble bygget i 1962.
Siden den gang er det produsert over
2000 stykker av det karakteristiske helikoptret
som særpreges av to store rotorer over skroget.
-Jeg understreker likevel at Chinook fra 50 år tilbake og
dagens modell er to helt forskjellige produkter. Alt innvendig er i dag fornyet
med toppmoderne inventar, digitalt utstyr, bedre motorer og instrumenter. Bare
det utvendige skroget er så noenlunde likt det opprinnelige helikoptret, sier
visepresident Steve Parker i Boeing.
Han opplyser at Boeing regner med å produsere Chinook til
etter 2030. I US Army som er den største brukeren av helikoptret i verden, sies
det at de vil ha Chinook i aktiv tjeneste for tunge løft og spesialoperasjoner
i ytterligere 30 år til omkring 2060.
- Da vil flytypen være 100 år gammel, påpeker
Boeing-direktøren.
Hittil har Boeing-konsernet som i år feirer 100 års-jubileum
som flyprodusent, levert mer enn 850 Chinook til 19 forskjellige land utenom
USA. Store brukere i tillegg til det amerikanske forsvaret er Japan. Italia,
Canada og Storbritannia.
Britene alene har 60 CH-47 Chinook i bruk. Av disse er åtte
stykker av CH-47F-modellen med ekstra lang rekkevidde.
Vedlikehold i Norge
En mulig ny kunde er Tyskland. Tyskerne er interessert i å
skifte ut sine eldre, tunge Sikorsky CH-53 med 40 til 50 Chinook av nyere
utgave.
Visepresident Steve Parker sier at Chinook-modellen gjennom
årene har høstet lang erfaring med å operere under arktiske og nordiske
vinterforhold. Både amerikanere, italienere og briter har i årevis fløyet
Chinook under tøffe vinterforhold under Nato-øvelser i Nord-Norge.
Også Nederland har Chinook i bruk i sitt forsvar.
Helikoptret ble blant annet benyttet under landets spesialoperasjoner i
Afghanistan.
Det tunge vedlikeholdet på de nederlandske maskinene er utført
i Norge. Verkstedet Heli-One til CHC Helikopter Service på Sola har hatt det
tekniske ansvaret for disse maskinene i mange år. Dersom Forsvaret velger den
samme helikoptertypen til sine spesialstyrker vil trolig Heli-One være
interessert i å få en tilsvarende avtale med de norske militære.
Chinook på Ekofisk 1990 - Foto: Per Gram
Sivilt har Chinook tidligere operert i Norge. Helikopter
Service på Sola fløy i årene 1983 til 1989 tre sivile CV-234 Chinook mellom
Stavanger lufthavn og Ekofisk-feltet for oljeselskapet Philips Petroleum.
Maskinene hadde plass til 44 oljearbeidere. Det hadde aldri problemer med vekt
eller rekkevidde under den halvannen time lange flyturen ut og inn av
Nordsjøen.
Helikopter Service var et av tre private selskap i verden
som opererte det store helikopteret for sivile tjenester. I dag tilbyr ikke
Boeing flytypen for sivilt bruk. Et av de norske helikoptrene ble senere solgt
som privatmaskin til den senere amerikanske presidentkandidaten Donald Trump.
Vil ha eget
helikopter
Bakgrunnen for et mulig salg av militære Chinook til Norge
er at den nye sjefen for Forsvarets spesialstyrker, kontreadmiral Nils Johan
Holte, har etterlyst egne helikoptre til den nye, sammenslåtte organisasjonen
av tidligere Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen.
Holte mener at for å kunne drive nasjonal krisehåndtering i fred,
krise og krig trenger norske spesialsoldater egen helikopterstyrke.
Hittil har nordmennene benyttet Luftforsvarets små Bell
412SP-helikoptre til sine spesialoperasjoner. Norge har i alt 18 slike
helikoptre.
De ble bygget i årene 1987 til 1989. Med andre ord er de mindre
maskinene med maksimal løfteevne på åtte soldater snart 30 år gamle. De er nær
grensen av sitt operative liv. Gjennom
årene har Bell-maskinene også gjennomført harde og krevende operasjoner i strid
i Bosnia-Hercegovina, Kosovo og Afghanistan.
Overfor Aftenposten betegner kontreadmiral Holte den
nåværende situasjonen for sin avdeling som kritisk lav. En mulig egen
helikopterstyrke for spesialstyrkene vil sannsynligvis lokaliseres til Rygge
ved Moss.
I følge tidligere utredningdokumenter var det lenge snakk om
anskaffelse av NH-90-helikoptre. Mange problemer og forsinkelser i leveringsprogrammet
for Marinen og Kystvakten, har senere svekket dette alternativet.
Selv ønsker spesialstyrkene det amerikanske Sikorsky H-60
Blackhawk, men også en versjon av Redningstjenestens framtidige AW-101 er
aktuelt.
I tillegg kommer det
store Boeing CH-47G Chinook. En norsk delegasjon med tilknytning til
spesialstyrkene var i vinter i USA og studerte dette alternativet nærmere.
To Boeing CH-47G Chinook som Forsvarsdepartementet har bedt
om anbud på for spesialstyrkene. Foto: Boeing.
Visepresident Steve Parker, til venstre, og Randy Rotte i
Boeing. Foto: Boeing
FAKTA
Boeing CH-47 Chinook
Type: Transporthelikopter
Produsent: Boeing
Introdusert: 16. august 1962
Brukere: USA og 19 andre land
Produsert: Mer enn 2000
Max vekt: 22 000kg
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.