søndag 3. april 2016

Helikopter - Chinook igjen til Norge?

Dette utløser naturligvis en anbudskonkurranse hvor også AW101 må være med. Kanskje også V-22 Osprey. (Red)
 
Philadelphia mars 2016 - Foto: Jan-Petter Helgesen

Kjempehelikopter tilbys spesialstyrkene

Det amerikanske fly- og helikopterkonsernet Boeing tilbyr norske myndigheter å kjøpe seks til åtte, eventuelt fire til seks stykker av det store helikopteret Boeing CH-47G Chinook, til bruk for norske spesialstyrker.

Av JAN-PETTER HELGESEN
Philadelphia, Pennsylvania.

- I Boeing er vi innstilt på å tilby helikoptrene til det norske forsvaret til god pris. Tilbudet om kjøp er sendt det norske forsvarsdepartementet etter forespørsel fra myndighetene i Norge, opplyser visepresident Steve Parker for CH-47-programmet ved Boeing-fabrikkene i Philadelphia.
Visepresidenten kan ikke røpe hvilken pris Boeing tilbyr helikoptrene til nordmennene. Beløpet skal avtales mellom kjøper og selger. Normal enhetspris for Chinook med reservedeler og trening ligger på omkring 55 millioner dollars eller i overkant av 450 millioner kroner per enhet, i følge det amerikanske forsvarsdepartementet Pentagon.
Parker sier videre at Boeing tilbyr to versjoner av Chinook til Norge. Den ene er standard-modellen  av den nye modellen CH-47G med normal rekkevidde, mens den andre og kanskje mest anvendelige versjonen for de norske spesialstyrkene vil være F-modellen med ekstra lang rekkevidde.
-Den sistnevnte versjonen kan fly opptil fem timer uten mellomlanding. Det betyr at den er i stand til å frakte en tropp med opptil 50 spesialsoldater fra en base i Sør-Norge til Kirkenes ved den russiske grensen i nordøst i et strekk, fortsetter lederen for CH-47-programmet ved Boeing-fabrikkene.

100 år i tjeneste
Steve Parker vedgår at Boeing CH-47 Chinook i utgangspunktet er et gammelt helikopter av utseende. Den første Chinook ble bygget i 1962. Siden den  gang er det produsert over 2000 stykker av det karakteristiske helikoptret  som særpreges av to store rotorer over skroget.
-Jeg understreker likevel at Chinook fra 50 år tilbake og dagens modell er to helt forskjellige produkter. Alt innvendig er i dag fornyet med toppmoderne inventar, digitalt utstyr, bedre motorer og instrumenter. Bare det utvendige skroget er så noenlunde likt det opprinnelige helikoptret, sier visepresident Steve Parker i Boeing.
Han opplyser at Boeing regner med å produsere Chinook til etter 2030. I US Army som er den største brukeren av helikoptret i verden, sies det at de vil ha Chinook i aktiv tjeneste for tunge løft og spesialoperasjoner i ytterligere 30 år til omkring 2060.
- Da vil flytypen være 100 år gammel, påpeker Boeing-direktøren.
Hittil har Boeing-konsernet som i år feirer 100 års-jubileum som flyprodusent, levert mer enn 850 Chinook til 19 forskjellige land utenom USA. Store brukere i tillegg til det amerikanske forsvaret er Japan. Italia, Canada og Storbritannia.
Britene alene har 60 CH-47 Chinook i bruk. Av disse er åtte stykker av CH-47F-modellen med ekstra lang rekkevidde.

Vedlikehold i Norge
En mulig ny kunde er Tyskland. Tyskerne er interessert i å skifte ut sine eldre, tunge Sikorsky CH-53 med 40 til 50 Chinook av nyere utgave.
Visepresident Steve Parker sier at Chinook-modellen gjennom årene har høstet lang erfaring med å operere under arktiske og nordiske vinterforhold. Både amerikanere, italienere og briter har i årevis fløyet Chinook under tøffe vinterforhold under Nato-øvelser i Nord-Norge.
Også Nederland har Chinook i bruk i sitt forsvar. Helikoptret ble blant annet benyttet under landets spesialoperasjoner i Afghanistan.
Det tunge vedlikeholdet på de nederlandske maskinene er utført i Norge. Verkstedet Heli-One til CHC Helikopter Service på Sola har hatt det tekniske ansvaret for disse maskinene i mange år. Dersom Forsvaret velger den samme helikoptertypen til sine spesialstyrker vil trolig Heli-One være interessert i å få en tilsvarende avtale med de norske militære.

Chinook på Ekofisk 1990 - Foto: Per Gram

Sivilt har Chinook tidligere operert i Norge. Helikopter Service på Sola fløy i årene 1983 til 1989 tre sivile CV-234 Chinook mellom Stavanger lufthavn og Ekofisk-feltet for oljeselskapet Philips Petroleum. Maskinene hadde plass til 44 oljearbeidere. Det hadde aldri problemer med vekt eller rekkevidde under den halvannen time lange flyturen ut og inn av Nordsjøen.
Helikopter Service var et av tre private selskap i verden som opererte det store helikopteret for sivile tjenester. I dag tilbyr ikke Boeing flytypen for sivilt bruk. Et av de norske helikoptrene ble senere solgt som privatmaskin til den senere amerikanske presidentkandidaten Donald Trump.

Vil ha eget helikopter
Bakgrunnen for et mulig salg av militære Chinook til Norge er at den nye sjefen for Forsvarets spesialstyrker, kontreadmiral Nils Johan Holte, har etterlyst egne helikoptre til den nye, sammenslåtte organisasjonen av tidligere Forsvarets spesialkommando og Marinejegerkommandoen.
Holte mener at for å kunne drive nasjonal krisehåndtering i fred, krise og krig trenger norske spesialsoldater egen helikopterstyrke.
Hittil har nordmennene benyttet Luftforsvarets små Bell 412SP-helikoptre til sine spesialoperasjoner. Norge har i alt 18 slike helikoptre.
De ble bygget i årene 1987 til 1989. Med andre ord er de mindre maskinene med maksimal løfteevne på åtte soldater snart 30 år gamle. De er nær grensen av sitt operative liv.  Gjennom årene har Bell-maskinene også gjennomført harde og krevende operasjoner i strid i Bosnia-Hercegovina, Kosovo og Afghanistan.
Overfor Aftenposten betegner kontreadmiral Holte den nåværende situasjonen for sin avdeling som kritisk lav. En mulig egen helikopterstyrke for spesialstyrkene vil sannsynligvis lokaliseres til Rygge ved Moss.
I følge tidligere utredningdokumenter var det lenge snakk om anskaffelse av NH-90-helikoptre. Mange problemer og forsinkelser i leveringsprogrammet for Marinen og Kystvakten, har senere svekket dette alternativet.
Selv ønsker spesialstyrkene det amerikanske Sikorsky H-60 Blackhawk, men også en versjon av Redningstjenestens framtidige AW-101 er aktuelt.
 I tillegg kommer det store Boeing CH-47G Chinook. En norsk delegasjon med tilknytning til spesialstyrkene var i vinter i USA og studerte dette alternativet nærmere.


To Boeing CH-47G Chinook som Forsvarsdepartementet har bedt om anbud på for spesialstyrkene. Foto: Boeing.


Visepresident Steve Parker, til venstre, og Randy Rotte i Boeing. Foto: Boeing

FAKTA

Boeing CH-47 Chinook
Type: Transporthelikopter
Produsent: Boeing
Introdusert: 16. august 1962
Brukere: USA og 19 andre land

Produsert: Mer enn 2000 
Max vekt: 22 000kg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.