mandag 13. juni 2016

SAR - AW101 riktig valg skriver anestesilege/medisinsk rådgiver



Ill. AgustaWestland
Innlegg trykket i Dagens Næringsliv 7. juni

Pål Madsen, anestesilege
Helse- og omsorgsdepartementets representant i NAWSARH-prosjektet.

DN hadde lørdag 4. juni en grundig presentasjon av de nye redningshelikoptrene og den prosessen som har ledet fram til valget av dem (NAWSARH-prosjektet). Justisministeren hadde besøkt fabrikken i England og kunne tilfreds konstatere at de første maskinene nå er flygedyktige og kommer til Norge om knapt ett år. Forsvaret skal deretter fram til våren 2018 gjøre seg kjent med helikopterets egenskaper, teste funksjonene og utvikle operative prosedyrer. Samtidig skal helsetjenesten gjøre sine forberedelser, blant annet klargjøre egnede landingsplasser ved sykehusene.  Arvtakeren til dagens Sea King-helikoptre vil representere et stort framskritt for nødstedte og for pasienter. Den store kabinen inneholder to behandlingsplasser for intensivbehandling og kan transportere minst tre bårepasienter i tillegg. Det er god plass til ekstra behandlingsteam fra sykehus når situasjonen krever det.
Til tross for denne gladhistorien er avisens førsteside preget av bekymrede legeeksperter. Helikoptrene kan angivelig ikke brukes på oppdrag det er flest av! En av disse legene er generalsekretæren i Stiftelsen Norsk Luftambulanse, professor Hans Morten Lossius. Han mener at Justisdepartementet heller skulle ha kjøpt mindre helikoptre. Helikoptre som er bedre egnet til å lande tett ved trafikkulykker og som ikke trenger oppgraderte landingsplasser ved sykehusene. Professoren savner analyser. Han kan ikke ha lest konseptstudiens rapporter fra 2010. Der er det grundig dokumentert at redningshelikoptrenes aller viktigste oppgave er å kunne redde mange mennesker langt til havs – raskere og mer effektivt enn det dagens Sea King kan gjøre. Et samlet Storting sluttet seg til denne prioriteringen.  Historien har vist at alvorlige ulykker til sjøs, med mange mennesker involvert, forekommer hvert annet år i gjennomsnitt. I tillegg har redningshelikoptrene i oppgave å hente syke og skadde sjøfolk fra skip langt til havs. Våre fiskere har et risikoutsatt yrke og har krav på like god beredskap som trafikkofrene på E 6.

Redning langt til havs representerer ganske riktig ikke flertallet av oppdragene. Men der ute finnes det knapt andre redningsressurser. Over land er det annerledes. 13 ambulansehelikoptre utfører mange redningsoppdrag for Hovedredningssentralen. Vi har 9 ambulansefly, en kvalifisert bil- og båtambulansetjeneste, redningsgrupper og andre frivillige. Dette er tjenester som utfyller hverandre meget godt. Generalsekretæren i Stiftelsen Norsk Luftambulanse mener at til tross for dette burde landets redningshelikoptre primært ha vært tilpasset akuttmedisinsk innsats på fastlandet, snarere enn å ha god kapasitet til å redde mange nødstedte på sjøen. Det bør landets fiskere, sjøfolk og oljearbeidere merke seg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.