Ill. AgustaWestland
Innlegg trykket i Dagens Næringsliv 7. juni
Pål Madsen, anestesilege
Helse- og omsorgsdepartementets representant i NAWSARH-prosjektet.
Helse- og omsorgsdepartementets representant i NAWSARH-prosjektet.
DN hadde lørdag 4. juni en grundig presentasjon av de nye
redningshelikoptrene og den prosessen som har ledet fram til valget av dem
(NAWSARH-prosjektet). Justisministeren hadde besøkt fabrikken i England og
kunne tilfreds konstatere at de første maskinene nå er flygedyktige og kommer
til Norge om knapt ett år. Forsvaret skal deretter fram til våren 2018 gjøre
seg kjent med helikopterets egenskaper, teste funksjonene og utvikle operative
prosedyrer. Samtidig skal helsetjenesten gjøre sine forberedelser, blant annet
klargjøre egnede landingsplasser ved sykehusene. Arvtakeren til dagens Sea King-helikoptre vil
representere et stort framskritt for nødstedte og for pasienter. Den store
kabinen inneholder to behandlingsplasser for intensivbehandling og kan
transportere minst tre bårepasienter i tillegg. Det er god plass til ekstra
behandlingsteam fra sykehus når situasjonen krever det.
Til tross for denne gladhistorien er avisens førsteside
preget av bekymrede legeeksperter. Helikoptrene kan angivelig ikke brukes på
oppdrag det er flest av! En av disse legene er generalsekretæren i Stiftelsen
Norsk Luftambulanse, professor Hans Morten Lossius. Han mener at
Justisdepartementet heller skulle ha kjøpt mindre helikoptre. Helikoptre som er
bedre egnet til å lande tett ved trafikkulykker og som ikke trenger oppgraderte
landingsplasser ved sykehusene. Professoren savner analyser. Han kan ikke ha lest
konseptstudiens rapporter fra 2010. Der er det grundig dokumentert at
redningshelikoptrenes aller viktigste oppgave er å kunne redde mange mennesker
langt til havs – raskere og mer effektivt enn det dagens Sea King kan gjøre. Et
samlet Storting sluttet seg til denne prioriteringen. Historien har vist at alvorlige ulykker til
sjøs, med mange mennesker involvert, forekommer hvert annet år i gjennomsnitt.
I tillegg har redningshelikoptrene i oppgave å hente syke og skadde sjøfolk fra
skip langt til havs. Våre fiskere har et risikoutsatt yrke og har krav på like
god beredskap som trafikkofrene på E 6.
Redning langt til havs representerer ganske riktig ikke
flertallet av oppdragene. Men der ute finnes det knapt andre redningsressurser.
Over land er det annerledes. 13 ambulansehelikoptre utfører mange redningsoppdrag
for Hovedredningssentralen. Vi har 9 ambulansefly, en kvalifisert bil- og båtambulansetjeneste,
redningsgrupper og andre frivillige. Dette er tjenester som utfyller hverandre
meget godt. Generalsekretæren i Stiftelsen Norsk Luftambulanse mener at til
tross for dette burde landets redningshelikoptre primært ha vært tilpasset
akuttmedisinsk innsats på fastlandet, snarere enn å ha god kapasitet til å redde
mange nødstedte på sjøen. Det bør landets fiskere, sjøfolk og oljearbeidere
merke seg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.