Ubemannede fly i Maritime Patrol Aircraft rollen
Av Per Gram
Undertegnede
var på det første Orion kurset ved NAS Norfolk og NAS Patuxent River i -68/-69.
Vi fløy et fly som kunne detektere, analysere data, følge- og angripe
undervannsbåter. Først 25 år senere fløy
den første UAV (Unmanned Aerial Vehicle) over Atlanterhavet. Nå foreligger en reell mulighet for at
UAV`er vil erstatte eller være et supplement til bemannede fly.
Da Forsvarssjefens
Forsvarsstudie av 2007 ble presentert, var det mange som reagerte på at studien
anbefalte at Norge ikke skulle befatte seg med ubemannede fly. Undertegnede
hadde året før vært på Farnborough og observert en utvikling av ubemannede fly
som det var åpenbart en ikke kunne overse. Men det valgte altså forsvarssjefen. Flyoperativt Forum, som jeg da ledet, tok initiativ til å få på beina den første
internasjonale UAV konferanse i Norge samme år som FS -07 kom ut. Forsvaret var
til stede. Året etter fikk vi presentert
ScanEagle produsert av Insitu, og vi var begeistret. Den burde vært
bestilt til fregattene, men det er en annen sak. Vi fulgte godt med og så
utviklingen som ble ledet an av Israel. Amerikanerne utviklet Global Hawk/Triton
med varianter, samt Predator og Reaper. Disse flyene i kategoriene HALE og MALE
hadde det til felles at vingene hadde høy aspect ratio; de var lange og slanke.
For flygerne betyr det at flyet kan være vanskelig å hanskes med under avgang og landing fordi det er lett
påvirkelig av sterk og urolig vind. (Intervju av Jim Barrilleux, NASA ER-2
flyger Sola 1988) Med andre ord, det kan
være en utfordring å operere slike i Norge, ikke minst vinterstid.
Evenes er i
skuddet, og for den flyplassens vedkommende har den internasjonale
flygerorganisasjonen IFALPA plassert en såkalt Red Star der. Grunnen til dette
er uforutsigbare kastevinder fra sørvest. Flyplassen må derfor betjenes med
spesiell vaktsomhet, og den kan være en utfordring for selv erfarne flygere.
Noen synes å
være begeistret over at ubemannede fly har færre til å betjene den enn antall
besetningsmedlemmer i en Orion. Det vil jeg i beste fall kalle en bløff.
Flygerne, som altså sitter på bakken, må skiftes ut ofte fordi det er
anstrengende å styre flyet via skjermer. I autonom (automatisk) modus må flyet
også følges med årvåkenhet. Systemene om bord krever analysepersonell for hvert
enkelt system, og de kan være mange. Dernest er maskinene kompliserte
innretninger som krever langt flere teknikere og vedlikeholdspersonell enn de
som skrur på Orion i dag. Det er ikke uten grunn at særdeles mange flygere og
analytikere knyttet opp til tjenesten med ubemannede fly slutter i jobben. Det
er for slitsomt. Det nye nå er at sivilister utdannes til flygere av bevæpnede ubemannede
fly i USA.
Et
regnestykke gjeldende for 199 Predators som USA hadde i fjor viste at de vil
kreve 4 290 flygere og sensor operatører, altså 21,5 per fly. Besetningen
på Orion er det halve. Mekanikere er altså holdt utenfor. Det er derfor grunn til
å be Forsvarssjefen kikke nærmere på tallene som ble presentert for
Luftmilitært Samfund i november i fjor.
Antall
personell engasjert per Combat Air Patrol (Oppdrag) i 2012 – Fra rapporten The
Role of Autonomy in DoD Systems
Exploiters:
Analysepersonell
Til sist er
det viktig å presisere at det per i dag ikke finnes ubemannede fly som kan
detektere, analysere data, oppnå angrepskriteria og angripe med egnede våpen
neddykkede undervannsbåter. Hadde det vært slike ville ikke USAF og mange andre
nasjoner bestilt P-8 Poseidon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.