En EC225 mistet hovedrotoren og havariet var et faktum.
Uttalelser fra Airbus til Bergens Tidende:
— Det er en dypt tragisk hendelse. Flysikkerhet er vår førsteprioritet, og vi gjør og vil gjøre alt for å sikre flysikkerheten. Ellers er det ikke noe poeng å lage helikoptre, sier Alvaro Beteta Meredith, kommunikasjonssjef i Airbus Helicopters UK.
Helikopteret som havarerte vest for Bergen, falt mot bakken uten sin aller viktigste komponent.På spørsmål sier kommunikasjonssjefen at de ikke har opplevd at helikopterets hovedrotor faller fra maskinen på denne typen.
— Nei, det har ikke skjedd før på en EC225, sier han.
— Vi er i sjokk. Vår aller høyeste prioritet er å finne ut hva som er årsaken til ulykken, sier han.
Det Meredith ikke sier er at MGB, altså hovedgearboksen, er den samme som sitter i AS332L2 Super Puma. I 2009 havarerte sn slik utenfor Peterhead, Skotland. Hovedrotoren løsnet og alle omkom. Ulykken skyldtes et tretthetsbrudd i et planetgear i MGB.
På Solakonferansen den 20. september holdt CEO i Airbus Helicopters, Guillaume Faury, et foredrag. Han hadde også en egen konferanse for inviterte fra pressen. Undertgnede var med. Jeg sa tydelig i fra at helikoptertypen ikke ville komme i luften igjen i norsk sektor før vesentlige endringer var utført i MGB, samt at den hadde bevist at den fungerte slik den skulle. Da ble jeg sjokkert over å høre unnskyldningen til Faury. Naturligvis ingen erkjennelse av at det var noe feil med deres MGB. Han mente at et uhell under transport av MGB`en i ulykkeshelikopteret førte til en skade som kunne ha ført til ulykken. Han sa ikke noe om hva MGB i 2009 ulykken var utsatt for, ei heller noe om hvorfor man satte en skade MGB inn i helikopteret. Jeg følte sterk uro etter denne seansen.
Noen dager senere er Statens Havarikommisjon for Transport, SHT, ute med sin preliminære rapport om ulykken og skriver at den mest sannsynlig skyldtes et tretthetsbrudd i et planetgear i MGB. UK og Norge har da satt sine EC225 på bakken.
Airbus fortsatte å selge den militære utgaven av EC225 til både Polen og Singapore, senere også til andre land. Markedsføringen fra Airbus Helicopters var totalt uberørt av de to havariene nevnt over.
EASA hadde også satt typen på bakken, men til min store overraskelse løftet de groundingen, men UK og Norge opprettholdt den. Dette er særdeles bekymringsfullt. Det virker nemlig som om EASA har kjøpt argumentasjonen til Faury, og desavuert SHT`s funn.
Den lærdom man kan trekke av dette er at Airbus Helicopters ikke mener det de sier at flyskkerhet er deres førsteprioritet. Dernest at avstanden fra EASA i Køln til Airbus Helicopters i Marseille synes for kort; ubehagelig kort.
Det vil enda ta en stund før SHT`s endelige rapport er på bordet.
Godt Nytt År til alle mine lesere!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.