Ulykken som tok livet av 71 mennesker, deriblant store deler av det brasilianske fotballaget Chapecoense, rystet en hel fotballverden. Nå viser etterforskning at flystyrten kunne og burde vært unngått.

Drivstoffmangel

En rekke menneskelige feil førte til at flyet av typen British Aerospace 146 styrtet på vei til Medellin i Colombia. Flyet tok først av fra Brasil og mellomlandet i Santa Cruz i Bolivia. Men flyet skulle aldri tatt av fra den bolivianske flyplassen, fastslår luftfartstilsynets etterforskning.
I Medellin skulle Chapecoense spille finale i den prestisjefulle turneringen Copa Sudamerica. Det brasilianske fotballaget hadde chartret flyet som tilhørte det Bolivia-baserte charterbyrået LaMia, et fly som ikke oppfylte internasjonale standarder.
Flyet lettet uten å ha nok drivstoff til å komme seg hele veien til Colombia. I så fall skulle det ha mellomlandet én gang til etter stoppet i Santa Cruz. Piloten var også altfor sent ute med å rapportere om den kritiske situasjonen til flygeleder.
Bolivias myndigheter har tidligere lagt all skyld på flyselskapet og piloten.

– Burde aldri lettet

– Verken flyselskapet eller bolivianske myndigheter skulle tillat flyet å lette, sier Freddy Bonilla, sikkerhetsansvarlig i det colombianske luftfartstilsynet. Denne konklusjonen er basert på flyets "svarte boks" og annet bevismateriale.
Etterforskere har funnet ut at flybesetningen var klar over mangelen på drivstoff, men at de ventet for lenge med å informere flygeleder i Medellin. Dermed måtte LaMia-flyet vente med å lande ettersom et annet fly ble prioritert først.
– Underveis snakket piloten og co-piloten flere ganger om å mellomlande i Leticia, en by på grensen mellom Brasil, Peru og Colombia for å fylle tanken, men bestemte seg for å la være, forteller Bonilla.
Da flyet ankom colombiansk luftrom fløy det i motvind og brukte dermed ekstra mye drivstoff. Da piloten endelig bad om hjelp, seks minutter før flyet krasjet, hadde det allerede vært i lufta i to minutter uten fungerende motor. Minutter senere skrudde resten av motorene seg av.

"Total elektrisk svikt"

I tidsrommet fra den første motoren skrudde seg av til flyet styrtet, skal piloten gjentatte ganger spurt om å få lande tidligere enn det egentlig skulle på grunn av "total elektrisk svikt".
Etterforskere i Colombia konkluderer med at flyet heller ikke hadde nødvendige drivstoff-reserver som internasjonale standarder krever for slike fly. Flyet skal også ha flydd for høyt, 30 000 feet som tilsvarer 9144 meter over havet, en høyde flyet ikke var sertifisert for.
Den fulle etterforskningsrapporten vil offentliggjøres i april 2017.