torsdag 8. desember 2016

United legger ned OSL ruten - DN

United Airlines har fått så tøff konkurranse fra Oslo at de nå dropper ruten fra 2017. Foto: ZACH GIBSON
United Airlines har fått så tøff konkurranse fra Oslo at de nå dropper ruten fra 2017. Foto: ZACH GIBSON 

Presses ut av SAS og Norwegian

United Airlines kaster inn håndkleet og legger ned Oslo-New York-ruten neste år, etter 16 år.
– Det er ingen hemmelighet at det er et meget stort press på billettinntektene på rutene fra Norge til USA, sier Robin Schoug, regional salgssjef for United Airlines i Skandinavia, til Check-in.dk.
Han bekrefter at flyselskapet nå gir opp ruten, som de har fløyet siden sommeren 2004.
Siden SAS og Norwegian kom på banen og satset stort på USA, har United slitt med å holde markedsposisjonen sin.
For både SAS og Norwegian har New York-ruten vært en stor suksess, og begge flyselskaper flyr som regel med stappfulle langdistansefly over Atlanteren.

Beholder Stockholm-ruten

Allerede vinteren 2015/16 besluttet United å gjøre Oslo-Newark-ruten til en sommerrute og innstilte alle flyvninger fra september til mai. Det samme skjedde med ruten fra Stockholm til Newark. United beholder imidlertid sommerruten til Stockholm i 2017.
– Det stemmer at ruten til Oslo skal stenges. Ledelsen vår har gjort en evaluering av den transatlantiske trafikken i vår- og sommerhalvåret 2017 og vil flytte noen fly til andre markeder, sier Schoug.
SAS gjenåpnet i 2011 ruten mellom Oslo og New York med tre ukentlige avganger. Det ble en suksess, og i dag flyr SAS ruten daglig med A330-fly.
Norwegian åpnet sin første langdistanserute fra Oslo til New York i mai 2013, og på denne ruten flyr Norwegian fem ganger i uken i sommertrafikkprogrammet med Boeing 787 Dreamliner-fly.

Stort press på billettinntektene

Mot disse moderne flytypene hadde ikke United, som flyr et mellomdistansefly med bare én midtgang, en sjanse.
At det er stort press på billettinntektene ble bekreftet av både SAS' og Norwegians ferske trafikktall, som kom tidligere denne uken. Begge selskapene flyr rekordmange passasjerer, men tjener mindre per passasjer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.