I hjørnekontoret til en av lederne i Norsk Helikopterservice var de ansatte fredag morgen samlet for å bli underrettet om korrupsjonssiktelsen mot en av lederne i selskapet. Samtidig fikk de beskjed om at avtalen med Statoil ikke blir noe av.
Da Aftenbladet i går besøkte brakkeriggen hvor Norsk Helikopertservice holder til, like ved Hovedredningssentralen på Sola, ble vi møtt av stengte dører. På forespørsel om å få snakke med den korrupsjonssiktede lederen, fikk vi i retur en gul lapp med navnet til advokaten til den siktede lederen.
På det tidspunktet hadde selskapet ikke opprettet en person som skulle representere selskapet utad. Så langt Aftenbladet forstår, var det den korrupsjonsmistenkte selv som underrettet de ansatte om bakgrunnen for siktelsen fredag morgen.
LES OGSÅ:
Norsk Helikopterservice ble stiftet i 2009 og fikk sitt første helikopter i 2013.
Jon Ingemundsen

Økonomisk trøbbel

Norsk Helikopterservice kom inn på det norske helikoptermarkedet i 2013 med en Sikorsky S-92 maskin. Det offensive målet var i løpet av noen år å ta opp konkurransen med de store helikopteraktørene CHC og Bristow.
Men selskapet ble brått møtt av den tøffe markedssituasjonen og nedgangen i oljebransjen. Selskapet hadde da et helikopter av typen Sikorsky S-92 i kortidsmarkedet for spontane oppdrag.
Årsresultatet for 2013 viste −12,4 millioner kroner. For 2014 og 2015 var tilsvarende tall −62,4 millioner og −56,3 millioner. I juni 2015 investerte det kanadiske selskapet HNZ Group 25 millioner kroner i Norsk Helikopterservice og fikk med det en eierandel i selskapet på 49,9 prosent.
Investeringen skulle hjelpe til med å styrke den finansielle posisjonen til selskapet og øke konkurransekraften, ifølge en pressemelding som ble sendt ut på den tiden. I realiteten reddet kapitalinnsprøytningen Norsk Helikopterservice fra konkurs. Ifølge årsrapporten hadde selskapet 19 ansatte i 2015.

Avtale fra januar

En kontrakt med Statoil ville derfor hatt stor betydning for den videre driften av selskapet.
– Det er dramatisk for selskapet og for de ansatte. Det gjør fortvilelsen formidabel. Men det er ikke noe realisme i at saken blir løst før nyttår, sier Inger Marie Sunde.
Intensjonsavtalen med Statoil ble inngått i juni, og skulle etter planen ha trådt i kraft 10. januar. Forutsetningen var altså at Norsk Helikopterservice fikk de nødvendige tillatelsene fra Luftfartstilsynet.
Overfor Aftenbladet bekrefter Luftfartstilsynet at Norsk Helikopterservice ikke hadde tillatelse for SAR-oppdrag da intensjonsavtalen med Statoil ble inngått. Søknad ble først sendt 7. oktober. Helikopterselskapet trakk fredag tilbake søknaden, ifølge tilsynet.
I oktober gjorde også Luftfartstilsynet økonomisk tilsyn hos Norsk Helikopterservice som et ledd i søknadsbehandlingen.
Behandlingen av en søknad hos Luftfartstilsynet kan ta opptil flere måneder.
LES OGSÅ:

– Forbauset

Sunde sier at hennes klient i avhør har uttrykt at han ikke forstår at det kan være grunnlag for anklagene om korrupsjon.
– Jeg kan ikke begripe at dette kan dreie seg om korrupsjon, og jeg blir forbauset hvis denne saken ikke blir henlagt. Jeg håper at det ikke går for langt ut i neste år før politiet får gjennomført etterforskningen, sier hun.
– Hva betyr dette for den videre driften av selskapet?
– For selskapet er det i realiteten kroken på døra. Når avtalen kanselleres er det mest sannsynlig at vi ikke kan få etablert oss i det norske markedet, sier styremedlem Christian Fredrik Magnus i Norsk Helikopterservice.
Han påpeker at Statoil har vært klar over forholdene som nå tas opp i korrupsjonssiktelsen i flere år og sier han er svært overrasket at forholdene tas opp en måned før selskapet skal begynne å fly.
-Her er ikke noe nytt og overraskende. Forholdenes som nå tas opp har vært kjent for begge parter i flere år, sier Magnus.
Magnus sier også at selskapet vurderte å ta den siktede lederen ut av arbeid, noe selskapet ikke fant grunnlag for.
– Hva skjer med de ansatte?
– Ingen endelig beslutning er tatt. De blir ivaretatt så godt som mulig i denne situasjonen. Men det ligger i sakens natur at dersom vi ikke finner noe alternativt engasjement, blir det avvikling av driften. Statoil er den største operatøren, og dersom vi ikke får innpass der, noe som ikke blir enklere etter denne saken, er det svært vanskelig å få innpass andre steder, sier Magnus.