mandag 12. desember 2016

Postflyhavariet i januar - SHT


Den svenske havarikommisjonen har avsluttet sin undersøkelse av ulykken med postflyet av type CRJ 200PF i Nord-Sverige den 8. januar 2016 12.12.2016

Flyet var i rute mellom Oslo og Tromsø da ulykken inntraff. Begge flygerne omkom i ulykken. Undersøkelsen er utført av den Svenske havarikommisjonen (SHK). Undersøkelsesmyndighetene i Canada, Norge, USA, Frankrike og Spania har bidratt som akkrediterte representanter.
Eventuelle spørsmål om undersøkelsen og rapporten rettes til SHK: http://www.havkom.se/kontakta-oss
Her det som synes å ha forårsaket det hele, men jeg må spørre om det var AOA indikator om bord?: (Red.)

e) IRU 1 genererade felaktiga parametrar (tipp-, rollvinkel och kurs) utan att indikera någon felvarning.
f) De felaktiga registrerade parametrarna från IRU 1 visades på PFD 1.

Dette førte til forvirring og desorientering. (Spatial disorientation), men det fremkommer at to andre ADI`er viste riktig. Spørsmålet blir da hvorfor flygerne lot seg desorientere av den som viste feil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.