Derfor vil forretningsreisende helst fly SAS
Tillitsgapet mellom SAS og Norwegian øker, viser ny undersøkelse. – Interessant å se hvordan SAS har bygget opp omdømmet sitt igjen, sier reisebyråtopp.
Nesten syv av ti sier at de har fått mer eller mye mer tillit til SAS i løpet av det siste året. Tre av ti sier det samme om Norwegian.
Nye ruter, plussresultater og intern ro trekkes frem som årsaker til at SAS nå opplever et bedret omdømme.
– Jeg skal være forsiktig med å spekulere i hva som ligger bak dette, men SAS har hatt relativt stabile leveranser. Etter en tøff omstilling kan de igjen vise til sorte tall, nye direkteruter og positivitet internt, sier Lindqvist.
Han peker på at Norwegian i mange år var utfordreren, som mange heiet litt ekstra på.
– Nå har suksessen gjort dem til en stor og etablert aktør med virksomhet i mange land, sier han.
Vil reise effektivt
Tid- og kostnadseffektivitet er likevel viktigere enn å reise med det flyselskapet man helst foretrekker.Nye ruter, plussresultater og intern ro trekkes frem som årsaker til at SAS nå opplever et bedret omdømme.
– Jeg skal være forsiktig med å spekulere i hva som ligger bak dette, men SAS har hatt relativt stabile leveranser. Etter en tøff omstilling kan de igjen vise til sorte tall, nye direkteruter og positivitet internt, sier Lindqvist.
Han peker på at Norwegian i mange år var utfordreren, som mange heiet litt ekstra på.
– Nå har suksessen gjort dem til en stor og etablert aktør med virksomhet i mange land, sier han.
– Stiller høye krav
Undersøkelsen viser også at nordmenn er kostnadsbevisste og mer opptatt av effektivitet enn av komfort. De vil ha hyppige avganger, direkteruter og forutsigbar service, opplyser Anders Lindqvist i Egencia.– Dette er veldig gledelig, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
– Hovedmålgruppen vår er de som reiser mer enn fem ganger i året, og de stiller høye krav til oss. Når vi får slike tilbakemeldinger, tyder det på at vi ikke bare er konkurransedyktige på pris, men også kombinerer det med et godt produkt som gir effektive reiser, sier han.
Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier at forretningsreisende er en viktig kundegruppe for Norwegian, og at andelen som velger å reise med lavprisselskapet i jobb øker fra måned til måned.
– Vi inngår også stadig flere nye bedriftsavtaler. Vi ser at selskaper som er opptatt av bunnlinjen velger Norwegian fordi vi tilbyr god kvalitet til en lav pris og direkteruter med høy frekvens på typiske forretningsruter, sier han.
– Vi jobber løpende med å utvikle vårt tilbud til forretningsreisende, blant annet ved å tilby FastTrack på flere og flere flyplasser og gjennom vårt fordelsprogram Reward. Vi er opptatt av konstruktive tilbakemeldinger fra kundene våre, slik at vi hele tiden kan forbedre oss, understreker han.
Venter solide SAS-tall
Tirsdag morgen presenterer SAS tall for sitt regnskapsmessige fjerdekvartal 2015/16.SAS-gruppen ventes å få et driftsresultat på 938 millioner svenske kroner av en omsetning på 10.932 millioner svenske kroner.
Det viser snittet av estimater innhentet av SME Direkt for TDN Finans blant seks meglerhus.
Resultat før skatt i kvartalet ventes til 843 millioner svenske kroner.
For helåret 2015/2016 venter analytikerne et driftsresultat på 2.150 millioner svenske kroner, av en omsetning på 39.256 millioner.
Analytikerne har i snitt et kursmål på 15,6 svenske kroner, varierende fra 9 til 20 kroner. Før forrige kvartalsrapport hadde analytikerne et snittkursmål på 15,4 kroner.
Av fire analytikere som oppgir anbefaling har én kjøpsanbefaling på SAS-aksjen, mens tre har hold.
Spenning i forkant av «strategioppdatering»
Denne gangen er det imidlertid knyttet mer spenning til SAS' strategioppdatering enn selve tallene:Markedet venter spent på hvilke initiativer SAS vil igangsette for å senke kostnadsnivået ytterligere.
Det har gått rykter om at SAS vil opprette en base i London eller Baltikum, og et salg av Cimber er også blitt nevnt som et mulig scenario. Dette vil sannsynligvis bli bekreftet eller avkreftet tirsdag.
– Den store utfordringen for SAS nå er prisutviklingen. Yielden (inntekt per passasjerkilometer) har falt med cirka 7,3 prosent, og det vitner om et fortsatt høyt press på SAS' inntekter, sier Sydbanks aksjeanalysesjef Jacob Pedersen, ifølge Check-in.dk.
– Må finne nye måter å senke kostnadene på
Etter mange år med fremdrift i kostnadskuttprogrammene har 4XNG (den siste strategiplanen) bremset opp i år, påpeker han.– Den tiltagende konkurransen får utvilsomt SAS-ledelse til å kikke på nye muligheter for å senke kostnadene. Etablering av baser i utlandet er internt kommunisert som et fremtidig ønske, selv om det kan virke som en «rød klut» på fagforeningene. Det er stor sannsynlighet for at ledelsen vil lansere denne og kanskje andre strategiske muligheter eksternt i forbindelse med regnskapet, sier Pedersen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.