mandag 12. desember 2016

Helikopter - Ordførere mot HOFO - EASAs regler for helikoptersikkerhet

Det er fullstendig galt og umulig å akseptere et regelverk som er dårligere enn det eksisterende. Det har ordførerne som har skrevet under her forstått. Det er særdeles oppsiktsvekkende og bør få internasjonal oppmerksomhet. Brevet ble til etter henvendelse fra en av fagforeningene, og er blitt til i dialog med  Norsk Helikopteransattes Forening, Industri Energi og flere av de operative helikopter operatørene. (Red.)


S-61N 1977 - Foto: Per Gram


Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen




Vedr. nytt offshore helikopterregelverk «Helicopter Offshore Operations»


 
 
Både når det gjelder offshore sikkerhet og helikoptersikkerhet er Norge ledende i verden. Det er denne posisjonen vi risikerer ved å innføre «Helicopter Offshore Operations» (HOFO). Passasjerene skal være trygge når de flyr helikopter til og fra jobb på norsk sokkel.

Kravene som i dag stilles til sikker helikoptertransport offshore i Norge er utviklet gjennom mange år i et tradisjonelt tre-part samarbeid som er sterkt influert av den generelle sikkerhetskulturen i offshoreindustrien. HOFO inneholder mange av de samme kravene vi har i dagens regelverk, men divergerer på en rekke sentrale punkter som har stor innvirkning på sikkerheten i de norske offshore operasjonene.

Det viktigste er at kravet til norsk godkjenning for driftstillatelse, Air Operator Certificate (AOC), faller bort. Konsekvensen er at norske myndigheter ikke lenger har kontroll med hvilke selskap som kan operere på norsk sokkel, og heller ikke har kontroll med hvilke krav som stilles til dem. Og, kanskje viktigst, myndighetene vil miste kontroll over den videre utviklingen av sikkerheten av helikoptertransporten offshore.

I tillegg til at kravet til AOC faller bort, blir Luftfartstilsynets virksomhet begrenset og det samme gjør tilsynsvirksomheten til både Petroleumstilsynet og Sjøfartsdirektoratet.

Konsekvensen er at selskaper med AOC fra andre EU/EØS-land vil operere innenfor norske områder. Tilsynsansvaret vil i så fall bli overført til et annet EU/EØS-land.

Det betyr videre at selskaper med en helt annen sikkerhetskultur, kunnskap og erfaring kan fly på norsk sokkel på lik linje med de etablerte selskapene. Og norske myndigheter vil ikke kunne sette spesifikke krav til disse selskapene.

Kravene i det norske regelverket er tilpasset miljøet det opereres i. Ekstreme værhold er en del av virkeligheten som gjør at det er vidt forskjellig å fly helikopter ved Middelhavet og å lande på et bevegelig dekk i sterk vind, høye bølger og ising i Barentshavet.

Hvis vi kommer i en situasjon der EU åpner for fri konkurranse innen offshore helikoptertrafikk, risikerer vi at aktører uten tilstrekkelig kompetanse kan komme inn på dette markedet. Vi opplever en samstemt bekymring blant de norske aktørene i denne saken og vi støtter det arbeidet som fagforeningene har gjort.

Norsk offshore helikoptersikkerhet er og skal fortsatt være i verdenstoppen. Vi berømmer flysikkerhetsavdelingene i oljeselskapene, de har og gjør en særdeles viktig jobb for helikoptersikkerheten offshore og samarbeider godt med fagforeningene. Retningslinjen fra Norsk Olje og Gass (NOG066) er den siste barrieren i et særskilt norsk regelverk. Men dette er kun en anbefalt retningslinje for oljeselskapene, som inntil nå er blitt fulgt. Et endret aktørbilde og ytterligere kostnadspress vil fort kunne medføre at den ikke lenger følges.

Vi må ivareta og verne om den sikkerhetskulturen vi har bygd opp i helikopterbransjen i Norge gjennom mange år og ved dyrekjøpt erfaring.

Helikoptertransport er den aktiviteten som har høyest risiko på Norsk sokkel og vi aksepterer ikke at denne forringes ved at Norge godtar det foreslåtte HOFO regelverket.

12.12.16

Christine Sagen Helgø ordfører i Stavanger

Ole Ueland

Ordfører i Sola

Harald Schjelderup

Byrådsleder i Bergen

Rune Gjertin Rafaelsen Ordfører Sør-Varanger

Kjell Nergaard Ordfører i Kristiansund

Ola Teigen

Ordfører i Flora

Arne-Christian Mohn

Ordfører i Haugesund

Rita Ottervik

Ordfører i Trondheim

Marianne Sandahl Bjorøy

Ordfører i Fjell

Kristine Enger ordfører i Randaberg

Astrid Aarhus Byrknes

Ordfører i Lindås

Marianne Bremnes

Ordfører i Harstad

Alf E. Jakobsen

Ordfører i Hammerfest

Bård Anders Langø

Ordfører i Alstahaug

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.