Ill. Lockheed Martin
Foredrag i LMS Rogaland av Gen.maj. Morten Klever
Det haster
med å få på plass F-35. I 2022 er levetiden til F-16 over. Den har gjort jobben
sin og skal pensjoneres for godt. De første F-35 er kommet til Ørlandet og
utprøvingen går sin gang. Etter hvert som nye fly kommer til Norge vil vi se en
parallell utfasing av den gamle traveren. En liten dipp i operativ kapasitet må
forventes i overgangsperioden. Men en forsvarlig margin er etablert og godkjent
av Stortinget.
Foran et lydhørt publikum på hele 175
tilhørere holdt generalmajor Morten Klever foredrag om status på anskaffelsen
på F-35 til Luftforsvaret. LMS-Rogaland hadde invitert til temakveld om det nye
jagerflyet. Foredragsholderen som er programdirektør i kampflyprogrammet holdt
et glimrende foredrag om prosessen rundt anskaffelsen, kapasiteten og den
operative evnen til det nye flyet. Det var en tillitvekkende presentasjon som
indikerer at prosjektet er under kontroll.
F-35-prosjektet
er fastlands Norges
største anskaffelse noen sinne, og for holde oversikten over programmet legges tre
nøkkelfaktorer til grunn: ytelsen til flyet, tid på programmet og kostnadene.
F-35 er mer enn et jagerfly i
tradisjonell forstand. Det er relativt enkelt å fly, men til gjengjeld er det
en informasjonsplattform av dimensjoner. Noe som gir flygeren et operativt
blikk som nærmer seg fantasiens verden. Ved siden av å ha de vanlige egenskapene
et jagerfly har, er F- 35 et fly med Multi Mission Capability med
Stealth-signatur som gjør at det nesten er umulig å bli oppdaget på radar.
Elektronikken i flyet kan bearbeide mange informasjonskilder fra omverdenen og
kan dermed gi flygeren et analysert og bearbeidet bilde av stridssituasjon. Han
blir presentert et konkludert bilde i et 360 graders perspektiv. Flyet virker
også som en relestasjon for data fra mange stridsenheter. Det gjør at flyet
blir en faktor under strid for hele forsvaret. Ikke bare for Luftforsvaret.
Flyet kan også operere selvstendig dersom en fiende skulle «stenge av» norsk luftrom.
Men alt dette koster penger.
Kostnadsrammen som er presentert av Stortinget er streng. Den er på 83,3
milliarder kroner og er justert ut fra en ideell dollarkurs. Foreløpig er 10
fly levert til Luftforsvaret og en fullmakt på å kjøpe 40 fly til foreligger.
Ambisjonsnivået for hele innkjøpet settes av Stortinget og skal revideres om et
par år. Målet er et totalinnkjøp på 52 fly. Ved siden av selve flyet skal syv
tilleggsprogrammer kjøpes inn. De er nødvendig for at kampflyet skal kunne få
en effektiv utnyttelse. Norge er ett av ni partnerland som gir Norge et visst
privilegium i utvikling av flyet. Det ligger også et stort potensiale for norsk
industri ved å bli med i anbudsprosesser rundt komponentproduksjon. Norge er
allerede inne med salg av missiler
og ammunisjon. Norges spesielle krav om bremseskjerm er tatt vare på og testes
nå ut under vinterforhold. Denne spesielle installasjonen er viktig for norsk
bruk går ikke på bekostning av Stealth-egenskapene. På programmeringssiden av
computere om bord har Norge etablert et samarbeid med Italia om «Reprogramming
Lab.» Det er et system som er laget for at informasjonene flyet gir til
flygeren er trusselvurdert. Det må også legges til at distribusjon av data fra
flyet til andre nasjoner er strengt regulert. Samtidig blir sårbarhet rundt
eventuelt «Cyber Attack» løpende vurdert.
Av tre versjoner av F-35 har Norge
valgt A-versjonen. En moderne og
velutviklet flysimulator gjør at 40% av nødvendig treningen for flygerne vil
finne sted i simulator.
Det er gledelig at enhetsprisen på
flyet stadig går ned, og takket være gode kostnadsreduserende tiltak ligger
prosjektet godt an. Per i dag koster ett fly 80 mill. US$.
Amerikanerne
har planer om å produsere 3 200 fly og beregnet levetid for flyene til
Norge er satt til 2054. En sterkt utvidet levetid sammenlignet med F-16. Det
foregår kontinuerlig usikkerhetsanalyser rundt anskaffelsen og innfasingen av
flyet. Operasjonskonseptet til flyet er under utarbeidelse. Går alt som kampflyprogrammet forventer, og
ønsker, tar F-35 over oppgaver for F-16 fra 1. oktober 2019.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.