"Ikke hyllevare", sier Forsvarets mann. Pussig, men S-60 i mange varianter har vært hyllevare i 30 år. Har han hørt at andre nasjoner vi kan sammenlikne oss med har fått S-60 fordi NH-90 er uutholdelig forsinket? (Red.)
Riksrevisjonen skal granske
kjøpet av 14 maritime helikoptre av typen NH-90 som Norge bestilte i 2001, men
som ennå ikke er tatt i bruk.
AKERSHUS FESTNING
Av Jan-Petter Helgesen
Rapporten skal etter planen
sendes Stortinget høsten 2018. Den skal blant annet inneholde årsaken til
forsinkelsen. De 14 helikoptrene skulle opprinnelig settes i tjeneste i
Kystvakten og på de havgående fregattene i Sjøforsvaret i årene 2006 til 2008.
Mer enn ti år senere er bare
seks maskiner til Kystvakten levert. Ingen av helikoptrene fra bestillingen er
hittil blitt operative. I følge statsbudsjettet for 2018 er prisen for de 14
norske NH-90 nær 7,4 milliarder kroner.
De seks helikoptrene til de
fem fregatter er fortsatt ikke overtatt av Luftforsvaret. Forhåpentlig vil de
første fregatt-maskinene komme til Norge i løpet av 2018.
Riksrevisjonen har også
tidligere uttalt seg kritisk til den langvarige forsinkelsen av de maritime
helikoptrene. I februar i år la de fram en rapport hvor de kritiserte de
spanskbygde fregattene for manglende operativ evne uten sin planlagte helikopterstøtte.
- Det er svakheter i den
tekniske tilstanden når Forsvarsdepartementet opplyser at NH-90-helikoptrene
først vil være på plass ved utgangen av 2020, heter det i rapporten.
Videre skriver Riksrevisjonen
at forsinkelsene gjør at fregattene i en stor del av sin levetid vil være uten
en av sine viktigste våpenkapasiteter. Riksrevisjonen understreker i skrivet at
det som har skjedd er sterkt kritikkverdig.
Det videre innsyn i rapporten
er unntatt offentlighet inntil saken er mottatt i Stortinget eller når
Riksrevisjonen har varslet Forsvarsdepartementet om at saken er
ferdigbehandlet. Det vil tidligst skje om et år.
Helikopterseminar
Den langvarige forsinkelsen
og problemene omkring NH-90-helikoptrene ble drøftet under et seminar om
taktiske helikopteroperasjoner i Forsvaret som Luftmilitært Samfund arrangerte
på Akershus festning 31. oktober.
Stabsoffiser, oberstløytnant
Knut Erik Oulie, fra utviklingsstaben i luftforsvarstaben orienterte om de
norske NH-90s status, utfordringer, roller og oppgaver for mer enn 100
frammøtte.
Mange av seminardeltakerne
som for det meste var folk med bakgrunn fra Luftforsvaret, ga uttrykk for sterk
skepsis til kjøpet av NH-90. Flere mente at ordren burde vært kansellert da
spørsmålet var aktuelt i 2012.
Også et nytt initiativ fra
Riksrevisjonen ble etterlyst. Det viste seg å være tatt samme dag.
Oberstløytnant Oulie fikk
blant annet spørsmål om det krevende vedlikeholdsprogrammet NH-90-helikoptrene
må gjennomgå for hver flytime. Han nektet for at maskinene måtte kontrolleres i
60 timer for hver flytime, som hevdet i enkelte media.
Oulie innrømmet likevel at
vedlikeholdskravet for helikoptertypen er høyt. Han ville ikke si hvor meget,
men betegnet det som en X-faktor. Konsekvensen av det høye vedlikeholdet gir en
vesentlig lavere flytimeproduksjon enn planlagt.
De seks maskinene
Luftforsvaret har mottatt for Kystvakten er en midlertidig versjon. Den er ikke
operativ og har både tekniske og operative begrensinger.
De seks foreløpige
kystvaktmaskinene skal når fregatthelikoptrene er levert, returneres til
produsenten i Italia. De skal da erstattes av versjonen Norge har bestilt for
Kystvakten.
Om kritikken for valg av
flytypen NH-90, sa Oulie at det ikke er mange modeller å velge mellom for den
aktuelle operasjonformen som Norge
ønsker.
- Helikopter av denne typen
er ingen hyllevare, fortsatte oberstløytnanten.
Sammensatt årsak
Om årsakene til de kraftige
forsinkelsene sa han at den er sammensatt. De maritime helikoptrene er et
komplisert system. Operasjonene er et samspill mellom skip og fly. Norsk
regelverk hindrer for tiden maskinene i å operere for fullt.
- Totalt er dette noe av årsakene
til det høye antallet vedlikeholdstimer, sa han.
NH-90 representerer likevel et kvantesprang i
ytelser i forhold til det mindre Westland Lynx som Kystvakten opererte inntil
2014, påpekte Oulie videre. Han viste til at kystvakt-helikoptrene har stor
betydning både for kontrollvirksomheten på havet og for beredskapen for søk og
redning.
16 år etter at NH-90 ble
bestilt er bare seks av åtte helikoptre av en enklere kystvaktversjon levert
til 337.skvadron i Luftforsvaret. Disse er den siste tiden brukt til flytrening
og samkjøring med Kystvakten.
Foreløpig er to av fire aktuelle kystvaktfartøy sertifisert
for helikopteroperasjoner. De to siste skipene vil bli klarert i løpet av våren
neste år.
I løpet av første halvår i
2018 ventes også de første av den mer avanserte fregatt-versjonen hit til
landet. De vil da være ti år forsinket i forhold til kjøpskontrakten.
Etter mottaket skal de seks nye
fregatt-maskinene gjennom et komplisert treningsprogram for norsk godkjenning
samt operasjoner fra Sjøforsvarets fem fregatter.
Oberstløytnant Oulie la ikke
skjul på at treningsprogrammet blir omfattende og langvarig. Tidspunktet for
når helikoptrene kan flys som kampvåpen fra fregattene er fortsatt usikkert.
Mest sannsynlig vil dette ikke skje før i årene 2020 til 2022, sa han.
Oulie opplyste videre at de
norske NH.90 er en 2001-modell Det betyr at de må gjennomgå stadige
oppgraderinger for å møte dagens krav.
- For Luftforsvaret er dette
arbeidet en kjempeutfordring, påpekte oberstløytnanten.
Viktig kampvåpen
Kommandørkaptein Iris
Fivesland fra Sjøforsvaret skal i 2018 overta som skipssjef på fregatten KNM Otto
Sverdrup. Hun ser med forventning fram
til at NH-90 blir del av fartøyets våpensystemer.
Under seminaret la hun ikke
skjul på at hun gleder seg over å ta i bruk det nye utstyret som NH-90
representerer.
- Helikoptret er fregattenes
viktigste kampvåpen mot ubåter, sa hun. Fregatthelikoptrene er mer avanserte
enn kystvaktversjonen som ikke er utstyrt for antiubåt-krigføring, fortsatte
den kommende skipssjefen.
NH-90-maskinene utstyres
blant annet med sonar for å finne eventuelle fiender som skjuler seg i
havdypet. For å nedkjempe ubåter blir helikoptrene væpnet med to forbedrede
Sting Ray lettvekt-torpedoer av samme type som benyttes på 333.skvadrons P-3C
Orion-fly og de norske fregattene.
På spørsmål fra Norges
Forsvar svarte kommandørkaptein Fivesland at det første av seks NH-90 av
fregattversjonen er ventet til Norge på nyåret. De øvrige fem maskinene leveres
etter hvert.
Deretter gjenstår testing og
evaluering av nykommerne. Også landinger på fregattene må gjennomføres. Hittil
har ingen NH-90 landet på de norske fregattene av Nansen-klassen.
Sivile erstattere
Hun opplyste at 15
forskjellige helikoptre fra andre nasjoner har operert på fregattdekkene i mangel av norske
alternativ. Også sivile maskiner har periodevis vært benyttet for å holde
dekkmannskapene på fregattene i trening.
- Full bruk av norske NH-90
blir neppe aktuelt før om tre til fem år, påpekte kommandørkaptein Fivesland og
la til at uansett vil vårt nåværende fregattvåpen med NH-90 være aktiv i mer
enn halve sin levetid på 40 år.
Produsenten NH Industries har
mottatt ordrer på mer enn 500 NH-90 av varierende typer fra 15 forskjellige
land. Selv mange av kundene er rammet av kraftige forsinkelser har bare
Portugal kansellert sin bestilling.
Både Finland, Sverige,
Nederland og Italia er blant landene som har ventet lenge på leveransene.
Svensker og finner som bestilte en spesialversjon med forhøyet tak i kabinen
har fått sine bestillinger flere år senere enn tenkt.
Av Sveriges 12 maskiner er
seks av den enklere transportversjonen, mens seks brukes av sjø og
redningstjenesten. I følge kilder i NHI er både svensker og finner fornøyd med
sine helikoptre per i dag.
FAKTA
NH-90
Produsent: NH Industries som
er et konsortium eiet av Airbus Helicopters 62,5 prosent, Leonardo Helicopters
32 prosent og Stork Fokker 5 prosent.
Type: Multirolle helikopter for
sjø og land.
Rekkevidde: 486 nautiske mil
med 2500 kilos nyttevekt.
Hastighet: 162 knop.
Bruttovekt: 10,6 tonn.
To av Kystvaktens
NH-90-helikoptre under landing på Bardufoss. Foto: Forsvaret.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.