lørdag 16. desember 2017

Helikopter - NH90-kjøpet skal granskes av Riksrevisjonen - Jan-Petter Helgesen

"Ikke hyllevare", sier Forsvarets mann. Pussig, men S-60 i mange varianter har vært hyllevare i 30 år. Har han hørt at andre nasjoner vi kan sammenlikne oss med har fått S-60 fordi NH-90 er uutholdelig forsinket? (Red.)
NH-90 Andøya 2012 - Foto: Per Gram


Riksrevisjonen skal granske kjøpet av 14 maritime helikoptre av typen NH-90 som Norge bestilte i 2001, men som ennå ikke er tatt i bruk.

AKERSHUS FESTNING
Av Jan-Petter Helgesen

Rapporten skal etter planen sendes Stortinget høsten 2018. Den skal blant annet inneholde årsaken til forsinkelsen. De 14 helikoptrene skulle opprinnelig settes i tjeneste i Kystvakten og på de havgående fregattene i Sjøforsvaret i årene 2006 til 2008.
Mer enn ti år senere er bare seks maskiner til Kystvakten levert. Ingen av helikoptrene fra bestillingen er hittil blitt operative. I følge statsbudsjettet for 2018 er prisen for de 14 norske NH-90 nær 7,4 milliarder kroner.
De seks helikoptrene til de fem fregatter er fortsatt ikke overtatt av Luftforsvaret. Forhåpentlig vil de første fregatt-maskinene komme til Norge i løpet av 2018.
Riksrevisjonen har også tidligere uttalt seg kritisk til den langvarige forsinkelsen av de maritime helikoptrene. I februar i år la de fram en rapport hvor de kritiserte de spanskbygde fregattene for manglende operativ evne uten sin planlagte helikopterstøtte.
- Det er svakheter i den tekniske tilstanden når Forsvarsdepartementet opplyser at NH-90-helikoptrene først vil være på plass ved utgangen av 2020, heter det i rapporten.
Videre skriver Riksrevisjonen at forsinkelsene gjør at fregattene i en stor del av sin levetid vil være uten en av sine viktigste våpenkapasiteter. Riksrevisjonen understreker i skrivet at det som har skjedd er sterkt kritikkverdig.
Det videre innsyn i rapporten er unntatt offentlighet inntil saken er mottatt i Stortinget eller når Riksrevisjonen har varslet Forsvarsdepartementet om at saken er ferdigbehandlet. Det vil tidligst skje om et år. 
 
Helikopterseminar
Den langvarige forsinkelsen og problemene omkring NH-90-helikoptrene ble drøftet under et seminar om taktiske helikopteroperasjoner i Forsvaret som Luftmilitært Samfund arrangerte på Akershus festning 31. oktober.
Stabsoffiser, oberstløytnant Knut Erik Oulie, fra utviklingsstaben i luftforsvarstaben orienterte om de norske NH-90s status, utfordringer, roller og oppgaver for mer enn 100 frammøtte.
Mange av seminardeltakerne som for det meste var folk med bakgrunn fra Luftforsvaret, ga uttrykk for sterk skepsis til kjøpet av NH-90. Flere mente at ordren burde vært kansellert da spørsmålet var aktuelt i 2012.
Også et nytt initiativ fra Riksrevisjonen ble etterlyst. Det viste seg å være tatt samme dag.
Oberstløytnant Oulie fikk blant annet spørsmål om det krevende vedlikeholdsprogrammet NH-90-helikoptrene må gjennomgå for hver flytime. Han nektet for at maskinene måtte kontrolleres i 60 timer for hver flytime, som hevdet i enkelte media.
Oulie innrømmet likevel at vedlikeholdskravet for helikoptertypen er høyt. Han ville ikke si hvor meget, men betegnet det som en X-faktor. Konsekvensen av det høye vedlikeholdet gir en vesentlig lavere flytimeproduksjon enn planlagt.
De seks maskinene Luftforsvaret har mottatt for Kystvakten er en midlertidig versjon. Den er ikke operativ og har både tekniske og operative begrensinger.
De seks foreløpige kystvaktmaskinene skal når fregatthelikoptrene er levert, returneres til produsenten i Italia. De skal da erstattes av versjonen Norge har bestilt for Kystvakten.
Om kritikken for valg av flytypen NH-90, sa Oulie at det ikke er mange modeller å velge mellom for den aktuelle operasjonformen  som Norge ønsker.
- Helikopter av denne typen er ingen hyllevare, fortsatte oberstløytnanten.

Sammensatt årsak
Om årsakene til de kraftige forsinkelsene sa han at den er sammensatt. De maritime helikoptrene er et komplisert system. Operasjonene er et samspill mellom skip og fly. Norsk regelverk hindrer for tiden maskinene i å operere for fullt.  
- Totalt er dette noe av årsakene til det høye antallet vedlikeholdstimer, sa han.
 NH-90 representerer likevel et kvantesprang i ytelser i forhold til det mindre Westland Lynx som Kystvakten opererte inntil 2014, påpekte Oulie videre. Han viste til at kystvakt-helikoptrene har stor betydning både for kontrollvirksomheten på havet og for beredskapen for søk og redning.
16 år etter at NH-90 ble bestilt er bare seks av åtte helikoptre av en enklere kystvaktversjon levert til 337.skvadron i Luftforsvaret. Disse er den siste tiden brukt til flytrening og samkjøring med Kystvakten.
Foreløpig er to  av fire aktuelle kystvaktfartøy sertifisert for helikopteroperasjoner. De to siste skipene vil bli klarert i løpet av våren neste år.
I løpet av første halvår i 2018 ventes også de første av den mer avanserte fregatt-versjonen hit til landet. De vil da være ti år forsinket i forhold til kjøpskontrakten.
Etter mottaket skal de seks nye fregatt-maskinene gjennom et komplisert treningsprogram for norsk godkjenning samt operasjoner fra Sjøforsvarets fem fregatter.
Oberstløytnant Oulie la ikke skjul på at treningsprogrammet blir omfattende og langvarig. Tidspunktet for når helikoptrene kan flys som kampvåpen fra fregattene er fortsatt usikkert. Mest sannsynlig vil dette ikke skje før i årene 2020 til 2022, sa han.    
Oulie opplyste videre at de norske NH.90 er en 2001-modell Det betyr at de må gjennomgå stadige oppgraderinger for å møte dagens krav.
- For Luftforsvaret er dette arbeidet en kjempeutfordring, påpekte oberstløytnanten.

Viktig kampvåpen
Kommandørkaptein Iris Fivesland fra Sjøforsvaret skal i 2018 overta som skipssjef på fregatten KNM Otto Sverdrup.  Hun ser med forventning fram til at NH-90 blir del av fartøyets våpensystemer.
Under seminaret la hun ikke skjul på at hun gleder seg over å ta i bruk det nye utstyret som NH-90 representerer.
- Helikoptret er fregattenes viktigste kampvåpen mot ubåter, sa hun. Fregatthelikoptrene er mer avanserte enn kystvaktversjonen som ikke er utstyrt for antiubåt-krigføring, fortsatte den kommende skipssjefen.
NH-90-maskinene utstyres blant annet med sonar for å finne eventuelle fiender som skjuler seg i havdypet. For å nedkjempe ubåter blir helikoptrene væpnet med to forbedrede Sting Ray lettvekt-torpedoer av samme type som benyttes på 333.skvadrons P-3C Orion-fly og de norske fregattene.
På spørsmål fra Norges Forsvar svarte kommandørkaptein Fivesland at det første av seks NH-90 av fregattversjonen er ventet til Norge på nyåret. De øvrige fem maskinene leveres etter hvert.
Deretter gjenstår testing og evaluering av nykommerne. Også landinger på fregattene må gjennomføres. Hittil har ingen NH-90 landet på de norske fregattene av Nansen-klassen.

Sivile erstattere
Hun opplyste at 15 forskjellige helikoptre fra andre  nasjoner har operert  på fregattdekkene i mangel av norske alternativ. Også sivile maskiner har periodevis vært benyttet for å holde dekkmannskapene på fregattene i trening. 
- Full bruk av norske NH-90 blir neppe aktuelt før om tre til fem år, påpekte kommandørkaptein Fivesland og la til at uansett vil vårt nåværende fregattvåpen med NH-90 være aktiv i mer enn halve sin levetid på 40 år.
Produsenten NH Industries har mottatt ordrer på mer enn 500 NH-90 av varierende typer fra 15 forskjellige land. Selv mange av kundene er rammet av kraftige forsinkelser har bare Portugal kansellert sin bestilling.
Både Finland, Sverige, Nederland og Italia er blant landene som har ventet lenge på leveransene. Svensker og finner som bestilte en spesialversjon med forhøyet tak i kabinen har fått sine bestillinger flere år senere enn tenkt.
Av Sveriges 12 maskiner er seks av den enklere transportversjonen, mens seks brukes av sjø og redningstjenesten. I følge kilder i NHI er både svensker og finner fornøyd med sine helikoptre per i dag.

FAKTA
NH-90
Produsent: NH Industries som er et konsortium eiet av Airbus Helicopters 62,5 prosent, Leonardo Helicopters 32 prosent og Stork Fokker 5 prosent.
Type: Multirolle helikopter for sjø og land.
Rekkevidde: 486 nautiske mil med 2500 kilos nyttevekt.
Hastighet: 162 knop.
Bruttovekt: 10,6 tonn.       



To av Kystvaktens NH-90-helikoptre under landing på Bardufoss. Foto: Forsvaret.      


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.