I tillegg kommer problemer med at produsenten ikke har kapasitet nok til å produsere reservedeler eller har nye motorer på lager. Disse problemene gjør at køen for vedlikehold og deler har økt betraktelig. Dette fører til problemer også for Norwegian.

SLIK SER DEN UT: Rolls-Royce-motoren det er så mye trøbbel med.
Ill.: RR

Dyre motorproblemer

Norwegians Dreamlinere er utstyrt med de samme motorene.
– Til syvende og sist vil også vi bli rammet ettersom det rammer alle Trent 1000-motorene som sitter montert på 787 Dreamliner, sier teknisk direktør i Norwegian, Erik Nordby.
Motorene som er utviklet til flyet har hatt mye trøbbel. Produsenten har ikke kapasitet nok til å produsere reservedeler eller ha nye motorer på lager. Dette gjør at køen på vedlikehold og deler har økt betraktelig. Dette gir også Norwegian problemer.
– For vår del så gir det en større vedlikeholdsbyrde på flyene, noe som koster penger. Sikkerheten blir ivaretatt, men flyene opererer ikke i ruteplanen som vi ønsker når det er motorproblemer, sier Nordby.

Les mer her:  https://tinyurl.com/y75as2zy