Norwegian større end KLM på Nordamerika
Norwegian er fløjet ind i top10 over flyselskaber med størst kapacitet i flytrafikken mellem Europa og Nordamerika.
Torsdag den 30. maj 2013 sendte Norwegian det første fly afsted fra Oslo mod New York-JFK og markerede dermed startskuddet på selskabets meget omtalte satsning på interkontinentale flyvninger til lavpris.
Til foråret kan Norwegian fejre fem års jubilæum, men selskabet er allerede ved at blive en magtfaktor, som skaber stadig stigende uro i direktionslokalerne hos konkurrenterne fra de etablerede flyselskaber. Nordmændene har – trods startproblemer – skabt sig en markant succes og er den ledende aktør for lavprisrejser i det transatlantiske marked.
Blandt de 10 største flyselskaber
Data- og analysevirksomheden FlightGlobal har netop udgivet en mini-analyse, der blandt andet viser, hvor stor kapacitet de enkelte flyselskaber udbyder på ruterne mellem Europa og Nordamerika, der omfatter både USA og Canada.
Data- og analysevirksomheden FlightGlobal har netop udgivet en mini-analyse, der blandt andet viser, hvor stor kapacitet de enkelte flyselskaber udbyder på ruterne mellem Europa og Nordamerika, der omfatter både USA og Canada.
Her fremgår det, at Norwegian vil udbyde næsten 500 transatlantiske flyvninger i december, hvilket rækker til en niendeplads blandt de 10 største flyselskaber på det transatlantiske marked. Med 155.712 udbudte sæder er Norwegian fløjet forbi KLM, der kun kan tilbyde 121.905 sæder i december måned.
Samtidig er Norwegian lige i hælene på Virgin Atlantic og Air France, og det er kun et spørgsmål om tid, før disse to flyselskaber bliver overhalet af den norske opkomling. Allerede i dag udbyder Norwegian flere passagersædekilometer end Virgin Atlantic, da selskabet har mange flyvninger til USA´s vestkyst.
Tabellen viser også, at det er netværksflyselskaberne i de store alliancer, der dominerer atlanttrafikken. British Airways er størst målt på antallet af udbudte sæder, og sammen med oneworld-partneren American Airlines fylder de godt i billedet. Delta Air Lines er det næststørste flyselskab i trafikken mellem USA og Europa, og her får det amerikanske flyselskab hjælp fra Air France og KLM, der begge tilhører SkyTeam-alliancen, og inden længe er Virgin Atlantic også dybt inde i det transatlantiske samarbejde.
Star Alliance-selskabet United Airlines fylder også godt sammen med Lufthansa og Air Canada, så det er alt andet lige en imponerende bedrift, at det er lykkedes Norwegian at kile sig ind blandt nogle af luftfartens allerstørste giganter.
Ni gateways til USA-ruter
Da Norwegian lancerede de første flyvninger til USA, var det kun Oslo, Stockholm og København, der var genstand for satsningen. Det norske lavprisflyselskab fandt dog hurtigt ud af, at markedsmulighederne var større udenfor Skandinavien, og sidenhen er ekspansionen fortsat fra London-Gatwick, Paris-CDG og Barcelona, og næste år kommer Amsterdam-Schiphol, Madrid-Barajas og Milano-Malpensa med i porteføljen som nye europæiske afrejselufthavne på langdistanceruterne.
Da Norwegian lancerede de første flyvninger til USA, var det kun Oslo, Stockholm og København, der var genstand for satsningen. Det norske lavprisflyselskab fandt dog hurtigt ud af, at markedsmulighederne var større udenfor Skandinavien, og sidenhen er ekspansionen fortsat fra London-Gatwick, Paris-CDG og Barcelona, og næste år kommer Amsterdam-Schiphol, Madrid-Barajas og Milano-Malpensa med i porteføljen som nye europæiske afrejselufthavne på langdistanceruterne.
Norwegian flyver også til USA fra Bergen samt flere lufthavne i Irland og Skotland. Her benyttes der Boeing 737 MAX mellemdistancefly, mens der på de øvrige ruter flyves med de store langdistancefly af typen Boeing 787 Dreamlinere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.