Ryanair truer irske piloter
En varslet julestrejke fra irske Ryanair-piloter på hovedbasen i Dublin bliver mødt af trusler fra Ryanair.
Tirsdag eftermiddag modtog Ryanairs topchef Michael O´Leary et strejkevarsel fra den irske fagforening IMPACT, der organiserer en række Ryanair-piloter via IALPA (Irish Air Line Pilots’ Association, red.).
I brevet til Ryanair-topchefen meddelte IMPACT, at de fastansatte Ryanair-piloter på basen i Dublin vil indlede en 24 timers strejke den 20. januar kl. 00.01, hvis Ryanair fortsat nægter at anerkende EERC (European Employeee Representative Council, red.) eller IALPA, som repræsentanter for piloterne i Ryanair.
Med den sædvanlige retorik afviser Ryanair at indlede forhandlinger med fagforeningerne, og selskabet forsøger i stedet at bygge en historie op omkring det forhold, at hovedparten af konkurrenten Aer Lingus´ piloter er organiseret i IALPA via IMPACT, og at det handler om, at konkurrenten vil genere Ryanair.
“Ryanair anerkender modtagelsen af skrivelsen fra IMPACT, der handler om anerkendelse af Aer Lingus-piloternes fagforening IALPA og ikke om løn- og arbejdsvilkår for Ryanair-piloter. Ryanair vil ikke anerkende en Aer Lingus-pilotforening, lige meget hvor ofte og i hvor lang tid, at denne lille minoritet forsøger at forstyrre vores flyvninger i forbindelse med juleperioden,” skriver Ryanair i en pressemeddelelse, som kommunikationschef Robin Kiely har lagt navn til.
Truer med at fratage goder
Ryanair fokuserer på, at det kun er 28 procent af piloterne på basen i Dublin – repræsenteret af IMPACT og IALPA i fællesskab – der har afsendt strejkevarslen. Selskabet glemmer dog at nævne, at størsteparten er kaptajner, hvorfor de resterende 72 procent ikke nødvendigvis kan gennemføre flyvningerne, da de ikke har den nødvendige rang til at få flyene i luften uden en kaptajn ved sin side.
Ryanair fokuserer på, at det kun er 28 procent af piloterne på basen i Dublin – repræsenteret af IMPACT og IALPA i fællesskab – der har afsendt strejkevarslen. Selskabet glemmer dog at nævne, at størsteparten er kaptajner, hvorfor de resterende 72 procent ikke nødvendigvis kan gennemføre flyvningerne, da de ikke har den nødvendige rang til at få flyene i luften uden en kaptajn ved sin side.
“Ryanair vil håndtere sådanne driftsmæssige forstyrrelser, hvis og når de måtte opstå, og vi beklager over for vores kunder for de bekymringer som en strejketrussel blandt mindre end 28 procent af Dublin-piloterne vil føre til i den kommende tid,” lyder det fra Ryanair, der antyder at de strejkende piloter har deres egen agenda, da de er på vej til at forlade Ryanair.
Men Ryanair har også valgt at udstede trusler mod de piloter, der overvejer at gå i strejke, og truslerne bliver gentaget endnu engang.
“Ryanair har tidligere bekræftet, at enhver pilot på basen i Dublin, der deltager i en faglig aktion, vil bryde Dublin-piloternes baseaftale, hvilket betyder, at de vil miste allerede aftaler goder, som er opnået ved at indgå direkte aftaler med Ryanair. Det inkluderer 5/4-vagtplaner samt særlige løntillæg og avancementmuligheder, der er opnået gennem 25 års praksis med at forhandle direkte med Ryanair,” siger Robin Kiely på vegne af det irske lavprisflyselskab.
I dag er skønsmæssigt 60 procent af Ryanairs piloter ansat direkte hos selskabet, mens de resterende 40 procent er kontraktansatte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.