BRA sendte fly i luften uden deicing
Mangelfulde procedurer betød, at svenske BRA sendte et fly i luften
med is på vingerne. Det gav voldsomme rystelser i flyet kort efter start.
med is på vingerne. Det gav voldsomme rystelser i flyet kort efter start.
Det er vigtigt at sikre sig, at der ikke er is på et flys vinger inden det skal
lette. Især når flyet inden turen har stået parkeret i mere end 40 timer i
kraftigt snevejrog når flytypen er ekstra følsom overfor is på vingerne.
lette. Især når flyet inden turen har stået parkeret i mere end 40 timer i
kraftigt snevejrog når flytypen er ekstra følsom overfor is på vingerne.
Det var netop hvad der var tilfældet for et Avro RJ-100 fly fra det svenske
regionalflyselskab Braathens Regional Airlines (BRA) med registrering SE-
DSV,som den 7. november sidste år udførte en flyvning fra Göteborg til
Stockholm Bromma med 50 passagerer og 5 besætningsmedlemmer ombord.
regionalflyselskab Braathens Regional Airlines (BRA) med registrering SE-
DSV,som den 7. november sidste år udførte en flyvning fra Göteborg til
Stockholm Bromma med 50 passagerer og 5 besætningsmedlemmer ombord.
Kort efter start mærkede besætningen kraftige vibrationer i flyet og valgte
derfor at erklære en nødsituation og returnere flyet til Göteborg Landvetter-
lufthavnen efter syv minutter i luften. Efter landing blev der opdaget
omfattende isdannelser på flere af flyets kontrolflader.
derfor at erklære en nødsituation og returnere flyet til Göteborg Landvetter-
lufthavnen efter syv minutter i luften. Efter landing blev der opdaget
omfattende isdannelser på flere af flyets kontrolflader.
Flere faktorer
Den svenske havarikommission gik ind i sagen og er kommet frem til, at
flere faktorer spillede ind.
Den svenske havarikommission gik ind i sagen og er kommet frem til, at
flere faktorer spillede ind.
For det første opdagede folkene fra det handlingfirma, som skulle ”de-ice”
lyet, ikke isdannelsen og isen blev derfor ikke fjernet.
lyet, ikke isdannelsen og isen blev derfor ikke fjernet.
For det andet havde handlingfirmaet ikke været gode nok til at sikre, at
deres medarbejdere kunne nå at ”de-ice” de mange fly, som den morgen
havde brug for de-icing inden start fra Göteborg.
deres medarbejdere kunne nå at ”de-ice” de mange fly, som den morgen
havde brug for de-icing inden start fra Göteborg.
For det tredje var procedurerne for inspektion for isdannelser hos Braathens
Regional ikke detaljerede nok til at kunne foretage en inspektion, der
fangede all isdannelse. Og de eksisterende procedurer blev desuden ikke
fulgt til punkt og prikke.
Regional ikke detaljerede nok til at kunne foretage en inspektion, der
fangede all isdannelse. Og de eksisterende procedurer blev desuden ikke
fulgt til punkt og prikke.
For det fjerde havde Braathens Regional ikke tilstrækkeligt vurderet og
verificeret handlingselskabet arbejdsmetoder med hensyn til de-icing.
verificeret handlingselskabet arbejdsmetoder med hensyn til de-icing.
Havarikommissionen peger desuden på, at Avro RJ-100 flytypen er særligt
følsomt overfor ændringer i balancen. Selv meget tynde islag er tilstrækkelige
til at bringe flyet ud af balance. I dette tilfælde var lagene af is omfattende.
Havarikommissionens undersøgelser konkluderede således, at vibrationerne
var resultatet af ubalance forårsaget af disse islag.
følsomt overfor ændringer i balancen. Selv meget tynde islag er tilstrækkelige
til at bringe flyet ud af balance. I dette tilfælde var lagene af is omfattende.
Havarikommissionens undersøgelser konkluderede således, at vibrationerne
var resultatet af ubalance forårsaget af disse islag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.