Harald Minge i Næringsforeningen.
Pål Christensen

Prosjektet er et samarbeid mellom Avinor, Sparebanken Vest, Berg-Hansen, Aircontact Group og Næringsforeningen. Ideen startet hos reisebyrået Berg Hansen som selger rundt 2,5 millioner flyreiser i året.
– Flyreiser gir betydelige klimaavtrykk. Samtidig har vi behov for økt mobilitet for å opprettholde spredt bosetting og sikre gode vilkår for næringslivet. Det betyr at vi trenger å fly mer, og den ligningen går ikke opp. Folk har behov for å fly, og det vil vi at de skal fortsette med. Målet er å være en pådriver for å få fortgang i innføringen av elfly, sier Per Arne Villadsen, administrerende direktør i Berg-Hansen Reisebureau.
Strekningen mellom Stavanger og Bergen er 16 mil og har rundt 550.000 passasjerer i året. Den ideelle avstand, ifølge Minge.
  • Sparebanken Vest bevilger 1,6 millioner kroner til utredning.
  • Aircontact group har opsjon på fem fly med en passasjerkapasitet på opptil 12 seter. Selskapet eier Berg Hansen, hvor ideen oppsto.
  • Avinor Flesland og Sola skal ha ansvaret for å få på plass elfly-infrastrukturen.

Neste år får Stavanger lufthavn, Sola sin første bru med nok kraft til å lade et elfly.
Jon Ingemundsen

Krever investeringer

Bare ladingen av ett eneste elektrisk fly, tilsvarer like mye energi som det hele Stavanger lufthavn, Sola til enhver tid bruker. Store investeringer må på plass før elflytrafikk på Sola kan bli dagligdags.
I dag vil et Dash 8-fly med 38 passasjer ha et drivstofforbruk tilsvarende 2230 kWh. Mens en Zunum, et elektrisk fly med 50 passasjer som nå testes ut, vil ha et elektrisk energiforbruk på 800 kWh, altså en tredjedel av et vanlig fly.
Les mer:

– Det er ingen som foreløpig vet helt hvordan dette skal se ut i praksis, så for oss er det kjempeviktig å få flere partnere som kan bidra til planleggingen, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad ved Stavanger lufthavn, Sola.
Avinor er allerede i gang med å planlegge for fremtidens energibruk. I 2020 skal det lages ny bru på gate 20 med nok kraft til å kunne lade et elfly. Bare dette utgjør en investering på 30 millioner kroner.
Målet er at Stavanger lufthavn, Sola skal bli selvforsynt med fornybar energi i 2025, gjennom en stor satsing på blant annet sol og vind.
– Det er vanskelig å si hvor fort dette kan gå, men et slikt prosjekt som dette er en stor pådriver for å få det til. Det er helt naturlig at det første flyet kommer i denne regionen som allerede er fremoverlent når det gjelder fornybar-satsingen, mener Sigmundstad.


Anette Sigmundstad er lufthavndirektør ved Stavanger lufthavn, Sola.
Pernille Filippa Pettersen

Regjeringen har gitt Avinor i oppdrag å utvikle et program som skal legge til rette for introduksjon av elektriske fly i kommersiell luftfart. Målet er at Norge skal bli det første markedet der elektriske fly tar en betydelig markedsandel, og at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040, skriver Avinor på sine nettsider.
I januar startet de første utredningene, med mål om at verdens første kommersielle flyrute med elfly skal gå mellom Stavanger og Bergen. Nonprofit-selskapet Start Norge AS skal administrere og fronte prosjektsamarbeidet.
Les mer:


Forventer skepsis

– Så fort teknologien viser seg å fungere over tid, kan dette gå veldig fort. Spørsmålet blir hvor raskt vi klarer å skaffe nok fly, sier Per Arne Villadsen, administrerende direktør i Berg-Hansen Reisebureau.
– Det vil alltid være noen som er redde for å fly, men det handler om hvilke erfaringer vi gjør oss. Kanskje kommer noen til å være litt skeptiske i starten, men dette kommer til å ta av, sier Villadsen.
– Nå er elfly blir godkjent av norske luftfartsmyndigheter, vil det være akkurat like trygt som andre fly, understreker Sigmundstad i Avinor.
Næringsforeningen arrangerer neste uke bærekraftskonferansen Pionér i en hangar på Sola. Hele den første timen er satt av til å presentere satsingen som skal være startskuddet for kommersielle flyreiser med elfly.