Boeing 747-flyselskab vil i luften – igen
Det amerikanske flyselskab Avatar Airlines har siden 1992 forsøgt at komme på vingerne med Boeing 747-fly. Nu gør selskabet et femte forsøg med deres ultra-lavpriskoncept.
Startup-selskabet Avatar Airlines giver ikke så let op. Det er vist ikke for meget sagt, når man kaster et blik på selskabets antal forsøg på at realisere drømmen om et lavpriskoncept udelukkende bestående af fly af typen Boeing 747.
Konceptet blev første gang lagt frem i 1992, og på daværende tidspunkt var idéen at kalde flyselskabet Family Airlines. De amerikanske luftfartsmyndigheder afviste dog selskabets ansøgning om at starte op. I 2008 og 2010 – denne gang under navnet Avatar Airlines – forsøgte amerikanske Barry Michaels sig igen med sin idé – også uden held.
Et nyt og fjerde forsøg med at realisere luftfartsprojektet med de store jumbojetter blev senest gjort i 2014, men heller ikke denne gang kunne han overbevise myndighederne.
Og nu – i 2019 – er Avatar Airlines atter tilbage på banen med et koncept, der vil tage lavprismodellen til nye højder. Selskabet vil basere sig på amerikanske indenrigsruter med Boeing 747-400-fly, og indtægterne fra ultra-billige flybilletter skal suppleres med masser af reklameindtægter. Det skriver Air Transport World.
Det Florida-baserede lavprisflyselskab sendte tirsdag en ansøgning til US Department of Transportation (DOT) om at få lov at operere kommercielle flyvninger.
Flyvende reklamesøjler
Avatar Airlines vil i første omgang betjene ruter mellem Los Angeles og Las Vegas, Las Vegas og New York samt New York og Miami. Flyselskabet sigter mod at få en flåde på 14 Boeing 747-400 i løbet af det første driftsår. Flyet har 581 sæder og vil blive inddelt i to klasser. Inden for tre til fem år vil Avatar Airlines børsnoteres, så selskabet har råd til ekstra 30 Boeing 747-8, der er større og nyere end Boeing 747-400.
Avatar Airlines vil i første omgang betjene ruter mellem Los Angeles og Las Vegas, Las Vegas og New York samt New York og Miami. Flyselskabet sigter mod at få en flåde på 14 Boeing 747-400 i løbet af det første driftsår. Flyet har 581 sæder og vil blive inddelt i to klasser. Inden for tre til fem år vil Avatar Airlines børsnoteres, så selskabet har råd til ekstra 30 Boeing 747-8, der er større og nyere end Boeing 747-400.
I begyndelsen vil billetpriserne ligge på 19 dollar (130 kroner, red.) for de korteste flyvninger, mens amerikanske kyst-til-kyst-billetter vil koste 79 dollar (535 kroner, red.). Det skal endvidere koste 99 dollar (670 kroner, red.) at flyve mellem fastlandet og Hawaii.
De billige billetter skal suppleres af indtægter fra reklamer. Avatar Airlines vil omdanne jumbojetterne til flyvende reklamesøjler med farverige annonceringer på alt lige fra flykroppen til toiletbrættet.
”For de fleste mennesker tror jeg ikke, at det faktum, at de ser et kæmpe reklameskilt på ydersiden af flyet, kommer til at genere dem,” siger Michael Zapin, vicepræsident og juridisk direktør i Avatar Airlines, ifølge Air Transport World.
Vil betjene mest populære ruter
Michael Zapin fortæller, at folk ikke forstår, at selskabet vil flyve med gamle og knapt så brændstofeffektive Boeing 747-fly frem for eksempelvis Boeing 737.
Michael Zapin fortæller, at folk ikke forstår, at selskabet vil flyve med gamle og knapt så brændstofeffektive Boeing 747-fly frem for eksempelvis Boeing 737.
”Folk glemmer, at vi ikke sammenligner en 747 med en 737. Det vil næsten være en 1:4-sammenligning, fordi 747 næsten har plads til fire gange så mange passagerer som disse fly. Det centrale i vores model er, at vi vil være i stand til at fylde en Boeing 747, fordi vi kun vil flyve på de mest befærdede ruter,” siger han.
Avatar Airlines har intentioner om yderligere indtægter fra salg af pladsen i flyenes lastrum til både amerikanske og udenlandske fragtselskaber.
Om Avatar Airlines får myndighedernes velsignelse i femte omgang, må tiden vise. Faktum er, at selskabet har indsendt en ansøgning på over 400 sider til DOT. Michael Zapin forventer, at der kan gå mellem 12 og 18 måneder, før lavprisflyselskabet får certificering fra myndighederne.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.