tirsdag 26. november 2019

A380 i Air France mot slutten - Check-In




Air France Airbus A380-800. Foto: Air France
Første Air France A380 sat på jorden
Jan Aagaard Af: Jan Aagaard Flådenyt 25. november 2019 Print Print
Air France har udfaset det første af selskabets Airbus A380-800. Alle 10 A380-fly skal være ude af flåden inden udgangen af 2022.
Flyselskabet Air France annoncerede tidligere i år, at det vil udfase hele sin flåde af dobbeltdækkerflyet Airbus A380-800 inden for de kommende tre år. Nu er det første af Air Frances i alt 10 A380-fly taget ud af flåden og på vej tilbage til leasingselskabet.
Flyet med registreringen F-HPJB ankom i weekenden til middelhavsøen Malta, hvor det vil blive malet om hos Aviation Cosmetics Malta, inden det returneres til det tyske leasingselskab Dr. Peters Group.
Det næstældste fly i flåden
Der er tale om det næstældste A380-fly i AF-flåden – et fly, som Air France modtog i februar 2010. Flyet har op til udfasningen især fløjet på ruten mellem Paris og Johannesburg i Sydafrika. Kun et enkelt af Air Frances A380-800 er ældre end det nu pensionerede fly – det er er F-HPJA, som selskabet modtog i oktober 2009. Gennemsnitsalderen for det franske selskabs A380-flåde er lige under ni år.
Trods den forholdsvis unge gennemsnitsalder har Air France besluttet at udfase A380, da verdens største passagerfly er for dyrt i drift. Det bruger blandt andet for meget brændstof i forhold til mere moderne flytyper, og Air France har i dag kun få ruter, hvor det kan operere Airbus A380 med profit.
Samtidig har Air France stigende omkostninger til at vedligeholde flyene, ligesom A380-kabinerne stod foran at skulle renoveres inden for de nærmeste år.
A350 afløser A380
Afløseren for A380 i Air France-flåden bliver det tomotorede langdistancefly Airbus A350-900. Air France har en samlet ordre på 28 fly af denne type – heriblandt syv A350-900, som i første omgang var bestilt til søsterselskabet KLM.
Air France fik sin første A350-900 leveret i september, mens endnu et blev leveret i oktober. De to fly med registreringerne F-HTYA og F-HTYB anvendes i øjeblikket på selskabets rute fra Paris Charles de Gaulle-lufthavnen til Bamako og videre til Abidjan samt på ruten fra Paris CDG til Toronto.
Airbus besluttede i februar i år at afslutte produktionen af A380 efter den sidste planlagte levering i 2021.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.