Marineveteraner om «Helge Ingstad»: Sentralen sviktet
Tre
tidligere fregattsjefer retter sviende kritikk mot sjøtrafikksentralen på Fedje
etter «Helge Ingstad»-ulykken. – Hadde overhodet ikke kontroll, sier pensjonert
kommandørkaptein Christian Irgens (63).
Oppdatert
nå nettopp
Den skjebnesvangre natten har
supertankeren «Sola TS» lastet råolje på Sture. Losen melder avgang kl. 03.45
og to taubåter snur sakte den 250 meter lange kolossen til nordlig kurs.
Samtidig fosser KNM Helge Ingstad
sørover med 17–18 knops fart. Fregatten med en besetning på 137 har meldt
ruteplanen til Fedje VTS og trener navigasjon innaskjærs etter en NATO-øvelse.
Politiet
vurderer foretaksstraff etter «Helge Ingstad»-forliset
–
Kolossal systemfeil
Kl. 04.01 dundrer fregatten rett
inn i baugen på tankskipet.
–
Det er en helt absurd situasjon som ikke skulle kunne inntreffe på dørterskelen
til Nord-Europas største tankanlegg, sier Christian Irgens. Han var skipssjef da fregatten KNM Oslo gikk ned for 25 år siden og har 13 års
sjøtjeneste. Etter «Helge Ingstad»-ulykken vil han ikke plassere ansvar, men
har klare oppfatninger om mye som gikk galt.
–
Det er en kolossal systemfeil som har skjedd, sier Irgens.
Hjeltefjorden er over fire
kilometer bred på ulykkesstedet. Men når kollisjonen skjer, er det trangt i
farvannet: Foruten fregatten og tankeren og minst fem andre fartøyer i
umiddelbar nærhet.
Når «Sola TS» tre minutter før
sammenstøtet spør Fedje VTS hvem som kommer mot dem nordfra, kan sentralen
først ikke svare. Etter to minutter melder Fedje VTS at det muligens er «Helge
Ingstad».
– Hadde overhodet
ikke kontroll
–
Sentralens hovedoppgave er å rydde farvannet for de gedigent store tankerne,
slik at de kan seile inn og ut på en sikker måte. I dette tilfellet hadde de
overhodet ikke kontroll, sier Irgens.
Flaggkommandør Børresen er av
samme oppfatning:
– Måten sentralen ivaretok sitt
ansvar på denne natten, er under enhver kritikk. De har ikke oversikt, følger
ikke med, aner ikke hva de driver med. Vaktholdet er katastrofalt dårlig.
Børresen var sjef eller
nestkommanderende på fregatter i tre år. Gjennom mer enn 30 års tjeneste var
han også ubåtsjef, offiser ved sjøoperasjonssenteret utenfor Bodø og stabssjef
i Sjøforsvaret.
–
Skulle holdt «Sola TS» tilbake
Irgens mener at Fedje VTS enten
skulle holdt «Sola TS» tilbake ved kai eller omdirigert de andre fartøyene og
fått dem til å senke farten, mens tankeren på 113 000 tonn fant sin plass i
skipsleden.
–
I stedet durer «Sola TS» ut fra terminalen på kollisjonskurs med tre fartøy
sørfra. For å unngå en farlig situasjon, må taubåtene snu tankeren før den er
kommet over på rett side, sier Irgens.
– Skulle krysset
fjorden først
Børresen mener giganten skulle
krysset fjorden før de stevnet nordover. I stedet gikk «Sola TS» på vestsiden
av leden, der sørgående trafikk kommer, med flombelyst dekk.
Jusekspert mener
tankskipet skapte faresituasjon
Også den tidligere fregattsjefen
som vil være anonym, mener at kaptein og los på tankeren opptrådte i strid med
sjøveisreglene.
- Men jeg har også forstått at
det har vært vanlig praksis å begynne seilasen nordover på vestsiden av leden i
dette farvannet, sier den tidligere marineoffiseren.
Men tankerens manøvrering og bruk
av dekkslys og at Fedje VTS kan ha «sovet i timen», slik han uttrykker det,
mener han ikke er signifikant i forhold til fregatten.
–
Marinen skal være skrekkelig god på å håndtere fartøy under alle forhold. Det
går ikke an å skylde på noen annen enn seg selv, når en fregatt kjører på et
tankskip, sier eks-offiseren.
Jacob Børresen er av samme
oppfatning.
– Fregatten må bære
hovedansvaret, sier flaggkommandøren.
Trodde «objektet»
var stasjonært
Av den foreløpige granskingen
fremgår at vaktsjefen på «Helge Ingstad» ikke skjønte at han kjørte rett mot en
supertanker. På fregatten trodde de at «Sola TS» var et stillestående objekt.
Vaktsjefen skjønte heller ikke at
det var «Sola TS» som ba ham svinge mot styrbord. Han trodde det var et av de
andre, mindre fartøyene lenger borte som ba ham holde unna.
Det var bare at «objektet» var en
tanker i bevegelse. Hadde vaktsjef som navigerer på broen på fregatten oppdaget
det mindre enn ett minutt tidligere, mener Børresen at kollisjonen ville vært
avverget.
–
Mens en diger tankbåt bruker halve fjorden til å endre kurs, kan fregatten
stoppe på en skipslengde. Så manøvreringsdyktige er disse krigsskipene, sier
Jacob Børresen.
Matros på «Helge
Ingstad»: Visste ikke om vi ville overleve
«Helge Ingstad» la hardt mot
babord sekunder før sammenstøtet, men fikk skipssiden flerret opp av ankeret
til «Sola TS». Fregatten mistet kontroll, gikk i fjæresteinene og sank få dager
etter.
– Hele fadesen er så
trist
Børresen tror at «Helge Ingstad»
hadde slått av radaren, noe hans kolleger tviler på. Men de er enige om at
radar kan være vanskelig å tolke og at brobesetningen så inn i et lyshav før
kollisjonen.
–
Du finner ikke mer skolerte og bedre navigatører enn i marinen. Derfor er hele
fadesen så trist. I dette tilfellet tolket de situasjonen for sent. De må selv
svare på hvorfor, sier Irgens.
Hverken Kystverket eller
Sjøforsvaret vil gi kommentarer før Havarikommisjonen presenterer sin rapport
fredag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.