Finland og Sverige har en lang tradisjon med å kunne lande- og betjene jagerfly på veier. Vi har sett at svenskene sågar har hangarer i fjell ved vanlige veistrekninger. Norge har ikke tradisjon for dette, men her bør det tenkes nytt. Akkurat nå er F-35 en av kandidatene til nytt finsk jagerfly. Kravet er at flyet har bremseskjerm slik vi har. Finnene kikker derfor på Norges løsning med skjerm. (Red.) Norge har fått flere F-35: Ny skvadronsjef varsler mer flyging i Norge
F-35A nummer 26, 27 og 28 landet på Ørland flystasjon søndag kveld.
Den norske F-35-flåten teller
nå 28 fly.
Høstens leveranse av tre nye fly ble gjennomført i helga, der
innleide amerikanske flygere fløy dem fra Lockheed Martin-fabrikken i Texas og
over Atlanteren til Ørland flystasjon.
Flyene landet på sin nye hjemmebase rundt klokka 18.40 søndag
kveld etter å ha dratt fra Fort Worth lørdag ettermiddag norsk tid.
Det mottas bolker på tre og tre fly, vår og høst, og dette er den sjuende leveransen. De forrige tre flyene ble mottatt for fire måneder siden, tirsdag 26. mai. Etter
det TU har fått opplyst, er det en såpass omfattende operasjon å fly dem hjem
fra fabrikken, at det er best å samle dem på denne måten. Dette handler både om
å ivareta sikkerheten og å holde kostnadene ved overflygingen nede.
Av de 28 norske F-35-ene er nå 21 stasjonert på Ørland. De sju
siste befinner seg i USA og brukes til trening på flybasen Luke i Arizona.
Den nye skvadronsjefen ved 332 skvadron, oberstløytnant Tron
Strand, tok i mot flyene, sammen med luftvingsjef oberst Øivind Gunnerud.
– Det er alltid stort å ta i mot nye fly. At vi får flere fly,
betyr at vi får muligheten til å fly mer i Norge og at vi kan fortsette den
nødvendige økningen av antall mennesker som jobber med våpensystemet: Flygere,
operativt støttepersonell og teknisk personell. Vi fokuserer allerede på
opptreningen mot full operativ evne i 2025, og på veien dit har vi en rekke
delmål som krever at tilførselen av nye fly går som planlagt, sier Strand
ifølge en melding
fra Forsvaret.
AM-26,
AM-27 og AM-28 rett før avreise fra Lockheed Martin-fabrikken lørdag. Foto: Angel DelCueto
Det mottas bolker på tre og tre fly, vår og
høst, og dette er den sjuende leveransen. De forrige tre flyene ble
mottatt for fire
På veien mot full operativ evne (FOC) forbereder Luftforsvaret
seg nå på å returnere til Keflavik på Island for å utøve luftkontroll på
vegne av Nato slik de også gjorde i tre uker i mars i år.
Med
tre nye fly teller den norske F-35A-flåten nå 28. Foto: Andrea Bekk Johansen/Forsvaret
Dette skal skje i 2021, og også dette utenlandsoppdraget vil
skje på vinter eller tidlig vår. Det gjenstår noen detaljer, men per i dag
planlegges det innenfor årets første fire måneder, har Teknisk Ukeblad fått
opplyst .
F-16 har nå igjen bare halvannet års tjeneste for Norge. De skal
fly fra Bodø ut 2021, og etter dette overtas QRA-beredskapen for Nato
(«Quick Reaction Alert») av F-35 fra Evenes.
På samme tid, altså tidlig i 2022, skal nye maritime patruljefly
av typen P-8A Poseidon starte testing fra samme sted. Dette skal gjøres
fra midlertidige fasiliteter fram til den nye MPA-infrastrukturen står ferdig i
løpet av 2023.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.