Denne blogger mener fortsatt at disse store prosjektene uansett må vente til vi ser klar hva langtidseffekten av Koronaen vil bli. Det er å anta at bedrifters- og privatpersoners reisemønster vil bli endret vesentlig. Digitaliserte møter er nå så effektive at det er rimelig å anta at bedrifter i stor grad vil ta i bruk nettbaserte løsninger fremfor å bruke tid og penger på møter. Jeg viser nok en gang til Holteprosjekt som var hyret inn som konsulent for å vurdere flyttingen av flyplassen i Bodø. De mener at prosjektet er samfunnsmessig uholdbart. Synspunktene nevnt her føyer seg til det NVF fører i marken under. (Red.)
Mener storslåtte planer om nye
storflyplasser må skrotes: – Samfunnet og klimaet vil bli tapere
Miljøvernere
krever stans i planene om nye storflyplasser i Rana, på Leknes og i Bodø.
Ole-Fredrik Lambertsen@olambertsen
Publisert i dag kl. 16:40 Oppdatert for 18 minutter siden
Naturvernforbundet i Nordland er nådeløse. De mener:·
Nye storflyplasser trengs ikke fordi folk vil reise mindre etter
koronaen.
Hvis trafikken likevel tar seg
opp, mener de:
·
Det vil ha for stor innvirkning på miljøet og klimaet.
Både i Bodø, Rana og i Lofoten
er det store planer om splitter nye flyplasser.
Med Evenes lufthavn i Ofoten
vil det bety at det kan bli fire flyplasser som kan ta store fly i ett og samme
fylke. Og det i et fylke med i underkant av 250.000 innbyggere.
– Et samfunn som legger opp til
stadig mer reiser vil ha store problemer med å nå de klimamålene som vi
behøver, skriver Naturvernforbundet i Nordland i en pressemelding.
– Naturkrisa vel så stor trussel
Dette er på trappene:
·
I Bodø vil de flytte lufthavna 900 meter og gi plass til en hel ny bydel.
Det vil koste 5,7 milliarder kroner.
·
Til Rana bevilget nylig regjeringen 1,8 milliarder til byggingen av
Polarsirkelen lufthavn på Hauan. Totalt vil det koste 2,4
milliarder kroner.
·
På Leknes skal ny storflyplass kunne sørge for direktefly fra Oslo til
Lofoten. Foreløpig pris er på 2,5 milliarder kroner.
– Vi har etter hvert sett at
naturkrisa, eller nedbygginga av natur, er en vel så stor trussel som
klimautslippene vi har, sier Kaja Langvik-Hansen til NRK.
Hun er leder i
Naturvernforbundet i Nordland. Der har de vedtatt følgende i sitt årsmøte i
mars:
«I lys av klima- og naturkrisen og
utsiktene til redusert flytrafikk i kjølvannet av koronakrisen går
fylkesårsmøtet i Naturvernforbundet i Nordland 14/3-2021 imot bygging av ny
storflyplass på Hauan i Rana, etablering av storflyplassen på Leknes og
flytting av flyplassen i Bodø.»
– Med dagens planer om
storflyplasser mener vi at både samfunnet og klimaet vil bli tapere, sier
Langvik-Hansen.
Spesielt gjelder det i Rana og
på Leknes, sier hun. Der vil mye matjord og natur gå med i byggingen.
Har sendt bekymringsbrev
I Rana er flyplassen planlagt i
et område med myr, som lagrer store mengder CO₂.
I et brev til
samferdselsdepartementet, som NRK har fått se, er lokallagsleder Dag Johansen
svært bekymret for myrene på Hauan:
«For det første foreligger
overhodet ingen analyse av hvor store CO₂-utslipp det blir fra
alle de punkterte/ødelagte myr- og våtmarksområdene på Hauan i tiår framover.»
I brevet viser han til at
utredningene av naturen som er gjort, er over 10 år gamle.
– Vi har en helt annen kunnskap
i dag enn vi hadde tidligere, sier Langvik-Hansen.
Direktør for Polarsirkelen
lufthavnutvikling (PLU), Henrik Johansen sier myr som blir tatt ut av området
vil brukes til revegetering, altså gjenbrukes.
– Av de totale mengdene som
skal flyttes er det itillegg en begrenset del av det som er myr, og det skal
som nevnt revegeteres.
Det betyr i korte trekk at myr
som flyttes på blir gjenbrukt. På Hauan er planen at det blir gjenbrukt til
tildekking av områder rundt flyplassen.
Han mener ikke at det er behov
for en ny utredning.
– Det ble gjort en komplet og
grundig utredning i forbindelse med reguleringsplanen. De behovene som oppsto
da blir ivaretatt i forbindelse med anlegging av området.
Johansen forsikrer om at PLU
imøtekommer alle kravene fra Statsforvalteren.
Redd for å sitte igjen med svarteper
Det trengs ikke flere som
reiser med fly, sier hun. Samtidig kan koronaen endre på det. Folk har reist
mye mindre under pandemien.
Og det kan fortsette.
Ifølge
en undersøkelse gjort for NRK, sier 36 prosent at de vil reise mindre med fly også etter pandemien er
over.
Derfor ser Langvik-Hansen det
som urimelig å bruke milliarder på å bygge ned naturen.
– Vi er bekymret for at vi blir
sittende igjen med svarteper, sier Langvik-Hansen.
– Ikke noe svart-hvitt
I en
rapport som kom i fjor hevder konsulenter at planene om flere storflyplasser i Nordland kan ødelegge for
hverandre.
Transportforsker Gisle Solvoll
ved Nord universitet mente da at det er plass til alle.
Og selv
om det kan bli færre tjenestereiser etter koronaen, fordi mange har lært at digitale møter funker vel så bra, tror
forskeren fortsatt at folk flest vil være like eventyrlystne som før.
– Jeg tenker fortsatt mye det
samme, sier Solvoll.
Han
viser til en fersk rapport som anslår at flytrafikken er tilbake på normalt nivå allerede i 2023.
Det er påstått at ingen av
flyplassene vil bli samfunnsøkonomiske lønnsomme slik de er regnet på i dag.
– Det er riktig, men veldig mye
av det man investerer i samferdselsinfrastruktur i nord er ikke
samfunnsøkonomisk lønnsomt. Det er for lite trafikk. Jo mer trafikk, jo mer
nytte, sier Solvoll.
– Det
er et vanskelig tema. Det er ikke noe svart-hvitt, sier han.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.