Evenes er
snart klar for F-35A
De siste
forberedelser er i ferd med å bli sluttført før Evenes flystasjon i Nordland ved
årsskiftet overtar som framskutt base i nord for Luftforsvarets nye kampfly av
typen Lockheed Martin F-35A.
EVENES
Av Jan-Petter Helgesen, Sola
-
Endelig
tidspunkt er ikke helt bestemt. Overgangen av beredskapen fra de omkring 40 år
gamle General Dynamics F-16 til de nye F-35A skal skje omkring nyttår
2021-2022. Skiftet kan bli både før og etter nyåret, men klokken 24.00
nyttårsaften blir det neppe, opplyser sjefen for 133 Luftving på Evenes, oberst
Eirik Guldvog, til Norges Forsvar.
Obersten har
siden sommeren 2019 forberedt klargjøringen av flystasjonen på Evenes som base
for tre-fire av de nye, norske kampflyene. I det forberedelsene går inn i siste
fase legger Guldvog ikke skjul på at tiden framover blir meget utfordrende og
spennende.
Av de nye
kampflyene skal Luftforsvaret ha mottatt 28 av 45 bestilte fly ved årsskiftet. I
tillegg er sju norske F-35A fast stasjonert ved Luke Air Force Base utenfor
Phoenix i Arizona som treningsfly.
Stortinget bestemte
i 2012 at Ørland i Trøndelag skal være hovedbase for de nye kampflyene. Samtidig
ble det vedtatt at jagerflystasjonen i Bodø skal legges ned samtidig med at
F-16-flyene blir trukket ut av tjeneste.
For å
opprettholde Nato-beredskapen i nord ble det videre bestemt at Evenes skal bli
framskutt base i Nord-Norge. Dette for at flyene skal ha kortest mulig vei til havområdene
nord for Norge. Her er Russland ofte aktive og nærgående mot norske interesser
og våre grenseområder med sine fly- og flåtestyrker.
Oberst Guldvog sier at tre til fire F-35A vil bli kontinuerlig stasjonert på Evenes på rotasjonsbasis. Reaksjonstiden blir på 15 minutter fra alarmen går.
Eget
beredskapsbygg
De nye
kampflyene skal på den framskutte basen bruke de samme betongshangarene som de
tidligere kampflyene som F-16 benyttet. Hangarene blir for tiden modernisert og
oppgradert for sin nye oppgave.
Flygerne, teknikerne
og støttepersonell for beredskapsvakten får tilhold i eget bygg nær flyhangarene.
Dette for at pilotene skal komme hurtig
på plass i cockpiten og i luften når nærgående fly fra fremmede makter nærmer
seg norsk område.
Under
luftmaktseminaret på Luftkrigsskolen i Trondheim i vinter opplyste forsvarssjef,
general Eirik Kristoffersen, at F-35A skal starte trening og gjøre seg kjent
med forholdene på Evenes allerede fra august i år. Årsaken er at pilotene på de
nye kampflyene skal være best mulig forberedt når de overtar den hurtige beredskapen
fra F-16 som har hatt oppdraget siden 1982.
-
Jeg
er glad for at forberedelsene til oppdraget ser ut til å være i god rute,
understreket forsvarssjefen under seminaret.
Oberst Eirik
Guldvog kom til flyplassen helt nord i Nordland i 2019. Da var det ansatt bare seks
personer på stasjonen.
Svær
utbygging
Han overtok stillingen som sjef for 133
luftving 1. mai 2020. Evenes hadde da i mange år vært underlagt og administrert
av Sjøforsvarets base i Ramsund.
I flere år
var bare en person fast ansatt på den militære del av Evenes. Vedkommende tok
imidlertid godt vare på bygningsmassen og området omkring.
Da
Luftforsvaret på ny overtok ansvaret var mye av byggene i så god stand at folkene
kunne flytte rett inn og ta dem i bruk. Bare noe oppussing og vedlikehold var
nødvendig for å sette anlegget i drift.
Noen måneder
før basen skal settes i operativ funksjon er det hektisk virksomhet på og rundt
flyplassen som også har sivil drift for byene Harstad og Narvik samt områdene
omkring. 700 til 800 personer er for tiden i arbeid for å klargjøre den
framtidige basen for kampflyene og fem nye maritime overvåkingsfly av typen
Boeing P-8A Poseidon. I mai i år skal to nye forlegninger for personellet være
ferdig til bruk.
Luftvern
I august skal
den første luftvern - enheten med kortholdmissilet Nasams III være på plass
selv om batteriet ikke blir fullt oppsatt i første omgang. Også nærforsvars- og
vaktstyrker er under etablering på kampflybasen.
-
Det
betyr at baseforsvaret vil være på plass i god tid før flyene kommer, bemerker
oberst Guldvog.
Langtrekkende luftvern vil Evenes ikke få før i 2028. Under
behandlingen av langtidsplanen for forsvaret på Stortinget før jul i fjor valgte
et flertall av representantene å prioritere nye helikoptre til Hæren og spesialstyrkene
fra 2024 i stedet for langtrekkende missilforsvar for den framskutte
kampflybasen.
Utbyggingen
av flystasjonen har gått svært raskt. Våren 2021 er det rundt 100 fast ansatte
ved stasjonen. I tillegg er 125 soldater forlagt på basen.
Neststørste
base
Når Evenes
er fullt utbygget og i operativ drift i 2025 vil det være 550 fast ansatte og 300
vernepliktige samt noen titalls sivilt ansatte ved stasjonen. Disse skal sørge
for operativ tjeneste, drift, vakthold og sikring samt daglig støtte til driften.
-
Da
vil flystasjonen være Luftforsvarets nest største base etter Ørland, sier Eirik
Guldvog som begynte i Luftforsvaret i 1991 som luftvernartillerist.
Den heftige
byggevirksomheten som for tiden pågår på flyplassen er svært ressurskrevende. Med
en kostnadsramme på fem milliarder kroner skal nærmere 800 personer arbeider
med de mange nybygg og anlegg som kreves for å sette Nord-Norges største
byggeprosjekt i fullgod stand innen fire år.
Fra da av
skal Evenes være en viktig beredskapsbase for Norges enorme havområder i nord
med sine F-35A og P-8-fly.
Å få tak i
opptil 550 godt kvalifisert personell i løpet av snaut fire år blir ingen lett
oppgave. Luftvingsjef Guldvog sier at målet er at Evenes skal bli et attraktivt
tjenestested.
-Evenes
kommune legger til rette for nye boligområder. Barnehager og skoler er på plass
og i leiren skal det bygges fritidsaktivitetsbygg som idrettshall, velferdsbygg
og spisemesse.
Nedbygget i årevis
Da basen ble
bygget under den kalde krigen ble det investert store beløp på den militære del
av flyplassen. Basen fikk luftvern, men faste flyskvadroner fikk aldri tilhold
der. Evenes ble beredskapsbase og mottaksstasjon for alliert hjelp.
Full
operasjonell status for de norske flyene er planlagt til 2025. Da skal F-35A kunne
løse hele bredden av oppdrag de er pålagt.
Da den kalde
krigen var over ble den daglige driften ved flystasjonen avsluttet. Rullebanen
på nesten 3000 meter ble i flere år nesten ikke brukt av militære fly. Luftvernavdelingen
og personellet ble flyttet andre steder.
Bygningene
og infrastrukturen ble stående. Nå blir disse og flere nybygg gjort klar for en
ny tid med hektisk aktivitet med både F-35A kampfly og P-8A Poseidon maritime
overvåkingsfly samt regelmessige besøk av allierte fly.
Motorvedlikehold
på Rygge
Det er
Lockheed Martin og motorprodusenten Pratt & Whitney som er
hovedleverandører for F-35A-flyene. Kongsberg er hovedleverandør for missilet
Joint Strike Missil som skal være del av bevæpningen på de norske flyene.
Raufoss-bedriften Nammo er hovedleverandør
for Apex-ammunisjonen til flyets kanon.
Kongsberg Aviation
Maintenance Services AS er av Pratt & Whitney utpekt til å være en av fem
globale vedlikeholdverksteder for flytypens F135 motorer. Nytt verksted og
dele- og motorlager med ansvar for europeiske F-35 skal bygges på Rygge utenfor
Moss.
-
For
Kongsberg er kontrakten er svært gledelig. I over 40 år har bedriften overhalt
F100-motorene til Luftforsvarets F-16-fly. Nå ser Kongsberg fram til å fortsette
samarbeidet med Pratt & Whitney med F135-motorene i det nye verkstedet på
Rygge, sier administrerende direktør Atle Wøllo ved Kongsberg Aviation Maintenance
Services. Ved anlegget på Rygge skal de ansettes både teknikere, mekanikere og
logistikkpersonalet.
Den norske ordren på 52 fly koster 68 milliarder 2015-kroner inkludert utstyr og trening. Per juli 2020 hadde bestillingen tilbakeført produksjonskontrakter til norsk industri for i overkant av 7,5 milliarder kroner. Denne kontraktsummen ventes å øke i årene framover.
Her en oversikt over forskjellene mellom de tre F-35 variantene:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.