Fagforbundet: – Vi slår opp med SAS hvis de ikke kommer pilotene i møte
Fagforbundet sier de vil benytte forbrukermakten sin dersom SAS ikke lytter til sine tidligere piloter. SAS sier de nå har tatt «initiativ til at partene setter seg ned»
For mindre enn 30 minutter side
Fagforbundet må vurdere sitt forhold til SAS etter den siste tidens debatt, opplyser forbundsleder Mette Nord overfor E24.
Ifølge Nord har Fagforbundet hatt som retningslinje at flyreiser på oppdrag for forbundet skal skje med SAS i den grad det er mulig.
Nå ser de ikke lenger noen grunn til å være lojale overfor flyselskapet.
– Grunnen til at vi har foretrukket SAS foran andre selskaper, er nettopp at de har hatt ordnede forhold for de ansatte, sier hun.
SAS-ansatte demonstrerer for sin gamle jobb: – Umoralsk og uetisk
– Når SAS velger å overse inngåtte avtaler og overkjøre de ansatte, må vi vurdere vår bruk av selskapet. Hvis SAS nå skal stå for en arbeidstagerfiendtlig politikk, kan ikke vi ha dette som foretrukket flyselskap, sier Nord.
Fagforbundet opplyser at de i et normalår bruker over 12 millioner kroner på flyreiser. I 2018 og 2019 var summen 12,7 millioner kroner, og rundt 75 prosent av dette har vært med SAS.
Omorganisering
De siste ukene har tidligere ansatte i SAS uttrykt sterk misnøye over flyselskapets planer om å omorganisere seg, ved opprettelsen av SAS Link og omdøpingen av SAS Irland til SAS Connect.
Flyselskapet måtte si opp 5.000 ansatte gjennom pandemien, blant dem 560 piloter, hvorav 200 er norske.
Disse har vist til en avtalefestet gjenansettelsesrett, som de mener SAS forsøker å omgå ved å hente nye piloter til datterselskapene. SAS bestrider dette, og sier at gjenansettelsesretten gjelder for hovedselskapet SAS Scandinavia.
SAS etablerer nytt datterselskap
– Vi slår opp
Men Fagforbundet står fast på at pilotene uansett har denne gjenansettelsesretten. SAS kan derfor ikke ansette nye piloter før de oppsagte pilotene har fått tilbud om sin gamle jobb tilbake, mener forbundet.
– Vi slår opp med SAS hvis de ikke kommer pilotene i møte. Da bruker vi forbrukermakten vår, og ser ingen grunn til å foretrekke dem foran andre flyselskaper.
Forbundslederen understreker at det ikke er snakk om en boikott.
– Vi har opplevd SAS som ryddige når det kommer til ansettelsesforhold. Hvis de har tenkt å bli som alle andre, så ligger det ikke noe boikott i det, men vi ser heller ingen grunn til å være lojale mot et selskap som bryter med de verdiene.
Fra oljedronning til ledende på bærekraft: – Det ble feil for meg
Sjefanalytiker Thina Saltvedt:
– Vi betaler gjerne for ordnede forhold, legger hun til.
SAS-pilotene raser: – Umoralsk, uetisk og usolidarisk
– Forventer dere at andre følger etter?
– Det står folk fritt til å velge selv, men vi verdsetter ryddige forhold, og det håper vi også andre kunder i SAS og luftfarten for øvrig gjør, sier Nord.
Fagforbundet er Norges største fagforbund, med 18.000 tillitsvalgte og oppunder 400.000 medlemmer.
I søsteren Fellesforbundet opplyser kommunikasjonssjef André Nerheim at de er kritisk til det SAS gjør nå, men at de også har medlemmer der, og derfor ikke vil ta et lignende grep.
Også Industri Energi, som organiserer 56.000 innen land- og offshorebasert industri, sier de nå har «klare forventninger til at leverandører de benytter seg av skal opptre seriøst og ordentlig».
Den elektrokjemiske delen av forbundet har allerede vedtatt en uttalelse der de sier at SAS nå er «i ferd med å rote bort sin posisjon som det foretrukne selskapet».
Leder Are Tomasgaard i LO Luftfart har tidligere kalt det «skuffende» at SAS «nå utfordrer anstendigheten i luftfarten».
SAS ber om møte med pilotene
Pressesjef John Eckhoff i SAS har fått oversendt kritikken fra Fagforbundet, og svarer onsdag kveld at SAS nå har tatt initiativ til et møte med pilotene etter den siste tidens diskusjoner.
Analytiker: – SAS er på ingen måte bærekraftig
– SAS-ledelsen er opptatt av et godt forhold til både ansatte og fagforeninger, og har i dag tatt initiativ til at partene setter seg ned og snakker om fremtidens SAS. Alle ønsker det samme, nemlig et sterkt og fremgangsrikt SAS, med ansatte på skandinaviske vilkår, skriver Eckhoff i en tekstmelding.
Han fremholder at SAS er en ansvarlig arbeidsgiver som overholder inngåtte avtaler.
– Utgangspunktet står likevel fast: Skal SAS overleve og sikre norske og skandinaviske arbeidsplasser, må vi tilpasse oss en ny virkelighet med større andel fritidsreisende og færre forretningsreisende. Pandemien er ikke over selv om flyene er fulle.
Publisert: 21. oktober 2021 14:31
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.