– Noen sier at du ikke kan drive lavkost langdistanseflyging, men jeg tror ikke noen har prøvd før, sier Larsen.
Tja, han som forsøkte det første gang het Freddie Laker med sin SkyTrain i 1977.... (Red.)
Pilotrush til Norse
Atlantic: Fått over 2.300 søknader på én uke
Nykommeren
Norse Atlantic Airways opplever skyhøy interesse fra piloter som vil fly
selskapets Dreamlinere. Tre spørsmål avgjør hvem som får jobb.
Norse
Atlantic-grunnlegger og toppsjef, Bjørn Tore Larsen kan glede seg over massiv
pågang fra erfarne piloter som ønsker å jobbe for selskapet.
Foto: Siv Dolmen
Norse Atlantic Airways opplever et rush av
søknader til de ledige pilotstillingene som selskapet har utlyst for sine
Dreamlinere. Flyene skal etter planen skal gå i rute mellom Europa og USA fra
første halvår neste år.
I løpet av en knapp uke har Norse mottatt over
2.300 søknader til stillinger i Oslo og London, opplyser selskapet til E24. Og
det i god tid før søknadsfristen.
I første omgang skal rundt 50 piloter ha base i
Oslo.
– Jeg tror veldig mange synes det er spennende med
et nytt selskap som skal fly langdistanse, med den type kultur som vi ønsker å bygge,
sier Norse Atlantic-sjef Bjørn Tore Larsen til E24.
Norse Atlantic Airways
- Flyselskap basert i Arendal. Etablert av
OSM-grunnlegger Bjørn Tore Larsen i februar 2021 i kjølvannet av at
Norwegian la ned hele sin langdistansesatsing.
- Larsen har selv satset 150 millioner kroner i
prosjektet, der også hans tidligere samarbeidspartner (OSM Aviation) og
Norwegian-topp Bjørn Kjos deltar med en mindre andel.
- Norse Atlantic sin plan er å fylle tomrommet
etter Norwegian med satsing på langdistanseruter til lavpris.
- Norse Atlantic har søkt om driftstillatelse i
Norge, og skal søke tilsvarende tillatelse i Storbritannia. Alle
flyselskaper trenger en operatørlisens (AOC) i det landet flyselskapet er
registrert. I tillegg må Norse ha flylisens i USA, i likhet med alle andre
ikke-amerikanske selskaper som vil fly til USA.
- Norse Atlantic vil tilby ruter mellom Europa
og USA, og etter hvert Asia. Det er allerede annonsert reisemål som New
York, Los Angeles, Florida, Paris, London og Oslo.
- Norse Atlantic ble fullfinansiert i mars, og
hentet inkludert første runde 1,5 milliarder til sammen. Selskapet er
notert på markedsplassen Euronext Growth.
- I august meldte Norse Atlantic at det har
inngått en leieavtale om seks nye Dreamlinere, hvilket økte flåten til 15
leasede fly som tidligere har vært brukt i Norwegians flåte.
- Ifølge Norse Atlantic er leieavtalene
fleksible, der man i en periode kun betaler for tiden flyene er i luften,
hvilket gjør at selskapet kan avvente oppstart til «markedet er der».
- Norse Atlantic justerte i august
oppstartstidspunktet til i slutten av første kvartal/begynnelsen av andre
kvartal 2022.
- Norse Atlantic venter å ha rundt 1600 ansatte innen sommeren 2022, basert i USA, Storbritannia og Norge.
Tre
spørsmål
Nettopp kultur er et nøkkelord for det nystartede
flyselskapet.
Søkerne må derfor ikke bare innfri formelle krav
til kompetanse, minimum flytid og sertifisering.
De blir også bedt om en liten «skolestil» for å
sikre at de har rett motivasjon og personlighet for Norse Atlantic. Spørsmålene
som søkerne bes besvare er:
- Hvorfor
søker du Norse? (Why Norse?)
- Dersom
du skulle ha startet et flyselskap, hvilken kultur ville du ønske å se?
- Hvordan
ville du ha bygget opp den kulturen?
– Hire
for attitude
Norse Atlantic-sjefen har fra før har bygget opp verdens ledende drifts- og tjenesteselskap for shippingbransjen, OSM Group med 16.000 ansatte.
– Hvilke typer personer er dere på jakt etter?
– Man lager seg en ønskeliste, og så har man det
gode, gamle ordtaket «you hire for attitude, you train for skills». Men det er
klart, de vi rekrutterer kommer ikke bare til å ha den rette holdningen, men
også ha med seg lang og verdifull kompetanse, sier Larsen.
Les også: E24s portrettintervju med Norse-grunnlegger Bjørn Tore
Larsen (+)
Hardt rammet
De ledige pilotstillingene er kjærkomne nyheter
for en bransje som er hardt rammet av coronapandemien. En rekke piloter og
kabinansatte har blitt permittert eller sagt opp.
Samtidig krever endrede reisemønstre og hardere
konkurranse stadig større kostnadskutt.
SAS har for eksempel så langt måtte halvere
arbeidsstokken til rundt 5.000 ansatte.
Nylig ble det også kjent at all vekst skal skje
gjennom de nye datterselskapene SAS Connect og SAS Link, på andre flytyper enn
arbeidshesten Boeing 737, som i hovedvirksomheten Scandinavian Airlines.
Boeing
737 fra SAS og Norwegian, her fra Arlanda Lufthavn, Stockholm i 2016.
JOHAN NILSSON / TT News Agency
Det har skapt furore blant 560 permitterte
SAS-piloter, som mener flyselskapet ved dette omgår en gjenansettelsesplikt.
Norwegian-misnøye
Flyselskapet Norwegian, har på sin side fått
restrukturert og sanert gjeld og forpliktelser på 140 milliarder kroner.
Parallelt har arbeidsstokken blitt redusert med tre fjerdedeler, til dagens
omkring 3.000 ansatte.
Men nye tider gjør at Norwegian også fortsatt må
kutte kostnader, og forslag som at flygende ansatte må regne med å jobbe mer i
sommerhalvåret, har fått fagforeningene til å murre.
Norwegian-tillitsvalgte
motsetter seg sesongarbeid
Åpner
for 737-piloter
Norse Atlantic-sjefen ønsker ikke å kommentere
sine kollegers utfordringer. Men piloter med Boeing 737-erfaring bør kunne være
aktuelle både for Norse Atlantic og andre flyselskaper fremover, ifølge ham.
– Under pandemien har mange fått førtidspensjon på
global basis, og det gjør at det er vanskelig for en del flyselskaper å
rekruttere nok flygere. Det har blitt en flaskehals, spesielt for de regionale
flyselskapene. I USA har mange avganger blitt innstilt på grunn av pilotmangel
for medium-størrelses jetfly, som 737, sier Larsen.
Fagforbundet: – Vi
slår opp med SAS hvis de ikke kommer pilotene i møte
I luften
hele året
Ifølge Norse Atlantic-sjefen er det både norske og
internasjonale søkere med relevant erfaring som har søkt de ledige jobbene. Og
mange har søkt både på stillingene i London og Oslo.
Problematikken rundt sesongarbeid er heller ikke
relevant, ettersom Norse Atlantic kommer til å være operativ på langdistanse
mot ulike markeder hele året, påpeker han.
– Vi kommer ikke til å ha fly på bakken, sier
Larsen, som ellers lover konkurransedyktige vilkår.
Norse
Atlantics Dreamlinere kan bli et vanlig skue på Oslo Lufthavn Gardermoen til
våren.
Norse Atlantic Airways
Norse
Atlantic-sjefen: – Nå er vi der vi vil være
Sikter
mot sommermarkedet
Nylig åpnet USA opp for vaksinerte flyreisende fra
november. Dette vil løfte den transatlantiske reisevirksomheten til nær normalt
nivå i 2022, tror flygründeren.
Det forandrer imidlertid ikke Norse Atlantics
målsetting om oppstart i løpet av våren, nærmere bestemt sent i første kvartal
eller i begynnelsen av andre.
Billettsalget vil bli startet opp to-tre måneder i
forkant, ifølge Norse-sjefen.
– Det sagt, vi sikter oss inn mot sommeren 2022,
det er dét markedet vi skal inn mot, sier Larsen.
Klarer Norse
Atlantic det sjefen sier, kan det bli en hyggelig aksjetur
Pilotststillingene til Norse Atlantic har
søknadsfrist 30. oktober og gjelder flykapteiner og førstepiloter for Boeing 787 Dreamliner.
Tidligere i høst inngikk Norse Atlantic en
tariffavtale for «hundrevis av jobber» med det britiske pilotforbundet BALPA.
Norse inngår tariffavtale
for britiske pilotjobber
Internasjonalt
tariffsamarbeid
I forkant, allerede i mai, forberedte Norse
Atlantic oppstarten i USA gjennom et globalt samarbeid om tariffavtaler med Det
internasjonale transportarbeiderforbundet (ITF).
ITF representerer nesten 700 fagforeninger i 150
land som til sammen har rundt 20 millioner medlemmer, inkludert Parat og flere
LO-forbund.
– Jeg ønsker denne avtalen velkommen ettersom mitt
arbeid med fagforeningene i maritim industri i over 30 år har bevist at dialog
alltid tjener alle parter. Når det kommer til stykket har vi et felles mål om å
skape et vellykket og lønnsomt flyselskap til fordel for både ansatte og
kunder, sa Norse Atlantic-sjefen da.
SAS-ansatte
demonstrerer for sin gamle jobb: – Umoralsk og uetisk
I
samtaler
Norse Atlantic har tidligere kommunisert at alle
ansatte vil være ansatt direkte i flyselskapet.
Flyselskapet har i tillegg til avtalen med den
britiske pilotforeningen BALPA, inngått forhåndsavtaler med Association og
Flight Attendants (AFA), den største foreningen av kabinansatte i USA.
«Selskapet er også i dialog med pilot- og
kabinansatteforeninger i andre land, inkludert Norge», heter det på Norse
Atlantics nettsider.
Norse Atlantic
Airways forbereder oppstarten i USA: Inngår globalt samarbeid om tariffavtaler
Risikosøkende
Det transatlantiske flymarkedet har hittil tilhørt
de store nettverksselskapene. Kompleksiteten og risikoen forbundet med en slik
satsing har så langt holdt lavprisselskapene unna og bidratt til status quo.
I et portrettintervju med E24 nylig kom Larsen
med følgende utsagn til tvilerne:
– Noen sier at du ikke kan drive lavkost
langdistanseflyging, men jeg tror ikke noen har prøvd før, sier Larsen.
Kan
vente
Der la han også til at nettopp coronapandemien har
sørget for gode rammebetingelser.
Ikke bare tilbys leie av fly med større
fleksibilitet. Prisen er også rundt halvparten av det som Norwegian i sin tid
betalte, ifølge Norse-sjefen.
Eller som han sa til E24 i et annet intervju tidligere i år:
– Vi bruker veldig lite penger før vi begynner
driften. Vi kan vente med å starte til vi vet at vi fyller alle flyene til gode
priser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.