onsdag 21. desember 2022

Helikoptertilbud fra Leonardo - Jan-Petter Helgesen for Norges Forsvar

 

Italiensk helikoptertilbud til Norge


Konkurransen om få levere Norges framtidige helikoptre til Sjøforsvaret, Kystvakten, Hæren og spesialstyrkene er begynt.

MALPENSA, ITALIA

Av Journalist og forfatter Jan-Petter Helgesen

Blant helikopterprodusentene som allerede har vært i kontakt med norske forsvarsmyndigheter om sine produkter, er den store italienske produsenten Leonardo Helicopters som har sitt hovedkvarter og sentrale fabrikkanlegg i Malpensa utenfor Milano.

Tommaso Piatti som leder Leonardos avdelingskontor for de nordiske landene med base i Stockholm, opplyser til Norges Forsvar, at den italienske fabrikken kan tilby Norge en familie på tre helikoptertyper med mange fellestrekk. De tre modellene har betegnelsene AW 139, AW 149 og AW 169.

Helikoptrene er av forskjellig størrelse og kan brukes til forskjellige typer oppdrag. AW139 har for eksempel plass til to piloter og 15 personer eller soldater i kabinen.

AW149 - Foto: Leonardo

Den større AW 149 har en kabin med plass til opptil 19 personer pluss to flygere, mens AW 169 kan frakte med seg 10 personer utenom to flygere. Samtlige modeller er utstyrt med avisingsmateriell.

NH 90 skal erstattes

Den norske kanselleringen av det omdiskuterte, maritime helikoptret NH 90 gjør at behovet for å kjøpe eller leie helikoptre til erstatning er blitt en presserende sak for Forsvaret og særlig Sjøforsvaret. NH 90 skulle vært i full operativ drift ned 14 maskiner allerede i 2008, men ble aldri levert som forutsatt fra norsk side.

Nesten 15 år senere er ordren ikke fullført. Helikoptrene som er levert har for mange tekniske feil, det mangler reservedeler pluss at drift - og vedlikeholdskostnadene er mange ganger høyere enn ventet.

I forslaget til forsvarsbudsjett for 2023 står det blant annet om NH 90 - kanseleringen at forsvaret kan ta kontakt med andre allierte for å få dialog for å undersøke flere alternativ for både midlertidige og langsiktige løsninger. Dette for å dekke det operative behovet for maritim helikopterkapasitet.

-         Utspillet må skje så snart som mulig, heter i budsjettforslaget til Regjeringen.

Videre står det at anskaffelsen av nye maritime helikoptre må vurderes i en helhetlig sammenheng med den planlagte anskaffelsen av helikoptre til Forsvarets spesialstyrker og Hæren.

Serie på tre

Det er nettopp disse betingelsene ledelsen av Leonardo Helicopters har merket seg ved å tilby en serie på tre helikoptertyper med mange fellestrekk. Mens Norge for en tid siden klart mente at nye helikoptre til Hæren og spesialstyrkene hastet mest og måtte ha førsteprioritet, har behovet endret seg.

-         Nå synes det som om det maritime behovet har fremste prioritet hos nordmenn. Savnet av maritim helikopterkapasitet har flere ganger i høst blitt uttalt av blant annet den norske forsvarssjef og general Eirik Kristoffersen.

Initiativ i samme retning er også blitt fremmet fra Forsvarsdepartementet. Departementets folk har i flere sammenhenger gitt uttrykk for at nye helikoptre først må komme til Marinen og Kystvakten etter avbestillingen av de 14 NH-90.

Det er foreløpig ikke satt som noe forutsetning at de to brukerne skal bygge sin flygende virksomhet rundt en eller to helikoptermodeller. Departementet arbeidet fortsatt med den såkalte konseptvalgutredningen også kalt KVU. Det er heller ikke bestemt om et framtidig kjøp skal foretas etter åpen konkurranse eller gjennom direkte kjøp med amerikanske myndigheter via Foreign Military Sales-programmet.

-         I Leonardo Helicopters er vi ikke i tvil om hva vi ønsker og håper. Vårt ønske er at hele det kommende norske helikopterkjøpet skal foregå etter åpen konkurranse, sier daglig leder Conrad Mohr som er Leonardos representant i Norge.

En mulig norsk bestilling av nye helikoptre til både Marinen, Kystvakten, Hæren og spesialstyrkene blir av betydelig størrelse. Forsvarseksperter antar at Norge må kjøpe omkring 25 helikoptre til en samlet verdi av 15 til 20 milliarder kroner.

Kjøpt av USA

Blant de tre helikoptermodellene italienske Leonardo presenterer for Forsvaret i Norge, er AW 139. Denne maskinen ble nylig bestilt av det amerikanske luftforsvaret for å erstatte amerikanernes eldre Bell UH-1N-helikoptre som har meget til felles med de norske, mellomstore Bell 412SP som Hæren og spesialstyrkene har fløyet siden 1989.

MH-139A Grey Wolf - Foto: USAF

AW 139 er en velprøvet maskin som kan nyttes til mange forskjellig oppgaver i flere varianter. Den amerikanske bestillingen er på nær 25 milliarder kroner for 80 maskiner.

De amerikanske helikoptrene skal bygges ved Leonardos anlegg i Philadelphia. Fly- og helikopterprodusenten Boeing som også har helikopterfabrikk i samme by, blir ansvarlig å installere militært utstyr i maskinene.

AW 139 ble sertifisert i 2003, men er modernisert en rekke ganger. Mer enn 1100 maskiner er i drift i 89 forskjellige land, blant annet som redningshelikoptre på Færøyene og i Sverige. Løfteevnen er 7000 kilo.

Videre tilbyr Leonardo det større AW 149. Denne maskinen har plass til 19 personer i kabinen. Også dette helikoptret er bygget for å utføre en rekke forskjellige oppgaver- ikke minst på slagmarken hvor det kan brukes til transport, forsynings - og evakueringsoppgaver. AW 149 kan løfte 8300 kilo.

-         AW 149 er sertifisert til å fly hele 50 minutter uten olje eller med oljelekkasjer. Dette kan være en nyttig egenskap dersom helikoptret er engasjert i strid, hevder markedsdirektør Stefano Pace ved Leonardo Helicopters.

Det tredje produktet i Leonardo-familien som tilbys Norge er AW 169. Dette helikoptret kan frakte opp til ti utrustede soldater eller to bårer i kabinen. Løfteevnen er 4600 kilo. Rekkevidden tilsvarer distansen fra Oslo til Trondheim.

Politihelikopter

Politiets AW169 vist på Solakonferansen i september -22 - Foto: Per Gram

Det er denne typen det norske politiet flyr tre stykker av. Erfaringene er gode og det vurderes om opsjonen på ytterligere tre maskiner til politiet skal innfris fra norsk side.

Felles for de tre Leonardo-produktene er at 20 prosent av delene er felles for alle tre. Også blant bakkeutstyret er mye felles. 30 prosent brukes på alle tre modellene.

Videre framhever markedssjef Pace at de tre maskinene har felles design, sertifisering, sikkerhetsstandard og komponenter. Pilotene kan for eksempel fly alle tre modeller etter å ha gjennomgått et kort kurs for å bli sertifisert.

-         Fordelene er klare. Modellene utfyller hverandre og brukere kan operere to eller tre av maskinene med betydelig reduksjon av kostnadene, sier Pace.

Det er også Leonardo som bygger de nye norske redningshelikoptrene av typen AW 101 Sar Queen. Norge har foreløpig kjøpt 16 maskiner til 14,2 milliarder kroner fra konsernets fabrikk i Storbritannia.  

Redningstjenesten har dessuten opsjon på ytterligere seks maskiner. I Leonardo håper man at den norske forkjøpsretten blir innfridd når de opprinnelige 16 AW 101 er levert. Opsjonen omfatter bare redningsmaskiner og kan ikke endres til stridsversjonen for Hæren og spesialstyrkene.

Leonardo eier 32 prosent av NH Industries som bygger NH 90-helikoptrene hvor Norge i vår kansellerte kjøpet til over åtte milliarder kroner.

FAKTA

Leonardo Helicopters

Produserer: Fly - og helikoptre samt sikkerhetsmateriell..

Hovedkontor: Malpensa i Italia.

Antall ansatte: 50407 personer ved 180 virksomheter over hele verden.

Etablert: 1923. Skiftet navn til Leonardo i 2016.

Omsetning: 14,14 milliarder euro eller 141 milliarder kroner i 2021.

Resultat: 753 millioner euro eller 7,5 milliarder kroner i 2021.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.