Italiensk helikoptertilbud til Norge
Konkurransen
om få levere Norges framtidige helikoptre til Sjøforsvaret, Kystvakten, Hæren
og spesialstyrkene er begynt.
MALPENSA,
ITALIA
Av Journalist og forfatter Jan-Petter
Helgesen
Blant
helikopterprodusentene som allerede har vært i kontakt med norske forsvarsmyndigheter
om sine produkter, er den store italienske produsenten Leonardo Helicopters som
har sitt hovedkvarter og sentrale fabrikkanlegg i Malpensa utenfor Milano.
Tommaso Piatti
som leder Leonardos avdelingskontor for de nordiske landene med base i
Stockholm, opplyser til Norges Forsvar, at den italienske fabrikken kan tilby
Norge en familie på tre helikoptertyper med mange fellestrekk. De tre modellene
har betegnelsene AW 139, AW 149 og AW 169.
Helikoptrene
er av forskjellig størrelse og kan brukes til forskjellige typer oppdrag. AW139
har for eksempel plass til to piloter og 15 personer eller soldater i kabinen.
Den større
AW 149 har en kabin med plass til opptil 19 personer pluss to flygere, mens AW
169 kan frakte med seg 10 personer utenom to flygere. Samtlige modeller er
utstyrt med avisingsmateriell.
NH 90 skal
erstattes
Den norske
kanselleringen av det omdiskuterte, maritime helikoptret NH 90 gjør at behovet
for å kjøpe eller leie helikoptre til erstatning er blitt en presserende sak
for Forsvaret og særlig Sjøforsvaret. NH 90 skulle vært i full operativ drift
ned 14 maskiner allerede i 2008, men ble aldri levert som forutsatt fra norsk
side.
Nesten 15 år
senere er ordren ikke fullført. Helikoptrene som er levert har for mange tekniske
feil, det mangler reservedeler pluss at drift - og vedlikeholdskostnadene er mange
ganger høyere enn ventet.
I forslaget
til forsvarsbudsjett for 2023 står det blant annet om NH 90 - kanseleringen at
forsvaret kan ta kontakt med andre allierte for å få dialog for å undersøke flere
alternativ for både midlertidige og langsiktige løsninger. Dette for å dekke
det operative behovet for maritim helikopterkapasitet.
-
Utspillet
må skje så snart som mulig, heter i budsjettforslaget til Regjeringen.
Videre står det
at anskaffelsen av nye maritime helikoptre må vurderes i en helhetlig
sammenheng med den planlagte anskaffelsen av helikoptre til Forsvarets
spesialstyrker og Hæren.
Serie på tre
Det er
nettopp disse betingelsene ledelsen av Leonardo Helicopters har merket seg ved
å tilby en serie på tre helikoptertyper med mange fellestrekk. Mens Norge for
en tid siden klart mente at nye helikoptre til Hæren og spesialstyrkene hastet
mest og måtte ha førsteprioritet, har behovet endret seg.
-
Nå
synes det som om det maritime behovet har fremste prioritet hos nordmenn. Savnet
av maritim helikopterkapasitet har flere ganger i høst blitt uttalt av blant
annet den norske forsvarssjef og general Eirik Kristoffersen.
Initiativ i
samme retning er også blitt fremmet fra Forsvarsdepartementet. Departementets
folk har i flere sammenhenger gitt uttrykk for at nye helikoptre først må komme
til Marinen og Kystvakten etter avbestillingen av de 14 NH-90.
Det er
foreløpig ikke satt som noe forutsetning at de to brukerne skal bygge sin
flygende virksomhet rundt en eller to helikoptermodeller. Departementet arbeidet
fortsatt med den såkalte konseptvalgutredningen også kalt KVU. Det er heller
ikke bestemt om et framtidig kjøp skal foretas etter åpen konkurranse eller
gjennom direkte kjøp med amerikanske myndigheter via Foreign Military
Sales-programmet.
-
I
Leonardo Helicopters er vi ikke i tvil om hva vi ønsker og håper. Vårt ønske er
at hele det kommende norske helikopterkjøpet skal foregå etter åpen
konkurranse, sier daglig leder Conrad Mohr som er Leonardos representant i
Norge.
En mulig
norsk bestilling av nye helikoptre til både Marinen, Kystvakten, Hæren og
spesialstyrkene blir av betydelig størrelse. Forsvarseksperter antar at Norge
må kjøpe omkring 25 helikoptre til en samlet verdi av 15 til 20 milliarder
kroner.
Kjøpt av USA
Blant de tre
helikoptermodellene italienske Leonardo presenterer for Forsvaret i Norge, er
AW 139. Denne maskinen ble nylig bestilt av det amerikanske luftforsvaret for å
erstatte amerikanernes eldre Bell UH-1N-helikoptre som har meget til felles med
de norske, mellomstore Bell 412SP som Hæren og spesialstyrkene har fløyet siden
1989.
AW 139 er en
velprøvet maskin som kan nyttes til mange forskjellig oppgaver i flere
varianter. Den amerikanske bestillingen er på nær 25 milliarder kroner for 80
maskiner.
De
amerikanske helikoptrene skal bygges ved Leonardos anlegg i Philadelphia. Fly-
og helikopterprodusenten Boeing som også har helikopterfabrikk i samme by, blir
ansvarlig å installere militært utstyr i maskinene.
AW 139 ble
sertifisert i 2003, men er modernisert en rekke ganger. Mer enn 1100 maskiner
er i drift i 89 forskjellige land, blant annet som redningshelikoptre på
Færøyene og i Sverige. Løfteevnen er 7000 kilo.
Videre
tilbyr Leonardo det større AW 149. Denne maskinen har plass til 19 personer i
kabinen. Også dette helikoptret er bygget for å utføre en rekke forskjellige
oppgaver- ikke minst på slagmarken hvor det kan brukes til transport,
forsynings - og evakueringsoppgaver. AW 149 kan løfte 8300 kilo.
-
AW
149 er sertifisert til å fly hele 50 minutter uten olje eller med
oljelekkasjer. Dette kan være en nyttig egenskap dersom helikoptret er
engasjert i strid, hevder markedsdirektør Stefano Pace ved Leonardo Helicopters.
Det tredje
produktet i Leonardo-familien som tilbys Norge er AW 169. Dette helikoptret kan
frakte opp til ti utrustede soldater eller to bårer i kabinen. Løfteevnen er
4600 kilo. Rekkevidden tilsvarer distansen fra Oslo til Trondheim.
Politihelikopter
Det er denne
typen det norske politiet flyr tre stykker av. Erfaringene er gode og det vurderes
om opsjonen på ytterligere tre maskiner til politiet skal innfris fra norsk
side.
Felles for
de tre Leonardo-produktene er at 20 prosent av delene er felles for alle tre.
Også blant bakkeutstyret er mye felles. 30 prosent brukes på alle tre modellene.
Videre
framhever markedssjef Pace at de tre maskinene har felles design, sertifisering,
sikkerhetsstandard og komponenter. Pilotene kan for eksempel fly alle tre
modeller etter å ha gjennomgått et kort kurs for å bli sertifisert.
-
Fordelene
er klare. Modellene utfyller hverandre og brukere kan operere to eller tre av
maskinene med betydelig reduksjon av kostnadene, sier Pace.
Det er også
Leonardo som bygger de nye norske redningshelikoptrene av typen AW 101 Sar
Queen. Norge har foreløpig kjøpt 16 maskiner til 14,2 milliarder kroner fra
konsernets fabrikk i Storbritannia.
Redningstjenesten
har dessuten opsjon på ytterligere seks maskiner. I Leonardo håper man at den
norske forkjøpsretten blir innfridd når de opprinnelige 16 AW 101 er levert. Opsjonen
omfatter bare redningsmaskiner og kan ikke endres til stridsversjonen for Hæren
og spesialstyrkene.
Leonardo
eier 32 prosent av NH Industries som bygger NH 90-helikoptrene hvor Norge i vår
kansellerte kjøpet til over åtte milliarder kroner.
FAKTA
Leonardo
Helicopters
Produserer:
Fly - og helikoptre samt sikkerhetsmateriell..
Hovedkontor:
Malpensa i Italia.
Antall ansatte:
50407 personer ved 180 virksomheter over hele verden.
Etablert:
1923. Skiftet navn til Leonardo i 2016.
Omsetning:
14,14 milliarder euro eller 141 milliarder kroner i 2021.
Resultat: 753
millioner euro eller 7,5 milliarder kroner i 2021.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.