Andreas Lindberg Tekst
SAS fortsetter å tape penger. Hvordan går egentlig rekonstruksjonen?
Det er ingen overraskelse at fjerde kvartal var nok en tapsbelastet historie for SAS. Siden den amerikanske gjenoppbyggingen, den såkalte kapittel 11-prosessen, startet, har selskapet rapportert noen månedlige økonomiske resultater. Der har det blitt klart at blødningen ikke er stoppet.
Trass i at inntektene steg over 40 prosent, tapte SAS 2,5 milliarder kroner i perioden mellom november i fjor og januar i år.
Men det rapporteres også om suksess i prosessen med jevne mellomrom. Selskapet hevder å ha reforhandlet avtaler med totalt 15 leasingselskaper for 59 av sine fly. Ifølge SAS tilsvarer de forhandlingene en besparelse på én milliard i året. Det er et stykke på vei mot de 7,5 milliardene som de ønsker å oppnå i årlige besparelser.
Om det fungerer vil først vise seg i andre halvdel av 2023, når prosessen skal være ferdig.
Har reisen kommet seg helt etter pandemien nå?
Mer eller mindre. 1,5 millioner passasjerer fløy med SAS i desember. Det er nesten 50 prosent flere enn i desember 2021, men litt mindre enn de 1,9 millionene som fløy med selskapet i desember 2019, rett før pandemien brøt ut.
Om det holder gjenstår å se. SAS vurderer det som «sannsynlig» at økonomisk uro og stigende renter vil påvirke reiselivet i fremtiden.
Ville ikke staten forlate SAS?
Vel, annet er det ikke sagt, men på den annen side har det sett slik ut lenge. Det var den borgerlige Reinfeldt-regjeringen som allerede i 2010 ba om og fikk mandat til å begynne å kvitte seg med SAS-eierskapet. En liten del ble avhendet og mandatet sto igjen da den rødgrønne Löfven-regjeringen tok over i 2014, og både Mikael Damberg (S) og Ibrahim Baylan (S) advarte flere ganger om at det ville skje. Men så kom pandemien og da var det ikke ansvarlig å bare la flyselskapet i stikken, argumenterte de.
I stedet fikk SAS flere milliarder i tillegg fra den svenske staten for å komme gjennom den verste delen av pandemien. I juli 2022 satte den nye administrerende direktøren Anko van der Werff selskapet i rekonstruksjon og den svenske staten har nok en gang sagt ja til å støtte selskapet. Dog ikke med noen rene kapitalinnskudd denne gangen, men ved å la selskapet konvertere deler av gjelden til aksjekapital.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.