tirsdag 28. februar 2023

P&W Canadas motorer passerer 1 milliard timer - AVweb

Mange flygere og mekanikere kjenner motortypen PT-6 godt. De kjenner den som en særdeles pålitelig motor som for tiden sitter i Luftforsvarets Bell 412SP helikoptre. Selv har jeg "noen tusen" timer med den i perioden 1983 til - 98 da jeg fløy Bell 212 som har en PT-6 twin-pack løsning.  Når jeg tenker etter har jeg aldri vørt nødt til å stenge ned en motor som følge av selve motoren, men på grunn av accessories, altså forårsaket av ting som er koplet til motoren som T5-motor feil i en F-5. Den driver utblåsningen fra motoren og gikk fra full åpen til fullt stengt. Det var en GE J-85 motor. Det ble litt uryddig og motoren måtte stoppes. En drive shaft som pumper olje inn i motoren på en Orion måtte også stoppes. Det var en Allison T56 motor. Jeg har sånn ca. 50 000 motortimer.og jeg er spesielt begeistret for alle gutta og jentene som skrur på motorene. Solide folk, det er sikkert. (Red.)

Pratt & Whitney Canada Passes One Billion Flight-Hour Milestone

1

Pratt & Whitney Canada announced last week that its engines have now logged one billion flying hours since the company was founded in 1928. According to Pratt & Whitney, it has produced more than 110,000 engines to date with over 66,000 currently in service. The company makes products for segments including business aviation, general aviation, regional transport, rotorcraft and auxiliary power units.

“Every second, a P&WC-powered aircraft takes off or lands somewhere on the planet, whether they’re driving commerce, reuniting families, or powering humanitarian missions, emergency medical services, or search and rescue missions,” said Pratt & Whitney Canada President Maria Della Posta. “Achieving one billion flying hours is made possible by the dedicated team at Pratt & Whitney Canada along with our customers, suppliers and the extended P&WC community.”

Pratt & Whitney is also celebrating the 60th anniversary of its PT6 engine family. Introduced in 1963, more than 64,000 PT6 engines have been produced so far. The latest version, the PT6 E-Series, was launched in 2019 and features integrated electronic propeller and engine control, along with auto-start, full digital envelope protection and single-lever operation.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.