onsdag 14. juni 2023

SAR - SAR Queen utførte prøvelandinger på SUS` Heliport på bakkenivå - Stavanger Aftenblad


Her prøvelander SAR Queen på Nye SUS: – Det gikk kanonbra

Andreas Askildsen

  • Journalist
Publisert: Publisert:

SAR Queen prøvelandet på Nye SUS tirsdag formiddag.

– Dette gikk kanonbra! utbryter Kari Gro Johanson, prosjektdirektør for Nye SUS.

– Litt kjedelig?

– Ja, litt kjedelig. Mannen min sa det i morges: «Hvis det går bra, kommer det ingen plass, hvis det går dårlig kommer det på Dagsrevyen», sier Johanson med et smil.

Det var i forkant knyttet noe spenning til hvor kraftige vindstrømmene ville være når redningshelikopteret gikk inn for landing og tok av fra helikopter­plattformen, som ligger et steinkast fra sykkelstamveien og Motorveien.

Slik gikk det

Nokså nøyaktig klokken 10 kommer SAR Queen-maskinen flygende inn fra sør. Et lett vindpust kan kjennes både av de fremmøtte langs sykkelstamveien og de som står utplassert for å gjennomføre vindmålinger. Rotorvinden fra helikopteret er kraftig, men merkes i liten grad i området rundt landingsplattformen.

Få minutter etter første landing, tar helikopteret av igjen. Det flyr en liten runde før det et kvarter senere kommer inn over Auglendshøyden og går inn for landing nordfra. Nå virvles det opp litt løv i grøntbeltet mellom landingsplattformen og sykkelstamveien, men fortsatt ingen grunn til å holde på hatten.

God skjerming

– Vi har jo sett skrekkeksempelet fra sykehuset i Trondheim, men vi trodde det skulle gå bra, for vi har fått forklart hvilke tiltak som er gjort. Jeg ville være her og kjenne selv, for å vite hva det er snakk om, sier Kari Smådal Turøy.

Hun er prosjektleder for sykkelstamveien og hadde tatt med seg sykkel for å oppleve hvordan helikopterlandingen vil oppleves for syklister.

– Dette var null problem, fastslo Turøy etter første prøvelanding.

Kari Smådal Turøy fra Vegvesenet og Morten Huth fra Nye SUS kunne sykle på sykkelstamveien da helikopteret landet.

Så er det også gjort en rekke tiltak for å hindre at gående og syklende får ubehagelige opplevelser når de får SAR Queen på nært hold: Planter, trær og solide vindgjerder, skal bidra til å bremse vindeffekten. I tillegg er det bygget fire vindvegger med sittebenk langs gangveien. Her kan gående søke dekning om de opplever at vindstrømmene er ubehagelige.

Under prøvelandingene ble det brukt falsk røyk for å se hvordan vindstrømmene beveget seg på bakkenivå.

– Vi ønsket å se hvor tett selve vindgjerdet er. Det skal ikke skjerme for vinden, men ødelegge styrken og bremse vinden som kommer ut på den andre siden av gjerdet. I teorien skal vinden halveres på andre siden av gjerdet, sier Jørn Stangnes.

Han er assisterende prosjektleder i NAWSARH-prosjektet – altså det statlige programmet for kjøp og innfasing av nye redningshelikoptre – og var godt fornøyd med det han fikk se.

– Dette gikk veldig bra og som forventet. Vi hadde ikke forventet grusomt mye vind, men det er klart det er mye vind oppe på helipadden. Arkitekten som har designet vindgjerdet og det som skjermer gang- og sykkelsti har gjort en fantastisk god jobb, sier Stangnes.

Prøvelander ved flere sykehus

Prøvelandingene på Nye SUS er den så langt siste i en rekke prøvelandinger ved norske sykehus. Tidligere har SAR Queen prøvelandet på sykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Ullevål i Oslo.

– Den siste prøvelandingen vi gjennomførte var på Ullevål i november. Også der ble folk skuffet over at det var såpass lite vind. I likhet med på Ullevål gikk det helt som forventet her i Stavanger, sier Stangnes.

Nå gjenstår bare en prøvelanding på den nye, midlertidige, landingsplassen som kommer ved Rikshospitalet.

Neppe behov for ekstra tiltak

Tirsdagens prøvelandinger vil danne grunnlaget for hvilke tiltak som skal iverksettes for å varsle forbipasserende og skjerme dem fra kraftige vindstrømmer. Nå skal resultatene fra vindmålinger utført flere steder rundt landingsplattformen analyseres. Men ut fra det hun observerte under prøvelandingene, tviler prosjektdirektør Johanson på at det er behov for ytterligere tiltak.

– Jeg tror ikke vi trenger gjøre noe som helst. Jeg var litt spent på trærne, de ble rotsatt i fjor for å være sikre på at de ikke lettet, men Stangeland som har vært ansvarlig for entreprisen sto sammen med oss og var godt fornøyd med at trærne sto imot, sier Johanson.

Bedre pasientsikkerhet

Siden de nye SAR Queen-helikoptrene tok over for Sea King på Sola, har ikke redningshelikoptrene kunne lande på helikopterlandingsplassen ved sykehuset.

I dag lander redningshelikopteret på den militære siden av Stavanger lufthavn, Sola. Derfra fraktes pasientene videre til sykehuset på Våland med ambulanse. På nye SUS på Ullandhaug skal pasienter med akutte skader eller sykdommer flys direkte til det nye sykehuset. Sea King, som er SAR Queens forgjenger, har i snitt landet ved SUS én gang per uke. Det er ventet at SAR Queen vil lande ved det nye sykehuset noe oftere. Når helikopteret kommer inn med kritisk syke pasienter, skal pasienten trilles gjennom en korridor ved luftambulansebasen og rett inn i akuttmottaket.

– Dette er mye bedre for pasientsikkerheten. På 30 sekunder vil pasienten være under behandling i akuttmottaket, sier Johanson.

Prøvelander ikke luftambulansen

Einar Johan Tveit er anestesilege og avdelingsleder for Norsk Luftambulanse sin base på Stavanger universitetssjukehus. De har ansvar for den medisinsk leveransen på redningshelikopteret og luftambulansen.

Han observerte prøvelandingene nøye. Han er ikke overrasket over at prøvelandingene gikk så knirkefritt.

– Det har vært gjort et bra arbeid fra første tegning. Arkitekter og de som har planlagt har gjort sine undersøkelser. De har fått innspill fra oss og gjort gode tiltak for vindskjerming i området, så vi har ikke vært bekymret, sier Tveit.

Det er ikke behov for å prøvelande luftambulansens gule helikopter, som er av typen Airbus H135.

– Vi er så små at vi lander så å si overalt. Vi trenger 20x20 meter og når vi vet at SAR Queen kan lande her, er det ingen problem for oss å lande, sier Tveit.

Sammen med øvrige leger, redningsmenn og flygere vil han ha basen sin like ved landingsplattformen der SAR Queen skal gå inn for landing med akutt syke eller skadde pasienter.

Støymålinger på nyfødtintensiven

Organisasjonen Løvemammaene uttrykket tidligere i vår bekymring for plasseringen av nyfødtintensiven på Nye SUS. De frykter konsekvensene av at avdelingen er plassert i et av sykehusbyggene nærmest landingsplattformen. Derfor ble det under prøvelandingene utplassert måleapparater i bygget som skal huse nyfødtintensiven.

– Det er gjort spesialmålinger både inne og ute. Vi regner med det går bra, men vi har mulighet til å sette inn ekstra tiltak hvis det viser seg at det er for mye støy. Nå får vi svar på det Løvemammaene lurte på, sier Johanson.

Kunstig røyk ble brukt for å se hvordan vindstrømmene fra rotoren på SAR Queen beveget seg på bakkenivå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.