torsdag 8. juni 2023

The F-111 Aardwark story - Australia - Twitter video

 Sjekk informativ video her: https://tinyurl.com/3rnwspvv

Carswell AFB 1967 . Wikipedia

Populær airshow stunt - Dumping av brennstoff som antennes av etterbrenneren
Avalon Airshow 2009 video her: https://tinyurl.com/2zjf878p


Da jeg gikk på flyskolen i USA var General Dynamics der for å hyre nye flygere til F-111. Dette var tidlig i -68, muligens sent -67. da vi var i full gang med T-38 flygingen. De kom sågar med et fly som vi kunne se på tarmac. Svær jævel. Flykandidatene kunne på det tidspunkt ikke søke på noe som helst, det var class ranking  som bestemte hva du kunne søke på. De beste på kullet kunne søke på hva de ville, og de med dårligst score måtte ta det som var igjen og det var AC-47 Spooky Gunship, C-123 Provider og B-52. F-111 var høyt på listen hos et par. Jeg hadde ikke med å søke på noe som helst. Dog måtte jeg kontakte liaison offiser Røtterud for å høre om Norge hadde bestilt F-105. Jeg hadde nemlig fått beskjed om at jeg måtte forberede meg på å reise til Nellis AFB. Tull hele greia, sa Røtterud. Military Air Advisory Group i USAs ambassade i Oslo sørget for hjemreisen.

Som du ser av videoen hadde F-111 problemer. Ikke bare med wing box, men også terrain forllowing radar som ble betegnet som useless. Det samme gjaldt for øvrig mye av elektronikken i US Navys RA-5C Vigilante. Vel, F-111 innsatsen i Vietnam var en fiasko a la grande. F-105 ble degradert til bombefly. What a disgrace.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.