lørdag 24. juni 2023

Le Bourget - Noen opplevelser

 

Alle bilder av Per Gram

Det er fire år siden forrige show hvor også President Macron var til stede. Nå var han så pakket inn i securityfolk at han knapt var å få øye på, selv om han bare var få meter unna.

Den laveste karen er President Macron. Personen til høyre for ham er Guillaume Faury, CEO Airbus.

 Han besøkte som vanlig de franske utstillerne. Dette skjer altså på dag èn av utstillingen. Forrige gang var det for å annonsere samarbeidsprosjektet mellom Frankrike, Tyskland og Spania, European Future Combat Air System. Det ble lansert her med brask og bram for fire år siden. Akkurat her på le Bourget ble det annonsert at Belgia vil bli med som "observer" av prosjektet. Hvor er prosjektet nå? Det vil du kunne lese lenger ned her.

Fire år er lang tid i flybransjen, og el- hydrogenbaserte motorer var tydelig til stede. Også nye konvensjonelle motorer i mange størrelser. Det samme var dronevarslingssystemer og det som forbindes med det. Kanoner og missiler som kan ta slike ut var å se, likeledes mange uniformerte delegasjoner.



På første dag annonserte indiske IndiGo at de hadde bestilt 500 Airbus A321neo. Det er den største bestillingen noen gang i bransjen. Hvilke typer i A320neo familien som velges er ikke klart, men flyene skal leveres fra 2030 - 2035. Det nesten hysteriske ved dette er at IndiGo har utestående en ordre på enda 500 fly som skal leveres i løpet av 2032. Selskapet vil alene legge beslag på over 20% av produksjonen til Airbus. Per i dag flyr IndiGo 21 A320, 166 A320neo og 85 A321neo. Boeings bestillinger fra Air India på 190 737-8 kommer i skyggen av dette.

For øvrig forventes det at ca 3500 fly blir bestilt i løpet av utstillingen.

Boeing hadde fløyet over en kliss ny B777X, og den ble demonstrert i luften. Det samme gjaldt en B737-MAX 10. Sjekk første flyging med B777X fra Everett til Boeing Field på sørsiden av Seattle, her: https://tinyurl.com/ytskddpv og du ser foldingen av vingetuppene når den taxer inn.

Også denne gang hadde Rafale oppvisning to ganger. Det ble derfor lett å sammenlikne den med F-35 som rattet rundt. Denne gjorde det en del bedre enn for fire år siden med bl. a. en tactical break som så bra ut. Sjekk her: https://tinyurl.com/2vzhxp25 Allikevel, den er ikke en oppvisningsmaskin a la F-22 som har trukket alle limiting breakers. Støyen frea flyet er voldsom. Den store forskjellen ligger i thrust vectoring.  Leseren kan merke seg at Collins lanserer her på showet, et kjølesystem for F135 motoren som vil bli 2,5x mer effektivt enn det som er i flyet i dag. Det kalles Enhanced Power and Cooling System og kan bestilles til den forestående Block 4 oppgradering. Dette underbygger min påstand om å aldri kjøpe en ny flytype før det har gått minst et par år i bruk hos andre operatører. NH90 kjøpet underbygger også min påstand.

Det har vært mye sagt og skrevet om Advanced Air Mobility. Lite var parkert utendørs, bare Volocopter, men i hallene var det en del som AW&ST har kikket på: https://tinyurl.com/4bnjnudw

Det var ikke gode fotoforhold under deler av airshowet.

Her følger noen bilder:

Showet ble innledet av denne Fouga Magister

Sjekk Airshow video fra AIN her: https://tinyurl.com/2fxedsdn









Som du ser gjelder det en luftskipsløsning som du bør lese om på flying-whales.com



Europa har enda ikke fått til å produsere en MALE Drone. Det er bare denne og Airbus` Eurodrone. Barracuda, Neuron og Taranis har forsvunnet. Det samme har Hammerhead. Prosjektet er utviklet i hemmelighet i Frankrike og er provatfinansiert,

Girocopter hører med

Dette er Destinus hypersonisk demonstrasjonsmaskin som er hydrogendrevet. Det er et sveitsisk selskap som prøver seg med denne.



Diamond DA62MPP Vanguard.
Denne er pakket med sensorer av ymse slag.


Interessant simulator denne her. Jeg hadde dessverre ikke tid til å stå i kø for å prøve den.

Denne gangen så jeg ikke Bell 525 Relentless på uteområdet. En mock-up kan sees på DSola hos Ole Petter Bakken som er Bell rep.

Mange Business Jets var presentert. Dett er en modell av Dassaults Falcon 10. Den røde løperen var dessverre ikke for meg....

For fire år siden ble denne mock-up`en av en 6. generasjons maskin presentert omtrent på samme sted den sto nå. Meningen var at den skulle fly i 2040 og erstatte Rafale og Typhoons. Først var det en halvannet års Phase 1A Study. Så startet en intern krangel mellom Dassault og Airbus som førte til nær et års forsinkelse. Først sist desember kunne en påbegynne Phase 1B. En antar at første flyging blir i 2030. 

Sjekk bra stoff om EcoPulse her: https://tinyurl.com/yc2pmytm

Som du ser er det en pusher propeller på denne 5-seteren. Dette er en hybrid maskin, og du ser testutgaven som skal fly om kort tid med en Kawasaki Motors Thermal Engine og en Safran €ngineus 100 elmotor.





















Dette er en gjenganger nå. Embraer C eller KC-390 som markedsføres overfor amerikanerne nå som tankfly. Tipper det irriterer Boeing som enda ikke har fått orden på fjernstyring av påfyllingsbommen. 
Flyet du ser i bakgrunnen her er en B787-9 tilhørende oppstartselskapet Riyadh Air. Selskapet, som skal starte sin første flyging i 2025, har bestilt 72 Dreamliners

Pilatus 120

Embraer 195 E-2

Over og under ser du  amerikanernes område.



















Showet avsluttes i morgen med demo- og acroflyging.

Neste år:

Farnborough International Airshow logo

FARNBOROUGH INTERNATIONAL AIRSHOW 2024

 (22 July 2024 - 26 July 2024 )





















































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.