onsdag 13. desember 2023

Andøya Flystasjon - En historie som er slutt eller.....? Av Jan-Petter Helgesen

 

Dette er egentlig historien om hvordan Forsvaret på en effektiv måte kan kvitte seg med bofast, verdifult personell. Etter at Forsvarssjefens militærfaglige råd ble lansert på Akershus Festning i 2015, var det åpenbart for undertegnede, jeg var til stede,  at Forsvarssjefen ønsket en kraftig reduksjon av antall operativt personell. Det forsettet har han lykkes meget godt med. Politikerne hevet ikke et øyelokk en gang. Husk at dette var etter Putins invasjon av Krim.  

En anmerkning til det som står om fly til flymuseum, så er det i følge dir. Rolf Liland ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø bestemt at et fly skal til dem. (Red.)


Ansatte slutter på Andøy

 

Vedtaket i Stortinget fra 15. november 2016 gjelder fortsatt. Det slår fast at Andøya flystasjon skal legges ned.

ANDØYA

Jan-Petter Helgesen

Oberstløytnant Endre Dahler som er sjef for flystasjonen på Andøya sier til Norges Forsvar at tross flere løfter fra forskjellige politikkere og militære sjefer om fortsatt aktivitet på flystasjonen i framtiden, står vedtaket om nedlegging fortsatt ved lag. Intet blir gjort om Andøya før den nye langtidsplanen for forsvaret for årene 2025 til 2029 blir vedtatt av Stortinget – sannsynligvis i juni neste år.  

-         Slik situasjonen er nå blir flystasjonen stengt fra 31. juli 2024. Bare et par personer blir tilbake av personellet, fortsetter oberstløytnant Dahler.

På dette tidspunkt går kontraktene til dagens gjenværende ansatte på flystasjonen ut. Mange vil også ha sluttet og funnet seg andre og sikrere jobber i mellomtiden, sier han.

Usikkerheten råder blant mange av de ansatte. De tør ikke vente på en ny behandling blant stortingspolitikerne om en eventuell framtid for flystasjonen som de ikke vet svaret på.

Ny base

Bakgrunnen for nedleggingen er at stortingsflertallet den gang med 75 mot 22 stemmer vedtok at en ny base for Luftforsvarets nye kampfly og maritime overvåkingsfly skulle beskyttes av langtrekkende luftvern og baseforsvar.

-         Basen skulle være Evenes. Samtidig ble Andøya flystasjon anbefalt nedlagt, påpeker Dahler.

I vedtaket het det videre at de daværende Lockheed P-3 Orion-flyene midlertidig skulle videreføres på Andøya fram til de nye overvåkingsflyene var innfaset på Evenes. Dette skjedde i sommer.

 Skvadron 333 med Boeing P-8A Poseidon er nå etablert på sin permanente hjemmebase.

Etter at nedleggingsvedtaket om Andøya var gjort, har flere politikere og politiske partier samt ledende militære offiserer tatt til orde for en annen og ny rolle for flystasjonen. Ikke minst har dette skjedd etter Russlands invasjon av Ukraina 24. februar 2022.

Andøya er blitt lansert som beredskaps - og forsterkningsbase for allierte forsterkninger. Dette betyr at stasjonen skal gi vertlandsstøtte ved alliert mottak og under øvelser og trening.

Forsvarssjef Eirik Kristoffersen har ellers foreslått flystasjonen som en framtidig norsk dronebase for store våpenbærende droner. Han mener ellers at Andøya flystasjon kan ha en støttefunksjon ved oppskyting av militære satellitter fra den nye oppskytingsbasen kalt Andøya Port.

Ellers er det snakk om at en del av framtidens cyberforsvar og Forsvarets logistikkorganisasjon kan havne på basen.

Nytt gjerde

I forslaget til forsvarsbudsjett for 2024 foreslår regjeringen å bevilge 310 millioner kroner til tilpasninger på Andøya flystasjon. Beløpet kommer på toppen av 167 millioner kroner som ble vedtatt i revidert statsbudsjett i vår. Totalt blir 477 millioner kroner overført til flystasjonen.

-         Pengene er ikke tenkt til nyetablering eller arbeidsplasser. Mesteparten skal brukes til sikring og nytt gjerde rundt flyplassen. Basen skal fortsatt være militært område, sier oberstløytnant Endre Dahler.

Sivile Avinor har nå tatt over ledelsen og den operative driften av flyplassen fra Luftforsvaret. De militære skal fram til neste år fortsatt drive basen og brøytetjenesten på plassen, fortsetter han.

Bemanningen er siden i sommer redusert betydelig. 31. juli var det rundt 300 ansatte ved flystasjonen. For øyeblikket er det under 100 ansatte, men antallet vil bli kuttet til omkring 70 personer i løpet av vinteren og våren.

Blant flygere og teknikere har mange valgt å følge 333. skvadron til den nye basen på Evenes. En del av disse har foretrukket å pendle og fortsatt bo på Andenes.

Den aller siste landingen av en P-3C Orion på Andøya Flystasjon den 30. juni 2023 - Foto: Per Gram

Til Evenes

Flyene av typen Lockheed Martin P-3 er også blitt borte. Fire stykker, tre P-3C og en P-3N, er solgt til Argentina. Hva som skjer med de to siste flyene er ikke bestemt. Trolig havner et av dem på museum.

Heller ikke oberstløytnant Endre Dahler har noen fast jobb etter neste sommer. Han overtok som sjef 1. august i år med en varighet fram til den antatte nedleggelsen 31. juli neste år.

Avgjørelsen ligger i den kommende langtidsplanen. Hva som skjer etter at saken er behandlet i Stortinget, vet han ikke.

Dahler begynte sin karriere i forsvaret i 1991.  I 2001 søkte han og ble opptatt til utdannelse som navigatøri Luftforsvaret.

Da han var ferdig i 2003 fikk han navigatørjobb på Orion-flyene. Totalt har han over 5000 timer i luften på Orion. I 2020 og 2021 var han skvadronssjef ved 333. skvadron.

Endre Dahler har også erfaring fra det sivile arbeidsmarked. Et år jobbet han som assisterende rektor ved Andenes videregående skole.

Bekymrede tillitsvalgte

Også de tillitsvalgte ved Andøya flystasjon er fortvilet over den usikre framtiden for deres arbeidsplass. Leder Ingeborg Steinvik og nestleder Morten Sørlundsengen i Norges offiser- og spesialistforbund opplyser at mange av deres medlemmer allerede har sluttet og forlatt flystasjonen.

-         Folk tør ikke vente på at noe skjer. Vi er derfor redd for at mange flere vil si opp jobbene de nærmeste ukene og månedene, sier de to.

Fagforeningen hadde i fjor 210 medlemmer på flystasjonen. Nå er det bare noen håndfull igjen, fortsette de tillitsvalgte.

Mange av dem som forlater det militære er spesialister på sine felt. Disse er vanskelige å erstatte.

-         Nylig sa også de to eneste på flystasjonen som var sertifisert til å avise store fly. Ingen av våre folk kan overta dette arbeidet, understreker de tillitsvalgte.

I denne forbindelse nytter det heller ikke å leie folk fra sivile Widerøe. Deres ansatte har bare kompetanse til å fjerne snø og is på de mindre Widerøe-flyene, understreker Steinvik og Sørlundsengen.

Begge er bekymret for bemanningen når den store Nato-øvelsen Nordic Response starter i mars. Ingen vet i dag om Andøya har personell nok til å håndtere alle store og små fly som da vil benytte flystasjonen som base.

Arbeidsoppgavene etter øvelsens slutt 1.april blir å pakke ned resten av utstyret. De to håper likevel at noen myndighetspersoner tar til fornuft og sender et skikkelig signal om stasjonens framtidige arbeidsoppdrag og virksomhet.

Selv er oversersjant Steinvik tilbudt ny jobb ved Rygge flystasjon. Hun er for tiden gravid. For henne er det helt uaktuelt å pendle fra Rygge i framtiden.

Stabssersjant Sørlundsengen har fått jobb ved Evenes. Han er pensjonist innen to år og er innstilt til å pendle fram til han forlater Luftforsvaret.

FAKTA

Andøya Flystasjon

Aktiv base: 1954 til 2024

Status: Under nedbygging

Fly: Ingen

Rullebane: 3006 meter

Personell: Færre enn 100

Sjef: Oberstløytnant Endre Dahler

Sentrale personer under nedbyggingen: Sjefsersjant Rune Stave, til venstre, og oberstløytnant Endre Dahler. Foto: Jan-Petter Helgesen.


Bekymrede tillitsvalgte på Andøya. Stabssersjant Morten Sørlundsengen. til venstre, og oversersjant Ingeborg Steinvik i Norges offiser og spesialistforbund. Foto: Jan-Petter Helgesen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.