Dette er egentlig historien om hvordan Forsvaret på en effektiv måte kan kvitte seg med bofast, verdifult personell. Etter at Forsvarssjefens militærfaglige råd ble lansert på Akershus Festning i 2015, var det åpenbart for undertegnede, jeg var til stede, at Forsvarssjefen ønsket en kraftig reduksjon av antall operativt personell. Det forsettet har han lykkes meget godt med. Politikerne hevet ikke et øyelokk en gang. Husk at dette var etter Putins invasjon av Krim.
En anmerkning til det som står om fly til flymuseum, så er det i følge dir. Rolf Liland ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø bestemt at et fly skal til dem. (Red.)
Ansatte
slutter på Andøy
Vedtaket i
Stortinget fra 15. november 2016 gjelder fortsatt. Det slår fast at Andøya flystasjon
skal legges ned.
ANDØYA
Jan-Petter
Helgesen
Oberstløytnant
Endre Dahler som er sjef for flystasjonen på Andøya sier til Norges Forsvar at
tross flere løfter fra forskjellige politikkere og militære sjefer om fortsatt aktivitet
på flystasjonen i framtiden, står vedtaket om nedlegging fortsatt ved lag. Intet
blir gjort om Andøya før den nye langtidsplanen for forsvaret for årene 2025
til 2029 blir vedtatt av Stortinget – sannsynligvis i juni neste år.
-
Slik
situasjonen er nå blir flystasjonen stengt fra 31. juli 2024. Bare et par
personer blir tilbake av personellet, fortsetter oberstløytnant Dahler.
På dette
tidspunkt går kontraktene til dagens gjenværende ansatte på flystasjonen ut.
Mange vil også ha sluttet og funnet seg andre og sikrere jobber i mellomtiden,
sier han.
Usikkerheten
råder blant mange av de ansatte. De tør ikke vente på en ny behandling blant stortingspolitikerne
om en eventuell framtid for flystasjonen som de ikke vet svaret på.
Ny base
Bakgrunnen
for nedleggingen er at stortingsflertallet den gang med 75 mot 22 stemmer
vedtok at en ny base for Luftforsvarets nye kampfly og maritime overvåkingsfly skulle
beskyttes av langtrekkende luftvern og baseforsvar.
-
Basen
skulle være Evenes. Samtidig ble Andøya flystasjon anbefalt nedlagt, påpeker
Dahler.
I vedtaket
het det videre at de daværende Lockheed P-3 Orion-flyene midlertidig skulle videreføres
på Andøya fram til de nye overvåkingsflyene var innfaset på Evenes. Dette
skjedde i sommer.
Skvadron 333 med Boeing P-8A Poseidon er nå etablert
på sin permanente hjemmebase.
Etter at
nedleggingsvedtaket om Andøya var gjort, har flere politikere og politiske
partier samt ledende militære offiserer tatt til orde for en annen og ny rolle
for flystasjonen. Ikke minst har dette skjedd etter Russlands invasjon av
Ukraina 24. februar 2022.
Andøya er
blitt lansert som beredskaps - og forsterkningsbase for allierte forsterkninger.
Dette betyr at stasjonen skal gi vertlandsstøtte ved alliert mottak og under
øvelser og trening.
Forsvarssjef
Eirik Kristoffersen har ellers foreslått flystasjonen som en framtidig norsk
dronebase for store våpenbærende droner. Han mener ellers at Andøya flystasjon
kan ha en støttefunksjon ved oppskyting av militære satellitter fra den nye oppskytingsbasen
kalt Andøya Port.
Ellers er
det snakk om at en del av framtidens cyberforsvar og Forsvarets
logistikkorganisasjon kan havne på basen.
Nytt gjerde
I forslaget
til forsvarsbudsjett for 2024 foreslår regjeringen å bevilge 310 millioner
kroner til tilpasninger på Andøya flystasjon. Beløpet kommer på toppen av 167
millioner kroner som ble vedtatt i revidert statsbudsjett i vår. Totalt blir
477 millioner kroner overført til flystasjonen.
-
Pengene
er ikke tenkt til nyetablering eller arbeidsplasser. Mesteparten skal brukes til
sikring og nytt gjerde rundt flyplassen. Basen skal fortsatt være militært
område, sier oberstløytnant Endre Dahler.
Sivile Avinor
har nå tatt over ledelsen og den operative driften av flyplassen fra Luftforsvaret.
De militære skal fram til neste år fortsatt drive basen og brøytetjenesten på
plassen, fortsetter han.
Bemanningen
er siden i sommer redusert betydelig. 31. juli var det rundt 300 ansatte ved
flystasjonen. For øyeblikket er det under 100 ansatte, men antallet vil bli
kuttet til omkring 70 personer i løpet av vinteren og våren.
Blant
flygere og teknikere har mange valgt å følge 333. skvadron til den nye basen på
Evenes. En del av disse har foretrukket å pendle og fortsatt bo på Andenes.
Til Evenes
Flyene av
typen Lockheed Martin P-3 er også blitt borte. Fire stykker, tre P-3C og en
P-3N, er solgt til Argentina. Hva som skjer med de to siste flyene er ikke
bestemt. Trolig havner et av dem på museum.
Heller ikke
oberstløytnant Endre Dahler har noen fast jobb etter neste sommer. Han overtok
som sjef 1. august i år med en varighet fram til den antatte nedleggelsen 31.
juli neste år.
Avgjørelsen
ligger i den kommende langtidsplanen. Hva som skjer etter at saken er behandlet
i Stortinget, vet han ikke.
Dahler
begynte sin karriere i forsvaret i 1991. I 2001 søkte han og ble opptatt til utdannelse
som navigatøri Luftforsvaret.
Da han var ferdig
i 2003 fikk han navigatørjobb på Orion-flyene. Totalt har han over 5000 timer i
luften på Orion. I 2020 og 2021 var han skvadronssjef ved 333. skvadron.
Endre Dahler
har også erfaring fra det sivile arbeidsmarked. Et år jobbet han som
assisterende rektor ved Andenes videregående skole.
Bekymrede tillitsvalgte
Også de
tillitsvalgte ved Andøya flystasjon er fortvilet over den usikre framtiden for
deres arbeidsplass. Leder Ingeborg Steinvik og nestleder Morten Sørlundsengen i
Norges offiser- og spesialistforbund opplyser at mange av deres medlemmer
allerede har sluttet og forlatt flystasjonen.
-
Folk
tør ikke vente på at noe skjer. Vi er derfor redd for at mange flere vil si opp
jobbene de nærmeste ukene og månedene, sier de to.
Fagforeningen
hadde i fjor 210 medlemmer på flystasjonen. Nå er det bare noen håndfull igjen,
fortsette de tillitsvalgte.
Mange av dem
som forlater det militære er spesialister på sine felt. Disse er vanskelige å
erstatte.
-
Nylig
sa også de to eneste på flystasjonen som var sertifisert til å avise store fly.
Ingen av våre folk kan overta dette arbeidet, understreker de tillitsvalgte.
I denne
forbindelse nytter det heller ikke å leie folk fra sivile Widerøe. Deres
ansatte har bare kompetanse til å fjerne snø og is på de mindre Widerøe-flyene,
understreker Steinvik og Sørlundsengen.
Begge er
bekymret for bemanningen når den store Nato-øvelsen Nordic Response starter i
mars. Ingen vet i dag om Andøya har personell nok til å håndtere alle store og
små fly som da vil benytte flystasjonen som base.
Arbeidsoppgavene
etter øvelsens slutt 1.april blir å pakke ned resten av utstyret. De to håper
likevel at noen myndighetspersoner tar til fornuft og sender et skikkelig
signal om stasjonens framtidige arbeidsoppdrag og virksomhet.
Selv er oversersjant
Steinvik tilbudt ny jobb ved Rygge flystasjon. Hun er for tiden gravid. For
henne er det helt uaktuelt å pendle fra Rygge i framtiden.
Stabssersjant
Sørlundsengen har fått jobb ved Evenes. Han er pensjonist innen to år og er
innstilt til å pendle fram til han forlater Luftforsvaret.
FAKTA
Andøya
Flystasjon
Aktiv base: 1954
til 2024
Status:
Under nedbygging
Fly: Ingen
Rullebane: 3006
meter
Personell:
Færre enn 100
Sjef:
Oberstløytnant Endre Dahler
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.