onsdag 13. desember 2023

Flyselskapene med elendig behandling av klagesaker - NRK

 

8 av 10 får medhold når de klager på flyreiser: – Åpenbart at passasjerene har rett

Flyklagenemnda oversvømmes av klagesaker som flyselskapene ikke vil ta seg av, mener Forbrukerrådet.

SAS Airbus A320neo

FOR DÅRLIG: Stadig flere passasjerer klager på flyreiser, og stadig flere får medhold i Flyklagenemnda. Forbrukerrådet mener at flyselskapene må ta seg sammen. Men SAS er uenig i kritikken.

FOTO: SIMON SKJELVIK BRANDSETH / NRK

Eline Molvær LøndalJournalist

Helene MackJournalist

Publisert i dag kl. 06:21 Oppdatert for 55 minutter siden

 

Saken oppsummert

·         Forbrukerrådet mener at for mange klagesaker om flyreiser havner i Flyklagenemnda hvor 82 prosent får medhold

·         Flesteparten av klagesakene i 2023 er rettet mot SAS, etterfulgt av Norwegian og Widerøe

·         SAS sier at de løser de fleste klagesaker selv og mener at nemnda involveres kun i noen få, ofte kompliserte saker

·         Forbrukerrådet mener at flyselskapene ikke ivaretar passasjerenes rettigheter og kritiserer manglende respekt for kundene

·         Samferdselsdepartementet planlegger å stramme inn og vurderer å ilegge gebyrer for å oppmuntre flyselskapene til bedre klagebehandling

Oppsummeringen er laget av en KI-tjeneste fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av NRKs journalister før publisering.

– Flyselskapene har ikke respekt for kundene sine.

Det sier direktør i Forbrukerrådet

, Inger Lise Blyverket. Hun har sett seg lei på at stadig flere klager havner hos Flyklagenemnda.

Les hele artikkelen her: http://tinyurl.com/43uaffdn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.