Tirsdag kveld måtte et småfly nødlande på fylkesveien Tuddalsveien i Tuddal. VG fikk tidlig tips om hendelsen. Noen timer senere kan politiet bekrefte hva som har skjedd.

Operasjonsleder Vegar Dale Møane forteller til VG at flyet fikk stans på motor som følge av ising på en propell.

– Det skal være en kjent ting på disse flyene, sier han.

Både pilot og fly gikk uskadet gjennom hendelsen. Flyet står nå i veigrøften.

– Det fremstår som at han gjort alle prosedyrer korrekt. Piloten, en mann i 20-årene, var den eneste i flyet, sier operasjonslederen videre.

Er du piloten? Da vil VG gjerne prate med deg. Ta kontakt med oss her


– Oh fuck

Aftenposten har pratet med piloten. Han sier til avisen at han var på 4000 fots høyde da propellen sluttet å fungere. Det tilsvarer en høyde på rundt 1300 meter.

Piloten skulle dra motoren tilbake, før den stoppet. På spørsmål fra Aftenposten om hva han tenkte da, svarer han følgende:

– Ærlig talt tok det noen sekunder før det slo meg. Og så var det «oh fuck».


Sjokket

VG har pratet med en kvinne som kjørte forbi stedet.

– Jeg trodde ikke mine egne øyne, sier hun.

Mannen til kvinnen ga tidlig beskjed om at det skjedde noe lengre frem på veistrekket.

– Da hadde jeg allerede sett flyet, i frykt for at han skulle tro det hadde rablet fullstendig for meg, sa jeg at det måtte være en trafikkulykke, sier hun videre.