torsdag 17. oktober 2024

T-38 til Norge? - Initiativtaker Helge Andreassen

 Sakset fra gruppen norske militære flygere. Helge får støtte av mange som gjerne spytter en tusenlapp i prosjektet. Hvor mange norske flygere det er som er utdannet på typen vet vel ingen, men over 1000 er det helt sikkert. Jeg tipper omtrent 2000. Alle elsket dette flyet. Tiden er ikke riktig moden til å tenke på kjøp av et av flyene som blir satt på bakken når en ny type tar over. Det er utsettelser og noen år til, men det går sikkert an å sikte seg inn mot maskiner som allerede står på bakken av tekniske årsaker. Hvordan en kommer seg inn i miljøet som har kunskap om det vet jeg ikke, men det har sikkert Rolf Liland som kjenner til initiativet.  Dette til din informasjon. 

Jeg kan føye til at det var en nær voldsom opplevelse å komme fra T-38 til T-33 og "Aural Null" på Sola!

Jeg tar med et bilde jeg tok i 2011 av den samme maskinen Helge tok bilde av 4 år senere:


(Red.)

Administrator
Aktiv bidragsyter
 15. oktober kl. 15:39 
Tiden flyr, allerede 52år siden jeg fikk vingen på Williams AFB Arizona.
Det kunne vært interessant å vite hvor mange av oss som fikk lære T-38 å kjenne. Typen har vært i bruk fra tidlig 60-tall og først nå, etter 60 år+ ser vi slutten nærme seg.
Utenfor Luftfartsmuseet i Bodø står en T-37 og forfaller, et heller trist syn. Jeg vet det arbeides med å få en eller to F-5 i lufta, et prisverdig prosjekt som sikkert er mulig å få til. Vi klarte det med en CF-104 så hvorfor skulle man få til det samme med en F-5?
Men hva med å gå "all in" for å overta to T-38 når flyene skal fases ut om noen år? Selv om T-38 aldri har vært en del av vårt luftforsvar så er det neppe noen annen flytype som så mange av oss har lært å kjenne. Hadde interessen vært tilstede så burde man starte nå. Man kunne starte med å danne en arbeidsgruppe som kunne sett på muligheten.
Om alle som har flydd T-38 bidro med litt startkapital, f.eks kr.1000,-
så hadde vi gitt prosjektet en kickstart. Om prosjektet hadde stoppet opp så kunne restkapitalen vært overført til andre prisverdige flyprosjekt som trenger støtte.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.