torsdag 31. oktober 2024

Guffne forhold i SprintAir - Norsk Flygerforbund

 

Dette selskapet fortjener ikke livets rett. (Red.)



Blir pilotene syke får de ingen lønn. Sier de opp jobben og ikke tilbakebetaler kostnadene for typekurset innen syv dager, kan arbeidsgiveren ta beslag i eiendelene deres. Dette er den sjokkerende avsløringen av arbeidsforholdene for pilotene som flyr for SprintAir i Norge.

Norsk Flygerforbund har lenge jobbet med å kartlegge og kaste lys over driften til det polske selskapet, som flyr på oppdrag for Posten. Avsløringene viser at pilotene er 50 % engasjert som enkeltpersonforetak og 50 % ansatt i et fiktivt selskap i Tromsø. De har ikke tilgang til sykepenger, i praksis har de ingen leder ved basen i Tromsø, og de får trekk i lønn om de ikke holder ruta.

- Så står du før avgang og vil ta en ekstra runde rundt flyet som sikkerhetssjekk. Men det tar fem minutter og du føler du ikke har tid. Jeg er redd dette kan gå ut over sikkerheten, sier piloten som ønsker å være anonym, til Nordlys.

I tillegg krever selskapet tilbakebetalt hele summen for typekurs, selv om man slutter i selskapet like før bindingstidens utløp. En klausul i pilotenes kontrakt sier at SprintAir kan ta beslag i private eiendeler dersom hele summen på omtrent 275.000 kroner ikke betales innen syv dager. Etter avsløringene krever Posten nå svar fra SprintAir. Det mener leder Stian Larsen i NFs industrielle komite er på høy tid.

– Dette er noe av det verste jeg har sett i bransjen, og jeg undrer meg over hvordan Posten, myndighetene og Luftfartstilsynet kan la dette skje i Norge, sier Larsen til Nordlys.

Les hele saken i artikkelen.

 

 

nordlys.no

(+) – Disse kontraktene er ikke forenelig med å operere flymaskiner

Postflygerne låst til arbeidsgiveren, risikerer å få eiendeler beslaglagt og må betale om de er syke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.