Dette selskapet fortjener ikke livets rett. (Red.)
Blir pilotene syke får de ingen lønn. Sier de opp jobben og ikke
tilbakebetaler kostnadene for typekurset innen syv dager, kan arbeidsgiveren ta
beslag i eiendelene deres. Dette er den sjokkerende avsløringen av
arbeidsforholdene for pilotene som flyr for SprintAir
i Norge.
Norsk Flygerforbund har lenge jobbet med å kartlegge og kaste lys over
driften til det polske selskapet, som flyr på oppdrag for Posten. Avsløringene
viser at pilotene er 50 % engasjert som enkeltpersonforetak og 50 % ansatt i et
fiktivt selskap i Tromsø. De har ikke tilgang til sykepenger, i praksis har de
ingen leder ved basen i Tromsø, og de får trekk i lønn om de ikke holder ruta.
- Så står du før avgang og vil ta en ekstra runde rundt flyet som
sikkerhetssjekk. Men det tar fem minutter og du føler du ikke har tid. Jeg er
redd dette kan gå ut over sikkerheten, sier piloten som ønsker å være anonym,
til Nordlys.
I tillegg krever selskapet tilbakebetalt hele summen for typekurs, selv
om man slutter i selskapet like før bindingstidens utløp. En klausul i
pilotenes kontrakt sier at SprintAir kan ta beslag i private eiendeler dersom
hele summen på omtrent 275.000 kroner ikke betales innen syv dager. Etter
avsløringene krever Posten nå svar fra SprintAir. Det mener leder Stian Larsen
i NFs industrielle komite er på høy tid.
– Dette er noe av det verste jeg har sett i bransjen, og jeg undrer meg
over hvordan Posten, myndighetene og Luftfartstilsynet
kan la dette skje i Norge, sier Larsen til Nordlys.
Les hele saken i artikkelen.
(+) – Disse kontraktene er ikke forenelig med å operere flymaskiner
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.