SAS flyr øverst på lønnstoppen
Ligger dårlig an
Det er den danske avisen Berlingske Business som har sett på
listen. De konkluderer med at SAS sine personalkostnader
ligger 4 ganger over Norwegians. Selv etter justering for kapasitet
og antall flykilometer.
Det er den danske avisen Berlingske Business som har sett på
listen. De konkluderer med at SAS sine personalkostnader
ligger 4 ganger over Norwegians. Selv etter justering for kapasitet
og antall flykilometer.
-SAS ligger dårligst an i spørsmålet om personalkostnader, som
fortsatt er tre ganger over industrisnittet. Det skandinaviske
flyselskapet har i det siste gjort framskritt ved å redusere
personalkostandene, men står foran en gigantisk utfordring for å
komme ned til samme nivå som konkurrentene, skriver CAPA
ifølge Berlingske.
fortsatt er tre ganger over industrisnittet. Det skandinaviske
flyselskapet har i det siste gjort framskritt ved å redusere
personalkostandene, men står foran en gigantisk utfordring for å
komme ned til samme nivå som konkurrentene, skriver CAPA
ifølge Berlingske.
Sammenligningen viser samtidig at de relative personalkostnadene i
SAS er nesten tre ganger så høye som for Finnair. De er nesten
dobbelt så høye som hos Air-France –KLM.
SAS er nesten tre ganger så høye som for Finnair. De er nesten
dobbelt så høye som hos Air-France –KLM.
Misvisende
Sture Stølen, sjef for investorkontakt i SAS, mener ifølge Berlingske
at undersøkelsen er misvisende. Han erkjenner likevel at SAS har
høyere personalkostnader enn konkurrentene.
Sture Stølen, sjef for investorkontakt i SAS, mener ifølge Berlingske
at undersøkelsen er misvisende. Han erkjenner likevel at SAS har
høyere personalkostnader enn konkurrentene.
- Vi har en annen type virksomhet enn for eksempel Norwegian
som ikke har så mange ansatte på bakken som vi har. Våre totale
lønnskostnader ser voldsomt høye ut, ettersom vi for eksempel har
en stor bakkevirksomhet, sier Stølen til avisen.
som ikke har så mange ansatte på bakken som vi har. Våre totale
lønnskostnader ser voldsomt høye ut, ettersom vi for eksempel har
en stor bakkevirksomhet, sier Stølen til avisen.
Rapporten fra CAPA er ikke enig med Stølen.
-Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er personalkostnaden
pr. flysete og flykilometer et viktig tall for flyselskapet, sier David
Bentley, sjef for CAPA i Europa til Berlingske.
pr. flysete og flykilometer et viktig tall for flyselskapet, sier David
Bentley, sjef for CAPA i Europa til Berlingske.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.