Etter sterkt press fra industrien, så har en øket mengden aske en kan fly i fra 0,002 g/kubikkcm til 0,004g/cc. Dette opplyser BBC. Jeg finner dette, uansett mengde, til å være særdeles vanskelig å forholde seg til. Spørsmålet blir nemlig hvordan dette skal måles. Det er noen få fly i verden som er utrustet for å sjekke aerosolkonsentrasjoner. Målinger er nødvendig dersom en skal forsikre seg om at en ikke kommer inn i konsentrasjoner som overstiger ovennevnte begrensninger. Dette kan kun utføres fra fly/UAS i de angjeldende høyder. Akkurat som for innretninger som måler iskonsentrasjonen, så må fly utrustes for å sjekke askekonsentrasjonen. Dette er et must og må bli en standard.
Her følger en tilfeldig valgt brukerprosedyre; i dette tilfellet fra Bombardier:
1. If altitude permits,
engine thrust should be reduced to idle to maximise the engine stall margin and lower the ITT. This action would also reduce the build up of volcanic material on the turbine vanes.
2 Engine and wing anti ice Activate
This action will increase bleed air extraction from the engines and further improve the engine stall margin.
3 ITT Monitor
Closely monitor the ITT and ensure that the limits are not exceeded
If the ITT should still increase even though the engine thrust is at idle:
4 Affected engine Shutdown
If it becomes necessary to shutdown an engine to prevent exceeding ITT limits. Restart engine once it has cooled down.
If the engine fails to start, repeated attempts should be made immediately. (Adhere to starter cranking limits as per
LIMITATIONS, POWER PLANT – Starter Cranking Limits (Ground and Air)).
Note: A successful start may not be possible until the aeroplane is clear of the volcanic ash/dust, and the airspeed and altitude is within the air start envelope. Take note that engines can be very slow to accelerate to idle at high altitude and this could be interpreted as a failure to start or as an engine malfunction.
After exiting the area of volcanic ash/dust cloud and the engine(s) restarted restore systems to normal operation. Inform ATC of encounter.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.