onsdag 12. mai 2010
Kenya Airways - The Pride of Africa
Vel, det står det i brosjyren. For tre år siden havarerte en Boeing 737-800 like etter avgang fra Douala i Kamerun. Havarirapporten foreligger nå og det er skremmende lesning. "Shortcomings identified in training showed up during the accident sequence", betyr at noe er hårreisende galt når marginale flygere får lov til å fly kommersielt. Jeg tror at flygerne selv må ta ansvar i den forstand at et konfidensielt rapporteringssystem må kunne bidra til å luke ut elementer som åpenbart ikke hører hjemme i cockpit. Yes, mange skumle ingredienser i et slikt system, men noe må gjøres og flygerne må ta mer ansvar. Jeg tenker også på Turkish ulykken på Shciphol hvor flygerne i den tyrkiske flygerforeningen fant på alt mulig rart for å bidra til at konklusjonen ikke skulle bli som den ble; flygerne i havarimaskinen var skurken!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.