Denne ble trykket i Stavanger Aftenblad den 7. oktober. Den er særdeles interessant fordi den indikerer tydelig at Helikopterfaglig Forums ønsker faktisk står ved makt. Det kan også virke som om NH90 med dette er ute av konkurransen. EC225 vil neppe kunne heise 20 pax i øverlevelsesdrakt inn i en kabin hvor det også er konsoll for en systemoperatør som tar plass, og kanskje en aux. fuel tank. Dermed er vi nede i to kandidater, AW101 og S-92A. Bildet over viser min forholdsvis unøyaktige beregning som viser et punkt 150NM fra grunnlinjen som på kartet er markert i grønt. Avstanden til Bodø, som såvidt skimtes i billedkanten, og til Banak, er 255NM. Det gjør ikke noe at Moland Pedersen får 270NM....
KRONIKK
Terje Moland Pedersen
Statssekretær i Justis- og politidepartementet
FREMTIDIG REDNINGSHELIKOPTERBEREDSKAP
Regjeringen er opptatt av å skifte ut Sea King’en, som snart har vært 40 år i tjenesten, og få på plass en raskere og mer effektiv redningshelikoptertjeneste som kan komme flest mulig mennesker til unnsetning i en vanskelig situasjon. Regjeringen har derfor nå besluttet hvilke kriterier som skal danne grunnlag for anskaffelse av nye redningshelikoptre. I de senere oppslag i media kommer det frem forhold som ikke stemmer med regjeringens beslutning. Jeg vil derfor presisere følgende:
Regjeringen har besluttet å anskaffe en helikopterflåte bestående av 15 til 20 store helikoptre (10-20 tonn) av samme type og med lik utrustning. Disse skal utplasseres på de samme basene som i dag. Redningsambisjonen er å redde 20 mennesker helt ute ved 150 Nm fra grunnlinjen. Grunnlinjen langs Norges kyst er definert som rette linjer trukket opp mellom to punkter (korteste) på de ytterste nes og skjær som stikker over havet ved lavvann. I praksis betyr dette at de fremtidige helikoptrene må kunne fly et sted mellom 220 og 270 Nm innen 2 timer for å plukke opp 20 personer. Dette skyldes at alle basene i varierende grad ligger innenfor grunnlinjen. Eksempelvis ligger basen på Banak ca 70 Nm innenfor grunnlinjen. De faktiske avstandene helikoptrene må tilbakelegge må dermed også inkludere denne avstanden. Ellers har jeg lyst til å presisere at jo færre mennesker som skal reddes desto lenger kan helikopteret fly ut og returnere.
Baseplasseringen gjør ellers at rednings¬helikoptertjenesten er robust ved eventuelle storulykker da nabobasen kan komme til unnsetning innen tre timer i de fleste tilfeller. Det er også verd å merke seg at dette er uttrykt som en minimumsambisjon, og dersom rekkevidden til aktuelle helikopterkandidater er større enn minimumskravet vil det bli vektlagt i det videre arbeidet.
Det er viktig for meg å presisere at alle oljefelt på norsk sokkel vil bli dekket med god margin og fiskeflåten vil bli ivaretatt på en langt bedre måte enn i dag.
Oppsummert så gir dette en sterkt forbedret redningshelikoptertjeneste, da dagens Sea King kun kan nå 53 Nm ut fra grunnlinjen og hente 20 nødstedte.
Dessuten vil nye helikoptre ha større hastighet og således i de fleste situasjoner kunne komme raskere frem til hendelser enn det man kan i dag. De nye redningshelikoptrene vil bli utstyrt med allværsegenskaper og med de mest moderne søk- og rednings¬utstyr som vil øke muligheten til å komme frem til og finne savnede i hele redningsansvarsområdet.
Jeg kjenner ikke til noen andre land som har tilsvarende eller bedre ambisjoner for sin redningshelikoptertjeneste enn det regjeringen nå fremmer, spesielt hvis man trekker inn i vurderingen dagens tilstedevaktsordning.
Justisdepartementet fortsetter arbeidet med anskaffelsesprosessen og har ikke noen preferanser for enkelte helikopterkandidater. Anskaffelsesprosessen vil være åpen for alle helikopterkandidater som tilfredsstiller ambisjonen. Frem til valget av helikopterkandidat er foretatt, etter en omfattende konkurranse, vil alle helikopterkandidater bli gitt likebehandling. Justisdepartementet er opptatt av å anskaffe det beste redningshelikopter for Norge.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.