Flyet ble produsert hos Bell Aircraft Corporation i Buffalo New York. Det ble fløyet til Fairbanks i Alaska av en fabrikkflyger, hvor en flyger fra det russiske flyvåpen fløy det videre helt til vestfronten mot Finland. Avdelingen det tilhørte ble flyttet nærmere fronten, og i prosessen brøt dette flyet formasjonen og landet på tynn is. Flygeren ble antakelig slått bevisstløs og druknet da flyet sank. En fant at skulderstroppene ikke var festet. Dette skjedde i sjøen Mart Yavr. Flyet er nå tilbake der det ble bygget, i Buffalo. Det vil bli utstilt slik det så ut da det sto på isen før det sank.
I denne forbindelse ønsker jeg å fortelle en histore om utsendingene fra Norsk Flygerforbund som for mange år siden ble sendt av IFALPA til Moskva for å søke å lette på begrensningene som gjaldt sibirrutene for vestlige flyselskaper. Ruten var stengt, men Perestroika ga oss et håp om at mulighetene for åpning var til stede. Leder av NF Sverre Gran, leder av Operativt Utvalg, Svein Grimholt, medlem av ATS komiteen i IFALPA, Anders Heimsjø og undertegnede deltok. Vi ble sett på som en offentlig delegasjon og behandlet deretter. Vel, vi ble fløyet til Uljanovsk hvor da verdens største treningssenter for flygere var. På senteret var et museum, bl.a. en avdeling viet kampene på Norgesfronten. Vi møtte flygere fra operasjonene på denne fronten, MiG 1 og Il 2 Sturmovik flygere. De møtte oss i dress med alle sine medaljer. De var svært beveget over å treffe oss, og jeg glemmer dem aldri. Jeg skylder å skyte inn at sibirrutene ble åpnet tre måneder etter vårt besøk. Det skyldtes neppe oss alene, men vi var en del av prosessen.
Bildet under viser flygeren av flyet nevnt over; Lt. Ivan Ivanovich Baranovsky, 22.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.