Systemet er utviklet for å bremse ned fly som kommer inn i Runway End Safety Area. Jeg leser at det 7. flyet nå er stoppet, noe som betyr at det bør presenteres overfor Avinor på en behørig måte. Vi har en drøss av flyplasser hvor dette kan komme til anvendelse. Selv om det referers til amerikanske bestemmelser i denne videoen, så er det like fullt overførbart til europeiske og norske forhold. Flyoperativt Forum vurderer å få systemet presentert etter alle hendelsene i USA. Katalysatoren for konstruksjonen av systemet var faktisk SAS! Jeg sakser fra Skybrary:
A number of overruns in the USA have had less serious consequences than might have been the case due to the presence of an EMAS. It was an overrun by an SAS DC10-30 following a late touchdown on runway 04R at New York JFK in February 1984 which was the catalyst for the development of EMAS when it led to both passenger injuries and substantial aircraft damage as a result of the extent of the overrun. Runway 04R at JFK has since seen EMAS-mitigated overruns in which the aircraft have been undamaged and the occupants uninjured Sjekk derfor http://tinyurl.com/33snn9k For oss som husker godt så ble SAS Airline of the Year i akkurat 1984....
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.