Norge ble med i EASA for fem år siden. Før det var vi med i JAA. JAA hadde ikke juridisk fundament og ga ut anbefalinger og retningslinjer som medlemsnasjonene skulle følge. Dette førte til forskjellige regler i Europa fordi en kunne benytte lokale bestemmelser i stor grad. EASA har jussen bak seg og deres retningslinjer er bindende. Norges Grunnlov tillater ikke dette, men kan tillempes dersom dette kun gjelder avståelse av ubetydlige deler av Grunnloven. Dermed kreves det kun simpelt flertall i Stortinget for å vedta at EASA-juss og strafferettslige forføyninger skal gjelde her. Jeg antar at dette vil skje fort. Et moment i EASA bestemmelsene som er særdeles kontroversielt og omtalt her flere ganger, er flyge- og arbeidstidsbestemmelser. Det fremkommer i dag på NRK at mange flygere sover mens de flyr. Dette er rett og slett forbudt. Som flypassasjer så bekymrer dette meg, men som tidligere tillitsvalg i både Norsk Flygeforbund og i deres internasjonale organisasjon IFALPA, så er jeg ikke overrasket. De regler som gjelder for flygere går langt ut over det som gjelder for industriarbeidere. Flygerne ønsker at flygetids- og arbeidstidsbestemmelsene fastsettes etter vitenskapelig fundamenterte retningslinjer. Mot dem står arbeidsgiversiden som gjerne bruker en rørlegger fra Jønkøping som sannhetsvitne for at de følger slike regler. Noe flåsete, men de vil squeeze så mye som mulig ut av flygerne fordi det er god økonomi i det. Dermed må EASA lage slike regler og FAA det samme i USA. Her er det samtidighet mellom kontinentene, og det samme skjer nå som har skjedd hver gang dette er på bordet; arbeidsgiverne vinner fordi det koster for mye å liberalisere systemet. Det betyr da at man aksepterer en risiko for at ulykker kan skje. Det er nå mange eksempler på at ulykker skyldes slitne flygere. Jeg har ikke lyst til å være en del av et slikt eksempel.
Jeg vil dog føye til at flygerne har en Policy når det gjelder helikoptertimeuttak per år på 720 timer. Denne Policy som er ratifisert av Norsk Flygerforbund, etterleves ikke. Nå ser vi i Dagbladet at flygerne får fysiske skader, kanskje fordi de flyr 800 timer i året. Flygerne har rett og plikt til å si ifra at de er slitne til sin arbeidsgiver. Represalier? Tja....... Jeg stiller iallefall spørsmålet.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.