VALG AV
REDNINGSHELIKOPTER – EN GÅTEFULL AFFÆRE
Av Per Gram
April , 2013
Har
anskaffelsesprosessen vært ryddig? Bør det vurderes om tjenesten skal
siviliseres? Vil det være mulig dersom det blir regjeringsskifte? Hva skjer
videre? Det er spørsmål som det er naturlig å stille når opplegget skal
fastsettes for de neste 30-40 år.
Personellet ved 330 skvadronen har utført en betydelig og imponerende jobb med å operere Justisdepartementets Sea King redningshelikoptre i 40 år. Skvadronen har åpenbart lidd under det forhold at det har utviklet seg uklare ansvarsforhold som har gitt en lite effektiv styring fra sentrale myndigheter. Derfor er det skvadronens enkelte lokale avdelinger som i stor grad har måttet ta ansvar for å holde driften og beredskapen oppe. Det som de fleste ikke er klar over, er imidlertid at før dette systemet ble opprettet i 1973, ble tjenesten i tiden 1970-73 utført av et sivilt selskap. Helikopter Service A.S. som, i henhold til en kontrakt med Justisdepartementet gjorde jobben godt med sine Sikorsky S-61N. HS hadde en dispatch reliability på over 99%. Forsvaret overtok med det som den gang var moderne maskiner; Westland Sea King, en variant av Sikorsky`en. Maskinen er foreldet og utskiftning er naturlig og påkrevd. I den forbindelse ønsket Forsvaret seg en variant av NH90, maskinen som er kjøpt inn til kystvaktfartøyene og de nye fregattene, som nytt redningshelikopter ved å bestille 10 maskiner. Da startet problemene.
Hva var før 330 skvadron?
Det historien synes å ha glemt er hva som var før 1973.
Hadde vi ingen organisert redningstjeneste? Jo da, men Forsvaret har bidratt
til å underslå en vesentlig del av den historien. Jeg forsøkte å få en
redegjørelse for perioden 1970 - 1973 på prent i Forsvarets Forum (13.5.2002)
da redningstjenesten skulle opp i Stortinget, men dette passet ikke
redaksjonen, eller de som bestemmer over den redaksjonelle linje……… Jan-Petter
Helgesen omtaler denne del av redningstjenesten i sin bok ”Start Rotoren”. La
meg her raskt føye til at i forbindelse med den nevnte Stortingsbehandling, så
oppførte Forsvaret seg som om de var en del av et regime i et latinamerikansk
land; overflyging med Sea King av Stortinget tar dog kaka!
I perioden 1.9.-70 til 1.5.73 opererte Helikopter Service
A.S. Sikorsky S-61N ut fra Sola og Bodø. Dette var samme type helikopter som
danskene hadde i sin redningstjeneste som gjorde seg særlig bemerket i
forbindelse med forliset av den norske fergen ”Skagerak” i 1966. Da reddet
danskene 142 passasjerer og Norge kunne kun bivåne det hele. Maskinene fra HS
opererte i nær tilknytning til de to nyetablerte redningssentralene. Ingen
oppdrag ble avslått eller kansellert i perioden tjenesten varte. 42 personer
ble reddet fra den visse død, 694 anmodninger om assistanse ble reagert på, og
279 ambulanseturer ble utført over og fra land. Over eller fra sjøen ble det
fløyet 32 turer. I tillegg ble det utført 253 ettersøkninger. 70 oppdrag ble
logget som såkalt forebyggende assistanse. Altså en ganske formidabel innsats av
en sivil operatør som Forsvaret i dag ønsker å distansere seg lengst mulig fra.
Jeg tenker spesielt på Generalinspektørens for Luftforsvarets (GIL), Tomas
Colin Archers uttalelse til Forsvarets Forum #8/02 at ”Finnmark er det siste
sted en bør eksperimentere med redningstjeneste.” Til VG sier han: ”Dersom
en skal eksperimentere så bør en gjøre det i Oslofjorden.” Dette gjaldt en
mulig del-sivilisering av redningstjenesten. Begge er flåsete, arrogante
uttalelser som demonstrerer mangel på kunnskap. I tillegg er han historieløs.
Men merk deg hvor viktig det er for Forsvaret å holde sivilistene fra livet.
Desto viktigere å holde NH90 inne i konkurransen siden den kun blir militært
sertifisert.
Før 1970 så var redningstjenesten basert på ad hoc prinsippet. UH1B ble mye brukt over land og i kystnære farvann. Noen effektiv redningstjeneste til havs fantes ikke.
Gjenopprettelsen av
330 skvadron
Stortingsproposisjon (St.prp.) nr. 33 (1970-71) heter ”Om
samtykke til at Justisdepartementet i 1970 foretar bestilling av 10 helikoptre
til bruk for redningstjenesten”. I forbindelse med behandlingen av denne
fremkom bl.a.: ”Med en samlet oppsetning på 10 store helikopter, regner en
med at det vil kunne holdes en tilfredsstillende beredskap på 4 flystasjoner.
Under hensyn til de sjøområder redningstjenesten skal dekke, og med
utgangspunkt i Luftforsvarets flystasjoner, har Luftforsvaret foreslått at det
opprettes beredskapsbaser på Sola, Ørland, Bodø og Banak. Hver base få to fly
og fire flybesetninger. Det er forutsatt at to helikoptre til enhver tid vil
være under overhaling. Fra de fire baser vil det være mulig for fly på
beredskap å unnsette havarister på et hvilket som helst sted i våre kystfarvann
på mindre enn 90 minutters flytid fra basen. I Oslofjorden vil flyredningstjenesten
imidlertid måtte dekkes av Luftforsvarets helikoptre av typen UH-1B. Slike
helikoptre vil bli stasjonert på Rygge flystasjon. De vil også utgjøre en
forsterkning av redningsberedskapen på Skagerakkysten.” Dermed gjenoppsto 330 skvadron i mai 1973,
også denne gang med maritimt tilsnitt og med valgspråket ”Trygg Havet.” Ikke
noe KS I og KS II på denne tiden.
Etter nesten 20 års tjeneste innså en at utviklingen tilsa
at en måtte vurdere hele tjenestens innhold på nytt.
Utredninger,
utredninger og utredninger.
Det hele startet så fornuftig med etableringen av det
såkalte Fostervollutvalget i 1995. Etableringen hadde som bakgrunn anbefalinger
fra en arbeidsgruppe som ble oppnevnt av Regjeringen i 1991. Her ble det bl. a
drøftet baseproblematikk og helikoptertyper på Svalbard. Gruppen fastslo at det
delte ansvaret mellom departementene bidro til at man ikke oppnår den mest
effektive koordinering og avveining mellom kryssende hensyn, og mente at dette
spørsmålet måtte tas opp til ny vurdering.
Bakgrunnen for Fostervollutvalgets mandat var i korthet en utvidelse av
tjenesten, vurderinger av erfaringene fra 1970 da en inngikk kontrakt med
Helikopter Service A/S, bedret samarbeide med sivile leverandører og
avklaringer vedr. Forsvarets økonomiske og administrative ansvarsforhold og
Justidsdepartementets samordningsansvar. Det ble fastsatt dimensjonerende krav
for effektivitet, kapasitet og utstyr. Innstillingen var visjonær og benyttet
flere store ulykker som eksempler. En skulle:
- dekke hele vårt redningsansvarsområde i løpet av tre timer
- En skulle ta om bord 20 nødstedte som et minimumskrav, men så mange som mulig utover det som et alternativt krav
- Reaksjonstiden settes til 15 minutter
- Lege skal ha beredskap sammen med besetningen
- Helikopterets marsjhastighet skal være 150 knop
- Helikopteret må kunne fly 350NM, hovre i 30 minutter og så returnere til land
- Helikopteret bør kunne være i lufta i 6 timer
- Budsjettansvaret overtas av Justisdepartementet.
Innstillingen ble levert Justis- og politidepartementet den
12. desember 1996. NOU`en fikk nr. 1997:3. Det har gått 16 år. Norsk
Flygerforbund (NF) ved undertegnede ba om å få bli med i utvalget, men det ble
avslått.
Saken ble lagt frem for Stortinget våren 1998 etter en
høring. Undertegnede var saksansvarlig for NF.
Den 26. november 1999 gikk hurtigbåten Sleipner ned ikke
langt fra Ryvarden fyr. Ulykken domonstrerte nødvendigheten av å ha
redningshelikoptre med stor lasteevne. Det pussige var at samme dag sto det en
artikkel i Aftenposten vedr. anskaffelsen av nytt enhetshelikopter til
Forsvaret. Avdelingssjefen for 330 skv.
på Sola, kapt. Svein Tore Petersen, sier at valg av enhetshelikopter for Forsvaret ikke må føre
til kompromisser som går ut over redningstjenestens spesielle behov. ”Vi må for all del unngå at det er
størrelsen på hangarene om bord på de nye fregattene som skal avgjøre hvor
store helikoptre Norge satser på i fremtiden. Vi må ha et helikopter som er
stort nok til at vi kan utføre de oppgaver som vi i dag har”, sier kapteinen.
Det kan uten videre tiltres. Jeg viser i innledningen til uklare ansvarsforhold. Petersen er i dag skvadronsjef. Da Sleipner ulykken skjedde var
Hovedredningssentralen underlagt Justisdepartementet; redningsskvadronen hører
til Forsvaret: Sjøkartverket er Miljøverndepartementets ansvar,
Lufttrafikktjenesten rapporterer til
Samferdselsdepartementet; Kystverket hører inn under
Fiskeridepartementet og Sosial og helsedepartementet trekker opp linjene for
akuttberedskapen for sykehusene….
Den 30. november 2001 bestemte Forsvaret seg for NH90
gjennom det såkalte Nordic Standard Helicopter Project, NSHP. 14 maskiner
skulle til de nye fregattene og kystvakten. Samtidig ble det tatt opsjon på 10
maskiner til redningstjenesten. En pekte på synergier med Finland, Sverige og
Danmark. Danskene trakk seg tidlig fra prosjektet og kjørte sitt eget løp hvor
de lot AW101, S-92A og NH90 med høy kabin, konkurrere. S-92A var kvikt ute av
konkurransen av prismessige og operative årsaker. AW101 gikk av med seieren
bl.a. på grunn av kapasitet, løfteevne og best pris i forhold til kapasitet.
Svenskene bestilte den høye varianten til forskjellige oppgaver, bl.a. som
erstatning for deres KV107 landbasert ASW helikoptre og Bell 412. Behovene
nasjonene imellom var så vidt forskjellige at finnene foreslo en 4-års
utsettelse. Norge presset på for å få en maritim variant og nådde frem..
Norges redningsansvarsområde med de utdaterte omstridte
områdene (Kart - ikke med her). Worst case problem
inntegnet
Slik det fremgår av kravene pågående prosess baserer seg på.
Det er veldig langt igjen til den røde streken.
St.meld. nr. 44 (2000-2001) hadde i seg anbefalingene fra
Fostervollutvalget. Stortingets justiskomite
fremla den 25. april 2002 innstillingen.
St. meld. Nr 44 (2000-2001)
pkt. 7.4, 1. avsnitt;
”Det skal være en målsetning å anskaffe
redningshelikoptre som er best mulig egnet til alle typer oppdrag det skal
utføre, med så godt teknisk utstyr som mulig”
Det økonomiske ansvaret ble foreslått overlatt til Justis-
og politidepartementet. Basen på Florø opprettes med en sivil operatør, og det
skal komme et tungt helikopter som kan dekke Oslofjorden. Banak basen flytttes
til Hammerfest, men en ser på et samarbeid med oljeselskapene som skal operere
Snøhvit feltet. Helikoptrenes kapasitet settes til 25 nødstedte. Overføring av
det økonomiske ansvaret var den direkte årsak til at Helikopterfaglig Forum (HF)
ble opprettet i 2002, som anbefalt i innstillingen til Stortinget, og
opprettelsen av det såkalte Brukerråd (senere
Brukerforumet) for redningshelikoptertjenesten. Deres mandat er:
- å drøfte tjenestens utføring av sine oppgaver
- vurdere effektivitets- og kvalitetskrav
- bistå justisdepartementet med råd og informasjon
Brukerrådet skulle vise seg veldig viktig da NAWSARH
innstillingen forelå i 2006.
Stortingsmeldingen blir lagt frem for Stortinget som Innst.
S. nr. 156 den 16. mai 2002. Her fremkom bl.a. ”Samtidig vurderer departementet å la et svilt selskap være operatør av
redningshelikoptertjenesten, helt eller delvis om dette blir vurdert som
hensiktsmessig.”
Flytting av basen på Banak til Hammerfest ble diskutert og
flertallet i Justiskommiteen mener den bør flyttes. Forsvarsdepartementet ved Kristin
Krohn-Devold går imot og hevder kun forsvarsmessige syn i saken. Jeg tar med
dette fordi de seneste års utvikling har vist at plasseringen på Banak ikke er
gunstig gitt den aktivitet som nå (2012) har etablert seg i Barentshavet. Hun
mener også at …..”sivil redningstjeneste
ikke er en av Forsvarets primæroppgaver. Det pussige er at det ble votert
som følger:
Presidenten: Det
voteres så over forslag nr. 1 fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Forslaget lyder: ”Stortinget ber Regjeringen opprettholde og videreføre
redningshelikopterbasen på Banak.” Votering:
Forslaget fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti ble med 53 mot 50 stemmer ikke bifalt.
Basen er der enda, og tro det eller ei, tjenesten er og har
alltid vært sivil, bekostet av en sivil budsjettpost, men med en militær
eksekutør. Generalinspektøren for luftforsvaret Tomas Colin Archer sa til Oslo
Militære Samfund i 2002 at ”en flytting til Hammerfest vil være en katastrofal
svekkelse av hele redningstjenesten og Natos mulighet til å øve i området.”
Forsvaret gjorde hva de kunne for å trenere oppbyggingen av
Florøbasen, antakelig fordi de ikke likte å bli ”benchmarked” i forhold til en
sivil operatør når det gjaldt kostnadene ved operasjonene. Merk deg at det ikke
er noen som har turt å finne ut av kostnadene for en militær kontra en sivil
operasjon. Det nærmeste en kommer er NHO Luftfarts vurdering utført av Veritas
i 2010. En anbefaler en gradvis økende støtte fra sivile operatører mot 2020.
De peker bl.a. på gode erfaringer fra New Zealand.
Helikopterfaglig Forum
og forholdene rundt det
Den 2. oktober 2002 opprettet Justisdepartementet etter
Stortingets ønske, et ”Helikopterfaglig Forum” (HF). Forumet skulle være en
faggruppe som skulle legge forholdene til rette for en ”kvalitativ god prosess”
for å sette krav til tjenesten samt vurdere ulike kandidathelikoptre til
jobben. Innstillingen fra HF forelå i
juni 2003 og pekte på at Forsvarets spesifikasjon og valg av maskin var lite
egnet som et rendyrket, sivilt redningshelikopter. Maskinen var for militær. Vi
ba om innblikk i den Request For Quotation, RFQ, prosess som endte opp med opsjoner på NH90 til
redningstjnesten. Dette er en prosess hvor tilbudet fra produsentene er
bindende. Oppsiktsvekkende nok fikk aldri HF innblikk i RFQ`en slik at vi ikke
fikk vurdert Forsvarets krav. Det er grunn til å anta at et av kravene var at
helikopteret skulle passe inn i hangarene på fartøyer. HF ønsket saken satt ut
på anbud. Da startet en prosess som undertegnede ser på som en tragedie for de
potensielt nødstedte i vanskelig tilgjengelige strøk av våre land- og
havområder. En kan rett og slett si at heretter ble tanken på de som har
utsatte jobber langt til havs fjernere og fjernere….
HF var bredt sammensatt, også med representanter fra
Forsvaret, og arbeidet veldig intenst med informasjon fra NHI, Agusta Westland
og Sikorsky. De forventninger som lå i dokumentene nevnt over som begynner med
Fostervollutvalgets innstilling, ville vi forsøke å finne grunnlag for i
helikoptertypene vi vurderte. Når det gjaldt NH90 så var det min personlige
oppfatning at et nytt helikopter ikke kunne ha mindre og lavere kabin enn Sea
King. Jeg ønsket med andre ord en maskin med bl.a. ståhøyde i kabinen slik
danskene ønsket i sine SAR maskiner. NH Industries snudde seg fort rundt og
etterkom ønsket. De kom med spesifikasjoner som for den svenske varianten med
ståhøyde. Det er viktig for leseren å merke seg at den rendyrkede SAR varianten
av NH90 ville greie de kravene vi etter hvert kom frem til. Det betød at en
ikke kunne ha foldeblader, foldehale, harpun eller lasterampe. Alt dette krevde
hydrauliske og/eller elektriske installasjoner som tok plass/vekt. NHI kom også
opp med innebyggede brennstofftanker over hjulbrønnene som tok 198 kg
brennstoff, en 500 kg. brennstofftank på venstre utvendige våpenoppheng og en
400 kg flat tank i kabinen som det gikk an å sitte på for nødstedte. Maskinen
ville altså ikke uten videre kunne inngå i en pool med kystvakt- eller
fregatthelikoptre. Til det var den og dens oppgaver for spesielle. Den ville
også ha en arbeidsstasjon for systemoperatør i kabinen, til forveksling lik den
som finnes i fregatt- og kystvakthelikoptrene. Maskintypen holdt de krav vi
hadde satt. Kravene vi stilte var ikke gjenstand for juridiske
bindinger/garantier i tilsvarene vi fikk fra produsentene.
Det var enighet om følgende krav basert på prioritet; Shall,
Should 1 og Should 2.
- The helicopter shall be able to
take onboard 25 survivors/rescuees in survival suits in ”one up-lift” by
use of hoist and/or embarking, in additional to the helicopter crew of 6.
- The helicopter shall have a minimum
cruising speed of 150 knots for two hours
- The helicopter Should (1) have the
capacity to hoist 25 survivors at 250NM radius
- The helicopter Should (1) have the
capacity to hoist 25 survivors at 300NM radius
- The helicopter Should (2) have the
capacity to hoist 10 survivors at 385NM radius
Utover det var det flere hundre parametre som ble vurdert
hvorav de 63 viktigste finnes i den offentlige rapporten som var enstemmig. Under
prosessen og før ionnstillingen fra HF var signert drev Forsvaret bevisst
feilinformasjon. Det ble trykket intervjuer med Forsvarets representanter eller
via andre kilder, faktisk så sent som den 16. mai 2003, at opsjonsvarianten av
NH90 som vi vurderte som helt ubrukelig, holdt mål! Ob.lt. Helge Lolland sier
til bladet Luftled at ”Forsvaret har vurdert flere helikoptre, og har kommet
til at NH90 totalt sett, blant annet på
grunn av rekkevidde og fart, er det beste alternativet også for
redningstjenesten.” Dette gjentas i både Stavanger Aftenblad og i Teknisk
Ukeblad. Jeg vil her føye til at Forsvarets Forskningsinstitutt jobbet i nært
samarbeid med HF. De validerte våre og produsentenes tall og utga en egen
gradert rapport 2003/02339. Denne rapporten fikk media fått nyss om og de
hevdet at det står at NH90 er det beste helikopteret. Det fremkommer ingen steder
i repporten. Konklusjonene til HF var: Opsjonsvarianten av NH90 holdt ikke mål
og prosessen må ut på anbud. Den hadde vist oss at rendyrkede
redningshelikoptre fantes som kunne tilfredsstille kravene som Fostervollutvalget
satte i 6 år tidligere.
Jeg er særlig opptatt av to spørsmål: For det første taler
alle fornuftige og faglige hensyn for en åpen anbudsrunde for å klarlegge
skikkelig og profesjonelt hvilken maskin som er det beste produkt for denne
oppgaven som kan tilbys til de gunstigste økonomiske betingelser. For det andre
mener jeg at svært mye taler for at det mest hensiktsmessig driftsopplegg for
tjenesten, i dagens situasjon med et meget omfattende sivilt helikoptermiljø i
Norge, vil være sivil drift i henhold til en kontrakt med Justisdepartementet.
Dette vil gi klarere ansvarsforhold og rendyrke tjenesten som er i tråd med
utviklingen i en god del andre land, som for eksempel England, Irland og
Spania. Prosessen i forbindelse med denne konkrete saken viser at Forsvarets
innblanding og påvirkning har vært en voldsomt forsinkende faktor.
«330-skvadronen er
sannsynligvis Forsvarets beste ambassadører»
Dette står i Forsvarets Forum nr. 11 juni 2001. De glemte
HMK`s Garde, men en kan ikke underslå hvor viktig redningstjenesten er for
Forsvaret, også demonstrert gjennom en egen TV serie, og frimerke.
Dessverre ser det ikke ut som noen av disse budskapene om
sivilisering av en sivil tjeneste har slått igjennom hos våre øverste
beslutningstakere i Regjering og Storting, og jeg regner med at en sivil
overtagelse i dag er lite aktuell. Men jeg har personlig erfaring på dette
området ved min deltakelse i oppbyggingen av den moderne spanske
redningshelikoptertjeneste gjennom et samarbeid mellom selskapene Helicsa og
Helikopter Service på begynnelsen av 1990-tallet. Systemet har etter dette
fungert effektivt og på en aldeles utmerket måte. I det følgende skal jeg
imidlertid konsentrere meg om å beskrive den prosess som har vært gjennomført i
den forbindelse. Den har i sannhet vært mystisk og gåtefull.
For ikke lenge siden ble det bekreftet klart og tydelig at
Justisdepartementet fortsatt skulle ha ansvaret for tjenesten, og at den
fremdeles skulle opereres av Forsvaret personell ved 330 skvadron. Samtidig ble
det fastslått at det var behov for innkjøp av nye maskiner fordi Sea Kingens
dager gikk mot slutten. Den enstemmige innstillingen fra HF passet Forsvaret
dårlig. De ønsket et enhetshelikopter for alle typer oppdrag og pekte på
betydelige mulige synergier i den forbindelse. HF mente at enhetshelikoptertanken
var gått for langt, og at man burde stille spesifikke, sivile krav til maskinen
fremfor militære som da lå i kortene. Det var åpenbart for HF at det var en
meget god idé, også hjemlet i lovverket, at en burde sette anskaffelsen ut på
anbud for på den måten å få presset prisene, slik danskene anbefalte veldig
sterkt overfor HF. De hadde nettopp vært igjennom en liknende prosess hvor
prisene ble presset betydelig ned. I stedet ser en at det ble igangsatt
betydelig press for
- å ufarliggjøre innstillingen til HF,
- å arbeide for å omgå de offentlige anbudsregler,
- å påvirke EFTA`s Surveillance Agency (ESA) slik at dette ble definert som et militært og ikke et sivilt innkjøp,
- å påvirke Justisdepartementet, og
- å påvirke statsministerens kontor direkte.
Følgende metoder ble benyttet:
En oberst i Luftforsvaret var sentral i prosessen som de
Nordiske land gjennomgikk i NSHP, altså det nye enhetshelikopteret for de
nordiske landene. Uten karenstid gikk obersten over til den norske agenten for
NHIndustries som bygger NH90. Karenstid har senere blitt et krav.
Det virket som Forsvaret drev aktiv og direkte påvirkning av
det politiske miljøet, og det åpenbarte seg en del misoppfatninger av HF`s
innstilling, som for eksempel at de bare var NH90 som kunne lande på fartøyene.
En meget alvorlig misoppfatning. Forsvaret fikk også sympati for
synergieffekten ved å ha én og samme maskin som et standardhelikopter, altså at
det kunne brukes vekselvis på fregattene, kystvaktfartøyene og i
redningstjenesten. Det de ikke forklarte var at dette betinger
forhåndsinstallert utstyr som krever plass og vekt, noe som går ut over
rekkevidde og kapasitet, og at alle besetninger var utsjekket og current for alle typer oppdrag.
Den videre gang
Norsk Helikopter bekjentgjør i april 2003 at de bestiller to
S-92A for levering sent i 2004.
Den 28.11.03 kunngjorde Regjeringen i Statsråd at det kom en
utsettelse fordi saken var bragt inn for ESA. Det ble bestemt at nye redningshelikoptre skulle erstatte Sea King
innen 2008.
Avisa Nordland skriver, også den 28. at Regjeringen i følge
regjeringskilder hadde gått inn for NH90.
Canada avskriver i desember 2003 NH90 som kandidat til Sea
Kingens arvtaker på grunn av manglende løftekapasitet.
En stortingspolitiker gikk også ut med høy profil mot konklusjonen
til HF. Hun hevdet sogar at konklusjonen var en hån mot mennesker i nød. Hun
hevder videre at maskinen er billigst i innkjøp og har de laveste
levetidskostnader. Hvor hun har dette fra er ikke godt å si. Samtidig ble
undertegnede utsatt for hets gjennom leserbrev forfattet av representanter for
Forsvaret.
En av helikopterleverandørene klaget
redningshelikopteropsjonen på NH90, som var forhandlet frem av Forsvaret, inn
for ESA, EFTA`s kontrollorgan, fordi en mente at anskaffelsen av nye redningshelikoptre
stred imot EØS avtalen. ESA ble med all sannsynlighet påvirket i betydelig grad
av personer som står NHI nær. Saken ble dermed avsluttet med at ESA ”lukket”
saken under henvisning til at en anså
anskaffelse av redningshelikopter som en forlengelse av kjøpet av 14 NH90 til
Forsvaret. Igjen ser en at Forsvaret slår alle modellene i hardtkorn, uten
å forklare at det er vesensforskjellige varianter eller typer en snakker om,
ref. HF`s innstilling.
Samme produsent som klaget saken inn for ESA, leverte også
en stevning til Oslo Tingrett. Men saken ble avvist fordi regjeringsadvokaten
hevdet at Regjeringen ikke hadde bestemt seg for å bruke opsjonen.
Gjennom en lekkasje av en e-post til Statsministerens kontor
fra en konsulent for NH Industries, går det frem at NHI tviler på om NH90
klarer å tilfredsstillede krav som er satt av norske myndigheter. Konsulenten
uttaler i e-posten at NH90 ikke vil kunne
møte de krav som er satt – noe som heller ikke noe annet helikopter i verden
kan. Hans henvendelse bygget åpenbart på lekkasjer fra interne og
fortrolige møter mellom Justisdepartementet og Forsvardepartementet. Dette ble
offentliggjort i Dagens Næringsliv den 28. april 2005. Det er uklart hvorfor
konsulenten hadde en relativt langvarig kontakt med Statsministerens kontor om
denne saken og hvorfor det tok 13 dager å journalføre henvendelsen i e-posten.
Justisdepartementet var ikke kjent med denne kontakten. Rundt denne saken er
det momenter som burde ha ført til en nærmere gransking av konsulentens
virksomhet og hans kilder.
I tillegg til dette kommer ytterligere èn sak som
kompliserer bildet: Det ble sagt fra talerstolen på Solakonferansen i 2004, at
dersom Forsvaret ikke fikk det som de ville, så måtte Staten bekoste
ytterligere 4 maskiner til den rollen som kalles Combat Search And Rescue,
CSAR. Dette ble sagt av daværende sjef for Luftforsvaret Tomas Colin Archer.
Implisitt i dette lå at de 10 maskinene som Forsvaret forutså skulle overta
etter Sea King, også hadde en rolle som CSAR maskiner. Dette er en tjeneste som
betyr å operere bak fiendens linjer i krig for å drive redning av egne styrker.
Det betyr videre en maskin som er rigget eller utrustet med tyngre og
komplisert fastmontert utstyr i fredstid. Det fremkom tydelig i NAWSARH spec`en
av september 2005. Se avsnittet under.
I 2006 kom Justisdepartementets
spesifikasjoner og krav til det nye redningshelikopteret på markedet i ugradert
versjon uten vedlegg. Den var datert september 2005. Offentligheten får altså
ikke innblikk i vedleggene. Dette var et av undertegnedes mørkeste øyeblikk
etter 40 år som flyger; en nedtur som dessverre lå i kortene: Spesifikasjonene
som forelå var helt klart et opplegg for en militær maskin, veldig lik den
varianten av NH90 HF forkastet fordi den ikke var egnet som sivilt redningshelikopter.
Jeg velger derfor å kalle den et makkverk. Det spesifiseres for eksempel:
- Flatbanevåpen. Helikopteret skal ha complete provision for skarpskyttergevær, fra kabin, på begge sider av helikopteret.
- Radar. Helikoperet skal ha en radar som kan oppdage små objekter i sjøen (ubåtperiskop, snorkelmaster, antenner)
- Radaren bør gi mulighet til målfølging av minimum 50 bevegelige mål.
- Radaren bør kunne oppdage mennesker som beveger seg på bakken (på land).
- Elektronisk krigføring. Det settes krav til utstyr for elektroniske støttetiltak
- Cockpit skal ha complete provisions for seter som beskytter besetningen mot konvensjonelle prosjektiler opp til 7,62mm NATO ball.
- Rapellering. Kabinen skal ha complete provision for fast rope operasjoner.
Som allerede nevnt så er dette krav som stilles til en
militær maskin, kanskje for å gjøre inntrykk på ESA slik som beskrevet
tidligere, altså at dette var et militært kjøp som kunne omgå anbudsprosessen. Utstyret
betyr også at maskinen, noe også ”lekkasjekonsulentens” oppdragsgiver har
funnet ut, ikke kan tilfredsstille de krav som var satt av HF til rekkevidde og
kapasitet. Brukerrådet til redningstjenesten som ble etablert, beregnet at en
NH90 med det spesifiserte utstyret hadde en aksjonsradius på 40 NM med 25 reddede
om bord. Dersom en var uenig i kalkylene så er det kun èn måte å få stadfeste
hva som er sannheten: Ved en fly off. Dette
er en konkurranse under like forhold mellom flere kandidathelikoptre. En slik
konkurranse bør finne sted etter at
Justisdepartementet har revurdert krav til utstyr og helst luket ut det
militære. Dersom Forsvaret trenger CSAR maskiner, så må disse kjøpes inn over Forsvarets
eget budsjett, ikke over budsjettet til Justisdepartementet.
I mai 2006 gikk daværende Generalinspektør for Luftforsvaret, GIL, Stein Erik Nodeland
ut til Jane`s Defence Weekly og sa at Norge hadde valgt NH90 til
redningstjenesten. Det ble det bråk av siden det ikke var tatt noen politisk
beslutning da som nå. Det bidro imidlertid til å forsterke det åpenbare press
Forsvaret la på politikere og andre. Mer skulle komme.
I januar 2007 varslet Knut Storberget på Beredsskaps og
sikkerhetskonferansen i Stavanger, at Sea King ikke skulle erstattes før i
2020. Han er ”forsinkelseskamerat nr. 1”. Han baserte seg på informasjon fra
Luftforsvaret som tilsa at Sea King kunne holdes operative så langt frem i tid.
Storberget sa at det var nok reservedeler tilgjengelig i markedet for å holde
maskinene i drift så lenge.
Den 31.01.2007 ble opsjonen på 10 NH90 til redningstjenesten
kansellert og saken besluttet satt ut på anbud. Nesten fire år var bortkastet.
På Solakonferansen den 18. september 2007 varslet Brigader
Morten Klever omkamp. Han ble støttet av ob.lt. Rolf Folland som sa at vi måtte
gå for en mindre helikoptertype. Med det kunne en forstå at selv om saken var ute
på anbud så anså ikke Forsvaret NH90 saken som tapt.
Måneden etter ble utvalget som skulle føre prosessen videre
startet opp med Kjell Jacob Johannessen som leder, det såkalte NAWSARH
prosjektet. Undertegnede ble ansatt som konsulent. Det gikk ikke upåaktet hen
og Dagens Næringsliv startet en svertekampanje av dimensjoner hvor både
Johannessen og undertegnede fikk unngjelde. Kampanjen var høyest sannsynlig
iscenesatt av ”aktører i markedet.” Omkampen var i gang.
Fakta NAWSARH
Dette er (Norwegian All Weather Search and Rescue
Helicopter) er Justisdepartementets anskaffelsesprosjekt for nye
redningshelikoptre, og styres av Rednings- og beredskapsavdelingen i Justis og
beredskapsdepartementet. De juridisk bindende anbudene fra de fire
leverandørene åpnes den 18. desember 2012. En beslutning skal fattes like før
stortingsvalget 2013. Det er fire anbydere med i konkurransen
Finmeccanica/Agusta Westland, Sikorsky, NHIndustries og Eurocopter . De to
siste er begge med i konsortiet EADS.
Utskiftningene er
nå utsatt til innen 2020. Da er de
eldste Sea King-helikoptrene nesten 50 år gamle. Det skal kjøpes inn opp til 16
helikoptre (med opsjon på ytterligere seks), som skal stasjoneres på de seks
basene som allerede eksisterer i dag.
Basene er: Banak
lufthavn, Bodø lufthavn, Ørland flyplass, Florø lufthavn, Stavanger lufthavn,
Sola og Moss lufthavn, Rygge.
Arbeidet traff på selveste Bøygen som var
Finansdepartementet. Innkjøp av denne dimensjonen, altså over 500 mill.kr.
måtte bli gjenstand for kvalitetssikring. Nye tre år skulle forsvinne i rent,
skjært sprøyt. Mitt arbeid som konsulent ble kortvarig.
Den 13. februar 2008 gikk Request for Information ut fra NAWSARH prosjektets ledelse ved
Kjell Jacob Johannessen. Dokumentet var på 91 sider. Der står bl.a. at det jeg
kalte for ”makkverket fra september 2005”, som altså beskrev en militær
”skjærgårdsjeep” som kunne fly 40 NM, er av Johannessen å anse som
referansemateriale! Det betyr at helikopteret åpenbart skal ha en kontra-terror
rolle, ref RFI`en, og å legge til rette for NH90. Som en ser av Chapter 94 i
dokumentet, så er dette et krigshelikopter.
Chapter 94 - Weapon systems
Introduction
Information pertaining to weapon systems is required to understand the
consequences (particularly price and weight) of enhancing the protection of the
helicopter against potential threats associated with a contra-terror role. Of
particular interest is the ability to install the equipment when required and
the details of the helicopter provisions (fixed and removable) and time required
for role conversion.
Weapon systems
#
|
Question
|
Answer
|
Ref/Encl no
|
1
|
Describe availability and design of the following
systems for
military and civil versions |
||
1a
|
Missile Warning
System
|
||
1b
|
Radar Warning
System
|
||
1c
|
Chaff and Flare
dispenser system
|
||
1d
|
Laser Warning
System
|
||
1e
|
Directive IR
jammer system (DIRCM)
|
||
1f
|
Electronic Radio Frequency jammer system
|
||
1g
|
IR suppressor
system
|
||
2
|
Describe the features available to protect the crew
and
passengers against ballistic threats. |
||
3
|
Describe the features available to protect the crew
against
optical threats. |
||
4
|
Describe the civil certification / qualification
possibilities
and any restrictions for the above systems |
||
5
|
For the systems mentioned, describe availability,
weight
and drag for fixed provisions and removable equipment. |
||
6
|
What systems and design criteria will you suggest
for the
helicopter in the counter-terrorism role?
For a civil and military version if available
|
||
7
|
Which compromises do you suggest to avoid
unnecessary
weight, drag, and cost? |
||
8
|
What is your recommended option for soft mount of
rifle
in windows on both sides of the helicopter |
||
9
|
For all systems that are not part of the basic
helicopter
please identify the configuration items and add the requested data in the spreadsheet. Ref Section 15 |
Den 1.11.2010 skrev stortingsmann Tore Nordtun (H) i
Stavanger Aftenblad. Han hevdet at redningshelikoptre var i rute. Han skriver
at det skal være flerbrukshelikoptre. I rute og i rute fru Blom, det er to
forskjellige ting det.
Nye spesifikasjoner
og krav
Arbeidet til Johannessen og de ansatte i NAWSARH prosjektet
utarbeidet nye detaljerte kravspesifikasjoner. Antakelig for å holde NH90 inne
i konkurransen ble rekkeviddekravene satt av Fostervollutvalget i 1997 og HF i
2003 fraveket vesentlig. En skal nå hente 20 nødstedte 150NM utenfor
grunnlinjen og fly dem til land. Som du ser av worst case eksemplet under så betyr dette en utflyging på 250NM, og
så inn til land. Total utfløyet distanse på 410NM. En beregner sømløs operasjon
med to personer i hivet. Veldig optimistisk, for ikke å si urealistisk. Mot
slutten av artikkelen vil du få presentert et nytt begrep, 150-20-2. Det betyr
at en kan påbegynne heising av 20 personer 2 timer etter at varsel er gitt,
150NM ute.
I det etterfølgende ser du listet utstyr som en bør kikke
nærmere på og om utstyret i det såkalte SPO helikopteret i det hele tatt er
nødvendig.
15-60-103
|
The SAR Helicopter shall be
able to fly 230 NM, and thereafter hover for
30 minutes to retrieve 20 rescuees, and return 160 NM to land, without refuelling |
SHALL 1
|
15-60-104
|
The SAR Helicopter shall have an operational radius of between 160 NM
and 360 NM, without refuelling, whilst allowing for 30 minutes hover to retrieve between 2 and 20 rescuees, at maximum distance |
SHALL 2
|
15-60-201
|
The SAR Helicopter shall be able to maintain an average of at least
130
knots true air speed (TAS), over a distance of 230 NM, whilst being able to satisfy requirement reference 15-60-103 |
SHALL 2
|
15-60-202
|
The SAR Helicopter should be able to maintain a maximum cruise speed
of between 140 knots and 160 knots TAS at 2,000 feet pressure altitude |
Should 1
|
Special Police Operations (SPO)
Her synes
å ligge en del militært utstyr som
antakelig må være fastmontert. |
||
16-10-101
|
The SAR Helicopter shall be able to support Special Police Operations
(SPO) by expedient reconfiguration to SPO Helicopter with installation of SPO role equipment |
SHALL 1
|
16-10-102
|
The SPO role equipment fixed provisions in the SAR Helicopter shall
weigh less than 50 kg |
SHALL 2
|
16-10-103
|
The SPO role equipment fixed provisions in the SAR Helicopter shall
not significantly degrade performance |
SHALL 2
|
16-10-104
|
The SAR Helicopter shall have SPO role equipment kits of removable
parts, to complete the role change to SPO Helicopter |
SHALL 2
|
16-10-105
|
At least one SPO role equipment kit shall be able to be transported
(uninstalled) inside a SAR Helicopter |
SHALL 2
|
16-10-201
|
The SPO Helicopter shall have
ballistic protection for occupants equivalent to at least Level 1 according
to Annex A to STANAG 4569 (edition 2) (armoured vehicles) Fra Gram: Kinetic Energy 7.62 x 51 NATO Ball (Ball M80) at 30 meters with
velocity 833 m/s
|
SHALL 2
|
M16-10-202
|
The SPO Helicopter ballistic protection shall include 5 armoured
seats,
three for Flight Crew plus two additional in the cabin |
SHALL 2
|
16-10-203
|
The ballistic protection shall cover at least 250 cm of the cabin
length
with protection angles of 0 to -90 degrees in elevation throughout 360 degrees in azimuth when helicopter is in level attitude and personnel seated on the floor |
SHALL 2
|
16-10-204
|
The cabin ballistic protection shall be modular to enable shorter
cabin
lengths to be covered, as required, for weight reduction |
SHALL 2
|
16-10-205
|
The SPO Helicopter shall be tolerant to damage resulting from
ballistic
impact |
SHALL 2
|
16-10-301
|
The SPO Helicopter should incorporate databus to enable future upgrade
of military communication systems |
Should 1
|
16-10-302
|
The SAR Helicopter tactical UHF radios shall incorporate ECCM Have
Quick I and II, and encryption functionality modes for secure radio communication in conjunction with Government furnished encryption devices, when installed in SPO Helicopter
Fra Gram:
HAVE QUICK is the codename of an American Frequency
Hopping system. It is used for the protection of military
UHF radio traffic, such as air-to-air and ground-to-air communications in the 225-400 MHz band. It was introduced in 1980 as an Electronic Counter Counter-Measure (ECCM) after it became clear in the 1970s that aircraft communication could easily be intercepted and jammed by a third party with inexpensive means. As most of the radios used in aircraft communication were already synthesizer-based, it was relatively easy to add frequency hopping to it. As of 2007, nearly all US military aircraft use HAVE QUICK frequency hopping. HAVE QUICK was later improved to HAVE QUICK II and is now in use by both the US and the UK. HAVE QUICK II is also used by the Second generation Anti-jamming Tactical UHF Radio for Nato (SATURN). |
SHALL 2
|
16-10-303
|
The SAR Helicopter tactical UHF radios should have the possibility to
incorporate future NATO standards for ECCM (SATURN), Crypto (NSA
Type 1 encryption algorithms) and waveforms (Integrated Waveform)
Gram: Utstyr som vanligvis
finnes i en Army Backpack. Må ha
eksporttilatelse fra USA, NSA. |
Should 1
|
16-10-304
|
The SPO Helicopter shall have provisions for and SATCOM functionality
to enable secure beyond line of sight voice communications and data exchange with NORSOF C4IS, in conjunction with Government furnished portable radio |
SHALL 2
|
16-10-305
|
The SPO Helicopter shall have provisions for and VHF/UHF radio
f
unctionality to enable secure line of sight voice communications and data exchange with NORSOF C4IS, in conjunction with Government furnished portable radio |
SHALL 2
|
16-10-306
|
The SPO Helicopter shall have provisions for connecting a portable
c
omputer to power supply, a position data host (or external GPS antenna) and an AN/PRC 117G (GFE) via Ethernet cable to enable secure NORSOF tactical data exchange |
SHALL 2
|
16-10-307
|
The SPO Helicopter tactical communication solution should include
relaystation functionality for secure UHF line of sight voice and data communications in conjunction with Government furnished portable radios |
Should 1
|
16-10-308
|
The SPO Helicopter tactical communication solution shall be able to be
operated from the vicinity of the Mission System console to enable monitoring of sensor images simultaneously with tactical communications |
SHALL 2
|
16-10-501
|
The SPO Helicopter shall have two firing positions on each side of the
cabin, including mounting points for soft slings to stabilize hand held firearms from seated position |
SHALL 2
|
16-10-502
|
The SPO Helicopter shall have functionality for fast rope insertion of
personnel |
SHALL 1
|
16-10-503
|
The fast rope solution shall enable at least four personnel, weighing
440 kg on each fast rope simultaneously |
SHALL 2
|
16-10-504
|
The SPO Helicopter should have functionality for fast rope insertion
on both sides simultaneously |
Should 1
|
16-10-505
|
The SPO Helicopter should have functionality for fast rope insertion
from four locations simultaneously |
Should 2
|
16-10-506
|
The SPO Helicopter shall be capable of flying with the fast rope(s)
installed and secured at IAS of at least 90 knots |
SHALL 2
|
16-10-507
|
The SPO Helicopter should have functionality for rappelling from at
least 4 ropes simultaneously |
Should 1
|
17-10-103
|
The SAR Helicopter should have an installation of radioactive
measurement equipment for internal environments, to provide information regarding Crew exposure |
Should 2
|
23-10-102
|
The SAR Helicopter shall have functionality to enable ATS
communication in the military UHF band (minimum frequency range 225MHz - 400MHz) simultaneously with one VHF and one tactical UHF communication |
SHALL 2
|
40-50-103
|
The SAR Helicopter shall have functionality for detection and
identification of aerial vehicles |
SHALL 2
|
43-00-109
|
The tactical communications management functionality shall e
ncompass digital link system(s) for receipt of tasking information and reporting via available communication media (e.g. HF, VHF, UHF, SATCOM etc.) |
SHALL 2
|
43-10-102
|
The SAR Helicopter should have functionality to enable dual tactical
communication in the military UHF band (minimum frequency range
225MHz - 400MHz) |
Should 1
|
46-00-101
|
The SAR Helicopter shall have a Mission System incorporating
controls and displays of mission sensors, aircraft systems, tactical communication systems and information databases |
SHALL 1
|
46-00-102
|
A dedicated workstation (Mission System Console) shall enable the
System Operator to operate and manage the Mission System |
SHALL 1
|
46-30-101
|
The Mission System Console shall include two large
(minimum 24 in.), HD, NVIS compatible, colour displays with bezel control switches with programmable functions |
SHALL 2
|
92-00-101
|
The SAR Helicopter shall have modern technology multi-mode
radar system functionality suitable for maritime search and rescue |
SHALL 1
|
92-00-209
|
The tracking functionality shall enable at least 20 simultaneous
targets to be tracked |
SHALL 2
|
92-00-301
|
The primary radar control station shall be located at the Mission
System Console |
SHALL 1
|
Systemer nevnt i
det korte utdraget av kravspesifikasjonene indikerer altså massevis av utstyr.
Ja, dette er et kontra-terror/Combat SAR helikopter og ikke bare et redningshelikopter. Konsollet
i kabinen, Mission System Control, er etter min mening overflødig i et sivilt
redningshelikopter. Med alt utstyret det skal inneholde, så tror jeg det må
veie nær 100kg som i stedet kunne vært brennstoff og gulvplass, bare som et
eksempel.
Tre nye år kastes bort – Må bevise noe alle
visste
Formål med KS 1: Å sikre at konseptvalget av store offentlige
prosjekter undergis reell politisk styring.
Til det er å si
at det ikke har vært politisk styring i det hele tatt. Det er byråkratiet og
Forsvaret som har styrt, uten innblanding.
Intervju med avdelingsdirektør Ole Hafnor
og Ole Jentoft Haver
Justis- og beredskapsdepartementet brukte tre år og 30 millioner kroner
på å bevise Norges helikopterbehov i redningstjenesten. ”Unødvendig”, sier avdelingsdirektør
i JD, Ole Hafnor til Petromagasinet nr. 4/12. til journalist Lars Taraldsen.
.
|
-”Personlig mener
jeg at denne prosessen ikke var nødvendig. Svaret var gitt på forhånd”, sier
Ole Hafnor.
”Men det er min
subjektive mening”, understreker han.
Hafnor er
avdelingsdirektør for samfunnssikkerhet og beredskap i Justisdepartementet, og
det han snakker om er den ene delen av det såkalte kvalitetssikringsregimet
(KS). I korte trekk dreier KS seg om at alle offentlige investeringer over 500
millioner kroner, skal kvalitetssikres gjennom to faser: KS1 og KS2. Siden de
nye redningshelikopteranskaffelsene blir liggende på omkring 17 milliarder
kroner, var KS et byråkratisk must.
”KS1 ville i vårt
tilfelle si at vi i Justisdepartementet måtte bevise at redningshelikoptrene
var nødvendige. Vi måtte ta for oss og utrede alle andre alternativer, for å
bevise at vi trengte helikoptrene. I vår naivitet trodde vi at vi ikke behøvde
å gjøre dette. Politisk sett var det jo helt umulig at vi ikke skulle få
redningshelikopter”, sier han.
Hurtigbåter,
fly eller helikopter
Det ble tidlig
klart at man ikke behøvde å vurdere hurtigbåter som sannsynlig alternativ, men
flere andre konsepter ble grundig tatt for seg. Stasjonære flytende
baser/sjøbunnsmonterte baser ble vurdert. En annen mulighet var å ta i bruk
Forsvarets fartøy med helikoptre i fastsatte seilingsmønstre i deler av norsk
redningsansvarsområde (NRAO). Forsvarets fly ble også sett på som et
alternativ, og det ble vurdert om luftambulansen skulle overta redningsansvar
helt eller delvis. I tillegg så man på om en ny beredskapsorganisasjon var
aktuell, eller om andre organisatoriske tiltak kunne gjøres, for eksempel
ytterligere samordning med andre land eller med private ressurser og ubemannede
fly.
Dog, av de viktigste
konseptene som ble redegjort for var forskjellige varianter av redningshelikoptertjenesten.
Til slutt falt valget på det som var utgangspunktet, det såkalte
allround-konseptet, som "søker å fange opp i seg behov både på land og
sjø, men avbalanserer ulemper knyttet til størrelse på utstyr mot
landingsmulighet i ulendt terreng og ved sykehus. Konseptet bygger på bruk av
en enhetlig flåte av store helikoptre." (Komm. Per Gram: Til dette er å si
at det kan stride i mot ideen bak Fostervollutvalget og innstillingen til
Helikopterfaglig Forum. Den støtter imidlertid opp om Forsvarets ønsker om en
mindre type helikopter, altså NH90. Ref. maj. Follands støtte til brigader
Klever på Solakonferansen i 2007.)
Tre år, 30
millioner
Å komme frem til
konklusjonen vedr. nye helikoptre tok til sammen tre år, fra 2007 til 2010.
Prislappen ble som nevnt på omkring 30 millioner kroner. Ifølge Hafnor gikk
pengene blant annet til fire fast ansatte i prosjektet, samt utstrakt bruk av
konsulenttjenester.
- Fire-fem
konsulentselskaper gikk inn og ut etter behov, samt at et eksternt
konsulentfirma til slutt skulle kvalitetssikre rapporten. I tillegg ble det kjøpt
tjenester utenfra, blant annet fra Christian Michelsens institutt. Forsvaret
var også inne med tre-fire mann, men de dekket kostnadene selv, sier Hafnor.
Han mener at store
deler av KS1 var unødvendig.
- Det dukket jo
opp noen problemstillinger som ble diskutert en del, men jeg mener at svaret
mer eller mindre ga seg selv på forhånd, sier han.
- Vi håpet da at
det første nye helikoptret skulle være på plass i år, 2012. Der tok vi feil. Da
KS1 tok tre år, og KS2 tok ett år, regner vi med at de første helikoptrene er
på plass i 2016. Planen er at Sea King skal fases ut innen 2020, sier Hafnor.
Prosjektleder for
NAWSARH, Rune Jentoft Haver, har ikke vært med i hele prosessen, kun de siste
2,5 -3 årene og som fungerende leder av prosjektet siden starten av 2012. Han
sier at det har vært en lang og relativt tung prosess for Justisdepartementet.
Men nå skal tidslinjen være klar.
- Prosessen har
vært fin, men det er også forståelig at man vil ha helikoptrene på plass så
fort som mulig. Sånn sett har prosessen vært lang og tung for JD, sier han.
Han forteller at
man har kommet dit at de prekvalifiserte selskapene nå er på plass, og at neste
steg blir å få sendt ut konkurransegrunnlaget slik at man i neste omgang kan få
inn tilbud på helikoptre med nødvendig tilbehør og tjenester.
- Du kan si at de
prekvalifiserte kandidatene er de eneste som har lov til å gi bud. I løpet av
mai skal konkurransegrunnlaget være på plass. Deretter skal vi vurdere og
behandle de forskjellige tilbudene vi får inn. Intensjonen er at det skal være
underskrevet kontrakt i løpet av begynnelsen av september, 2013, sier han.
Han vil ikke gå
nærmere inn på hva som skal skje i denne prosessen, men sier at planen som nå
foreligger er å få på plass de to første helikoptrene i 2016.
- Etter det skal
vi ha Sea King faset ut senest i 2020. De nye redningshelikoptrene skal kunne
tilfredsstille den vedtatte redningsambisjonen etter 150-20-2-regelen, som vil
si at redningstjenesten i løpet av to timer, skal kunne ha igangsatt redning av
20 personer, på ethvert punkt 150 nautiske mil rett ut av grunnlinjen, sier
han.
Epilog
Saken reiser svært mange ubehagelige spørsmål og krever
opprydding og avklaring slik at samfunnet får det best egnede landbaserte
redningshelikopter for å komme nødstedte til assistanse innen hele det norske
redningsområdet slik det er definert av IMO, FN`s sjøfartsorganisasjon.
I august sier skvadronsjef Svein Tore Petersen til Teknisk
Ukeblad at Sea Kingen som system ikke vil bryte sammen, men det kan bli mye tid
i hangar som publikum i verste fall må lide for.
Den 27. oktober måtte et sivilt redningshelikopter trå til
da linefiskeren Kamaro fikk motorstopp. 14 mann ble berget. 2 Sea Kinger sto på
bakken. Helikopteret som ble brukt under oppdraget var for øvrig ikke godkjent
for den type operasjon til havs på grunn av teknisk svikt ved andre helikoptre
av typen EC225.
Den 23. november kunne heller ikke Sea Kingen komme seg i
luften etter anrop fra et fiskefartøy som tok inn vann.
I Dagsrevyen den 7. desember fremkom at maskinen hadde
sviktet ved 10 oppdrag på 3 mndr. og at reservedelsmangelen var påtakelig, i
følge tekniker Åge Helle. Statssekretær i Justisdepartementet Kristine
Bergesen, sier at det er bevilget 300 millioner til ekstraordinære kostnader.
Problemet er imidlertid at det ikke kan skaffes deler selv om pengene er der.
Det kan virke som om byråkratene fremdeles er i dvale. Det eneste partiet som
har vist interesse for saken fra HF leverte sin innstilling i 2003 er FrP. I
programmet uttaler sjef 137 luftving ob. Rolf Folland, at det er et problem å
få tak i deler raskt nok. Folland anser jeg som en av ”forsinkelseskameratene”,
ref. hans støtte til brigader Klever i 2007 som lovet omkamp.
Den 11. desember måtte en Sea King nødlande på grunn av
tekniske problemer. Situasjonen er nå kritisk og stiller de tre årene med KS1
og KS2 i et nærmest makabert lys. For ikke å snakke om Luftfarsvarets
forsikringer til statsråd Storberget i 2007.
Barensthavet Sørøst åpnes for oljeleting den 22. april 2013.
Det er 300NM fra Banak til det nordøstlige hjørnet av området. Nok en
demonstrasjon på at de nye helikoptrene må ha lang rekkevidde og kapasitet. Jeg
nevner ikke Jan Mayen-problematikken……
Samfunnet har nå en fantastisk anledning til å bygge verdens
beste ambulanse-, rednings- og kontraterrortjeneste ved
- å kreve helikoptre av typen AW139 eller EC145 med heis og heisoperatør i ambulansetjenesten;
- å kjøpe dedikerte redningshelikoptere av typen AW101 eller S-92A i redningstjenesten, og
- å kjøpe UH-60 Black Hawk i kontra terror/CSAR oppgaven, ogå gjøre klar for UAV`er i søksfasen
Vi greier det ikke. Det er alt for mange småkonger som rir
sine kjepphester. Vi vil sannsynligvis få et helikopter som, i kjølvannet av
2207, blir et kvasikonsept, en skjærgårdsjeep. Taperne? De nødstedte langt til
havs.
---ooo00O00ooo---
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.