tirsdag 16. april 2013

Luftfartstilsynet kvitter seg med fire inspektører


Det gjelder inspektører som hever pensjon i SAS. Da blir det iallefall ikke tid til å inspisere alle.

LO-leder Roar Flåthen mener det er uakseptabelt at Luftfartstilsynet ikke har utført et eneste arbeidstilsyn i Ryanair siden de overtok ansvaret i 2010. Foto: NTB scanpix.

Roar Flåthen: – Uakseptabel jobb av Luftfartstilsynet

LO-leder Roar Flåthen sier det er uakseptabelt at Luftfartstilsynet ikke har utført et eneste arbeidstilsyn i Ryanair siden de overtok ansvaret i 2010.
Møtet er kommet i stand etter medieoppslagene om arbeidsforholdene i lavprisselskapet Ryanair og avsløringen av at Luftfartstilsynet først i 2013 fant ut at de også skal føre tilsyn med dette selskapet ved basen på Rygge lufthavn.

– En skandale

Førstesekretær i LO og leder i Handel og Kontor, Trine Lise Sundnes, har presset på for å få til møtet. Der kommer det til å bli tatt et oppgjør med Luftfartstilsynets utførelse av arbeidstilsyn i luftfartsbransjen siden 2010.
– Det er en skandale at de ikke har utført et eneste tilsyn i Ryanair. De ble varslet om forholdene i selskapet allerede i 2010. At de først nå har funnet ut at Ryanair har en base på Rygge og at de har ansvar for å føre tilsyn der, er ikke holdbart, sier Sundnes til NTB.
Hun vil vente med å svare på spørsmål om hun har tillit til Luftfartstilsynet til etter onsdagens møte, men gjør det helt klart hva hun mener om måten tilsynet har utført oppdraget på.
– Luftfartstilsynet har åpenbart ikke kontroll. De har ikke den nødvendige kompetansen.

Krever bistand

Derfor kommer LO til å kreve at Luftfartstilsynet umiddelbart får hjelp fra Arbeidstilsynet for å gjennomføre arbeidstilsyn i luftfarten.
– Det må til, så lenge de ikke selv er oppegående. Jeg tror de må ha bistand i lang tid fremover, sier Sundnes.
Parat har krevd at arbeidstilsynsoppgavene skal føres tilbake til Arbeidstilsynet. De mener at tiden, mulighetene og tålmodigheten er brukt opp allerede. Så langt vil ikke LO gå – ennå.
– Svarene i møtet onsdag blir avgjørende for hva vi mener om måten å løse dette på. Men jeg gjør det helt klart at formaliteter ikke kan være til hinder for rask handling, sier Sundnes.

Sto fram

Søkelyset ble rettet mot Ryanair da italienske Alessandra Cocca gikk til sak mot sin tidligere arbeidsgiver med påstand om usaklig oppsigelse og ulovlig innleie. Cocca hevdet overfor NTB at arbeidsforholdene var preget av frykt, rapportering og et salgspress som gikk ut over arbeidet med sikkerheten.
Parat har også vist fram en arbeidskontrakt som viser en timelønn på 122 kroner, lønnstrekk for alt fravær, også sykdom, for uniform, ID-kort og kurs.
Ansatte kan pålegges fire ukers ubetalt permisjon for å møte selskapets behov for å nedbemanne i lavsesong og kan når som helst få ferie inndratt.
Ved sykdom kan selskapet sende de ansatte til en håndplukket lege og informasjonen derfra tilhører arbeidsgiveren.
Ryanair-sjefen Michael O'Leary har overfor NTB avvist kritikken, samt beskrivelsene og påstandene to tidligere ansatte har kommet med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.