Dette var interessant, spennende og til dels
morsomt. Historiene hang løst om de første årene. Noen fløy cleane F-86F så fort de
kunne, spesielt low level for å få et nogenlunde riktig inntrykk av speed, før utsjekk. Arne
Hove og Eivind Schibbye dro til USA for å starte treningen for så å reise hjem
og trene gutta. Turen gikk først til Marana ”country club” for å fly T-6.
Deretter til Webb AFB i Texas hvor T-28 og T-33. Deretter til Laughlin
AFB, også i Texas. Del Rio er jo kjent for mange. Her fløy de de fløy bombetrening og
”special pattern” Air to Air. Kan være at denne treningen var myntet på det
faktum at våre Starfighters skulle kunne ta atomvåpen. Så gikk turen til ”final
destination” Luke AFB på vestsiden av Phoenix, Arizona. Her fløy de F-84G
Thunderjet før de fikk røre F-104G.
Fra venstre: Odd Gillebo, Odd Knutsen, Arne Hove, Odd Loven, Herman Kjellesvig, Kjell Bjerkan, Odd Aspen. Foran: Eivind Schibbye
I dag den 9. avsluttet Olav Aamoth dagen med en livlig historie om introduksjonen av F-104G, Han sa at maskintypen var ikonisk og: ”Dette kategoriserer deg som flyger: Har du fløyet F-104 eller har du ikke? ” Han dro historien fra flyets planlegging til siste flyging i Norge i 1983. Kvantumhopp i teknologi.
Fotograf ukjent
Bildet viser maj. Aamoth kle på en flyger trykkdrakt
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.