Tidligere Ryanair-pilot: - Tok 2-3 år før jeg begynte å tjene penger
Den norske piloten var så desperat etter jobb at han betalte 200.000 kroner for å få begynne å fly for Ryanair. - De driver et "rotterace" ulikt alle andre flyselskaper, sier piloten.
Publisert: 10.04.2013 - 19:42 Oppdatert: 10.04.2013 - 19:42
- Å signere en arbeidskontrakt med Ryanair er som å signere en kontrakt med Djevelen, sier nestleder Vegard Einan i YS-organisasjonen Parat til DN.no.
- Du gir fra deg all ytringsfrihet, og taushetsplikten gjelder både under trening, i ansettelsesperioden og livet ut. Ryanair tvinger de ansatte til taushet. Derfor er det ingen som har våget å uttale seg om arbeidsforholdene i flyselskapet før nå, sier han.
Igår gikk to tidligere flyvertinner hos Ryanair ut og fortalte om elendige arbeidsvilkår, en lønn som knapt nok var til å leve av og et fryktregime med hyppige rapporteringer. Årslønnen deres tilsvarte cirka 115.000 kroner.
- Pilotenes lønn er mye bedre, men arbeidsbetingelsene forøvrig er like ille, sier en norsk pilot som DN.no har snakket med. Han vil kun uttale seg anonymt, både fordi han i dag har fast jobb i et annet selskap i samme bransje og fordi han frykter represalier fra Ryanair.
- Det var på tide at noen står frem og sier ifra. Både Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet har vært klar over dette lenge - uten at noe er gjort. Ryanair driver på en måte som er så langt fra andre flyselskaper som overhodet mulig - de driver et "rotterace". Det handler bare om å tjene mest mulig penger, sier han.
Utstrakt kontraktsjobbing
Ekstrem konkurranse om kundene har ført til at flyselskapene snur hver eneste stein for å finne muligheter til effektivisering og innsparinger. 7 av 10 piloter i Ryanair går på midlertidige kontrakter, opplyste Ryanair-sjef Michael O´Leary selv under Luftkonferansen 2013 i Bodø i mars.
Ekstrem konkurranse om kundene har ført til at flyselskapene snur hver eneste stein for å finne muligheter til effektivisering og innsparinger. 7 av 10 piloter i Ryanair går på midlertidige kontrakter, opplyste Ryanair-sjef Michael O´Leary selv under Luftkonferansen 2013 i Bodø i mars.
Piloten DN.no har vært i kontakt med, jobbet på kontrakt for Ryanair via selskapet Brookfield Aviation fra 2007.
- Jeg var nyutdannet pilot og hadde nesten ikke flytimer, og da er det nesten umulig å få jobb. Derfor var jeg desperat da jeg fikk tilbud om å kjøpe typekurs for 737 for cirka 200.000 kroner, som var "inngangsbilletten" til en pilotjobb i Ryanair. Jeg så på det som en investering i karrieren min, sier piloten.
Etterhvert fikk han kjennskap til de elendige arbeidsvilkårene:
- Jeg fikk utbetalt mellom 400.00 og 500.000 kroner - og lønnen kom brutto inn på kontoen min. Skattetrekk måtte jeg sørge for selv. I utgangspunktet er jo absolutt ikke dette en dårlig lønn, men de gjør deg til din egen arbeidsgiver og Ryanair og kontraktørselskapet skyver alt ansvar over på pilotene selv, sier piloten, som opprettet sitt eget selskap og leide ut arbeidskraften sin til det omstridte lavprisflyselskapet.
Fikk sparken etter fødsel
- Når jeg regner med alle utgiftene jeg hadde i starten, vil jeg nok anslå at det tok 2-3 år før jeg begynte å tjene penger, sier han.
- Når jeg regner med alle utgiftene jeg hadde i starten, vil jeg nok anslå at det tok 2-3 år før jeg begynte å tjene penger, sier han.
- I tillegg til at jeg måtte betale 200.000 for såkalt utsjekk, fikk jeg ingen lønn under opplæring og sykedager var heller ikke betalt. Mange gikk syke på jobb for å unngå lønnskutt - og det er klart dette kan gå ut over sikkerheten. Vi fikk betalt i "schedulerte blokktimer", de vil si at vi fikk lønn for den tiden flyet var i luften. Forsinkelser eller kansellinger fikk vi ikke betalt for, heller ikke den timen vi måtte møte i forkant av flyvning på basen, forteller piloten.
Én episode husker han ekstra godt:
- En pilot måtte dra hjem fra jobb fordi kona var gravid og skulle føde. Han ga beskjed til Ryanair-ledelsen, og ble borte en uke. Da han kom tilbake på jobb uken etter, fikk han beskjed om at kontrakten hans var terminert. Med andre ord: Han hadde fått sparken.
Gikk ned i lønn for trygghet
Nå håper han at europeiske myndigheter tar tak i "den type bedrifter" som Ryanair representerer.
Nå håper han at europeiske myndigheter tar tak i "den type bedrifter" som Ryanair representerer.
Les også
Han sluttet i Ryanair for å få fast jobb og trygghet.
- Det var jeg villig til å gå ned i lønn for, sier han.
Ryanair er på jakt etter både flere piloter og mer kabinpersonell i disse dager. Her kan du lese hvordan de beskriver stillingene (ekstern lenke)
Ryanair-piloter har tidligere stått frem anonymt og fortalt at de blir presset til å ta med så lite drivstoff som mulig for at selskapet skal spare penger. De fortalte at de har vært på nippet til å sende ut nødsignaler fordi flyene hadde så lite drivstoff igjen på tanken. Dette har Ryanair-ledelsen blankt avvist.
DN.no har ikke lykkes i å få en kommentar fra Ryanair i forbindelse med denne saken
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.