fredag 12. april 2013

Ryanair - Sakset fra Klassekampen


Skal aldri fly mer med Ryanair
I HARDT VÆR: Ryanair beskyldes for å operere med «slavekontrakter» for sine ansatte, og saksøkes nå av en tidligere kabinansatt på Rygge.

Skal aldri fly mer med Ryanair

ANGRER: Utenriksminister Espen Barth Eide dro på påskeferie med Ryanair. Men både han og en rekke andre statsråder lover aldri å reise med det utskjelte flyselskapet igjen.
- Det stemmer at jeg reiste med Ryanair på påskeferie med familien i år. Etter det som nå har kommet fram om arbeidsforholdene i selskapet, er jeg glad for at Samferdselsdepartementet og Luftfartstilsynet tar tak i saken, sier utenriksministeren.
Denne uka sa statsminister Jens Stoltenberg fra Stortingets talerstol at han aldri har flydd med selskapet og at han heller aldri kommer til å gjøre det.
Selskapet har vært i hardt vær denne uka. Ryanair beskyldes for å operere med «slavekontrakter» for sine ansatte, og saksøkes nå av en tidligere kabinansatt på Rygge.
Eide følger oppfordringen, og sier at han ikke vil fly med det utskjelte flyselskapet igjen.
- Så lenge de meget alvorlige spørsmålene som nå stilles om arbeidsforholdene i Ryanair er uavklarte, vil jeg nok ikke det. Lov og rett skal gjelde i norsk arbeidsliv, sier utenriksministeren.
- Aldri, aldri mer!
Eide er ikke den eneste statsråden som har reist med det utskjelte flyselskapet.
Andre statsråder som har reist med Ryanair er fornyingsminister Rigmor Aasrud (Ap) og de tre SV-statsrådene Heikki Holmås, Bård Vegar Solhjell og Kristin Halvorsen.
Felles for dem er at det er flere år siden, og at de forteller at de har bestemt seg for ikke å bruke flyselskapet framover.
- Jeg har flydd med Ryanair for mange år siden og bestemte meg da for aldri, aldri å gjøre det igjen! Jeg stiller meg solidarisk med de ansatte, skriver Holmås på en SMS fra Washington D.C.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) sier hun tror hun har flydd én gang med Ryanair for mange år siden, men legger til at hun ikke er helt sikker.
- På bakgrunn av det jeg nå har fått vite om hvordan de ansatte blir behandlet, vil jeg ikke fly med selskapet, sier Halvorsen.
Også justisminister Grete Faremo har fløyet med Ryanair.
- Privat er det mer enn ti år siden jeg fløy en eller to ganger med dem. Jeg ser ikke for meg at det er aktuelt å bruke selskapet i tida framover, sier Faremo

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.