NTP-perioden 2014-2023: Historisk investeringsløft for luftfarten
12. april 2013 kl. 12:00 av Ove Narvesen
(Pressemelding)
- I løpet av NTP-perioden 2014-2023 har Avinor planlagt
investeringer for 37 mrd kroner. Dette er det største investeringsløftet siden
Oslo lufthavn, Gardermoen ble bygd, sier konsernsjef Dag
Falk-Petersen.
De største prosjektene er terminal 2 på OSL, med en prislapp på 12,5 mrd
kroner og ny terminal på Bergen lufthavn, Flesland, til omkring 4 mrd kroner,
begge planlagt ferdigstilt i 2017. Stavanger lufthavn, Sola og Trondheim
lufthavn, Værnes blir også betydelig oppgradert, samt større tiltak på Kjevik og
Kvernberget. Små og store lufthavner i distrikts-Norge skal vedlikeholdes og
oppgraderes. Den nye europeiske luftromsorganiseringen krever også store
investeringer innen flysikringstjenesten.
Helgeland
I sitt innspill til NTP foreslo Avinor ny lufthavn på Helgeland, forutsatt
nedleggelse av Mosjøen lufthavn, Kjærstad og Mo i Rana lufthavn, kombinert med
forlengelse av rullebanen på Sandnessjøen til 1199 meter. Regjeringen uttaler i
NTP at den er positiv til initiativet for bygging av en ny lufthavn på Helgeland
og vil arbeide videre med regionalpolitiske avklaringer. En bredere vurdering av
regionale konsekvenser ved en eventuell endring av lufthavnstrukturen vil være
en del av dette arbeidet. Forlengelse av rullebanen på Sandnessjøen lufthavn til
1199 meter skal være klar i 2014.
Lofoten
Avinor anbefalte i sitt innspill til NTP også ny lufthavn i Lofoten,
forutsatt at Svolvær lufthavn og Leknes lufthavn legges ned.
Samferdselsdepartementet legger opp til å avvente de nødvendige utredningene og
avklaringene samt dialog med lokale myndigheter før man eventuelt går videre med
prosjektet.
Krever ekstraordinær finansiering
De to nye lufthavnene på Helgeland og i Lofoten som anbefales er ikke
bedriftsøkonomisk lønnsomme og vil kreve ekstraordinær finansiering utover
Avinors rammer. Regjeringen presiserer i NTP at finansieringen av eventuelt nye
lufthavner må ses i sammenheng med investeringsbehovet på det øvrige
lufthavnnettet og en avklaring av Avinors finansielle rammebetingelser i den
kommende stortingsmeldingen om virksomheten i Avinor.
Finnmark
Regjeringen vil komme tilbake til spørsmålet om framtidig lufthavnløsning for
Hammerfest når tilstrekkelig beslutningsgrunnlag foreligger. Det er behov for
videre utredninger, og spesielt utvidete studier av vær- og vindforhold samt
vinterdrift på to gjenværende lokasjoner.
Fagernes
Avinor har sammen med Valdres natur- og kulturpark foretatt en nærmere
analyse av den framtidige rollen til Fagernes lufthavn, Leirin. I NTP anbefaler
Regjeringen, med utgangspunkt i lave trafikktall, at det iverksettes
trafikkstimulerende tiltak. Dersom en ikke oppnår økt aktivitet på lufthavnen,
anbefales det å foreta en ny vurdering av lufthavnens framtid.
Ingen endringer foreslått på Vestlandet
Det foreslås ingen endringer i lufthavnstrukturen på Vestlandet, men
Regjeringen presiserer at framtidige vegforbedringer, blant annet E39, og
utfasing av Dash-8, aktualiserer behovet for en ny gjennomgang i neste NTP.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.